Ministrul Transporturilor, Catalin Drula, a declarat joi seara ca ia in calcul propunerea sindicatelor de a desfiinta Autoritatea pentru Reforma Feroviara, precizand ca aceasta institutie creata special in 2016, ca sa cumpere trenuri moderne din fonduri europene, are de doi ani licitatiile deschise pe care nu a reusit sa le incheie.
Ministrul a admis ca infrastructura feroviara este „praf”, dand ca exemplu ruta Bucuresti – Craiova.
„S-au mai facut lucrari ample pe zona de sine, dar, din pacate, pe un singur coridor, pe Coridorul 4 care traverseaza Romania de la Est la Vest, dar Romania este mult mai mult de atat. Bucuresti – Craiova este praf in momentul de fata. Se fac trei ore si jumatate, se faceau doua ore in 1989 si multe alte magistrale sunt la fel. Aproape tot restul retelei este decazut. Avem foarte mult de munca”, a declarat Catalin Drula, la Digi24, joi seara.
Ministrul Transporturilor a mai precizat ca ia in calcul desfiintarea Autoritatii pentru Reforma Feroviara care ar fi trebuit sa se ocupe de achizitionarea de noi trenuri.
„Trenuri civilizate, din pacate, si asta e o situatie pe care o iau din mers, Autoritatea pentru Reforma Feroviara, o institutie creata special in 2016, ca sa cumpere trenuri moderne pe fonduri europene, de doi ani are licitatiile deschise pentru aceste trenuri, nu a reusit sa le incheie. Este absolut incredibil si revoltator pentru mine ca aceste licitatii sunt deschise de doi ani si ca nu am ajuns la o concluzie cu ele. Chiar am facut o analiza in aceste saptamani, iar sindicatele din zona feroviara au spus desfiintati asa-zisa Autoritate pentru reforma feroviara care nu a facut nimic, ori asta este o optiune pe care o luam serios in considerare”, a mai declarat Drula.
Peste 70% din retea de infrastructura feroviare este in stare critica si are termenul depasit pentru reparatii capitale
Reteaua de cai ferate din Romania are o lungime totala de 20.077 km de linii, fiind a saptea retea ca marime din Uniunea Europeana. Liniile sunt conectate prin 20.070 aparate de cale echivalente. Reteaua cuprinde 17.945 de poduri si podete, 176 de tuneluri si 11.473 km terasamente, potrivit informatiilor oficiale publicate pe cfr.ro.
Infrastructura feroviara a fost neglijata de guvernele postdecembriste, astfel incat s-a ajuns ca in 2020 chiar fostul premier Ludovic Orban sa admita ca peste 70% din retea este in stare critica si are termenul depasit pentru reparatii capitale.
Sindicalistii au solicitat desfiintarea Autoritatii pentru Reforma Feroviara
Reamintim ca Federatia Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din Romania si Confederatia Sindicala Nationala MERIDIAN au organizat mai multe proteste in februarie in fata sediului Ministerului Transporturilor. Sindicalistii si-au exprimat nemultumirile cu privire la masurile de austeritate si la amanarea aplicarii Legii privind Statutul personalului feroviar. Ei au mai cerut desfiintarea Autoritatii pentru Reforma Feroviara si mentinerea gratuitatilor pentru studenti pe calea ferata.