COMPANIA FANTOMA A DEVENIT OPERATIONALA – La 6 ani de la OUG 55/2016, CNIR incepe sa functioneze

A fost promulgata Legea nr. 50/2021 privind infiintarea Companiei Nationale de Investitii Rutiere S.A (CNIR) si reorganizarea Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania -S.A.. Noua institutie urmeaza sa functioneze ca societate pe actiuni, cu personalitate juridica, de interes strategic national, care se organizeaza si functioneaza sub autoritatea Ministerului Transporturilor, cu respectarea legislatiei in vigoare, si care va asigura serviciul public de dezvoltare a infrastructurii de transport rutiere pentru satisfacerea nevoilor de transport rutier ale cetatenilor si a marfurilor in conditii de siguranta a circulatiei, timpi de deplasare comparabili cu cei din Uniunea Europeana si confort in trafic.

Masura de infiintare a C.N.I.R va conduce la dezvoltarea pe termen lung a retelei trans-europene de transport (TEN-T), pentru functionarea optima a pietei interne comunitare, in stransa legatura cu realizarea obiectivelor strategiei europene privind cresterea economica.


Potrivit Legii nr. 50/2021 unde este prevazut modul de functionare al CNIR si atributiile acestui organism, noua Companie va veghea la dezvoltarea infrastructurii de transport rutier pentru tot ceea ce inseamna autostrazi, drumuri expres, drumuri nationale, variante ocolitoare si alte elemente de infrastructura care fac parte din strategiile nationale.

Principalul obiectiv al CNIR proiectarea, construirea, reabilitarea, modernizarea, executarea lucrarilor de remediere pe perioadele de garantie tehnica pana la data predarii catre C.N.A.I.R., a autostrazilor, drumurilor expres, drumurilor nationale, variantelor ocolitoare, precum si a altor elemente de infrastructura rutiera care fac parte din structura rutiera, astfel cum acestea sunt aprobate prin documentele strategice la nivel national sau fac obiectul unor decizii ale autoritatilor publice nationale in domeniul transporturilor, precum si executarea de lucrari in regie proprie de natura celor de mai sus, categorie pentru care CNIR va organiza evidenta contabila distincta.

15% de la CNAIR se duce la CNIR

In acelasi timp, CNIR va avea obligatia de a publica semestrial, pe pagina de internet proprie luminita.neaguun raport de activitate care va cuprinde informatii privind organizarea si operationalizarea companiei, precum si stadiul detaliat al proiectelor de investitii.

Conform noilor prevederi, CNIR va incasa lunar de la C.N.A.I.R. un procent de maximum 15% din valoarea rezultata din diferenta dintre veniturile din tariful de utilizare a retelei de drumuri nationale din Romania inregistrate de CNAIR in luna precedenta.


Astfel, CNAIR va transfera etapizat, timp de trei ani, proiecte de infrastructura de transport rutier pentru dezvoltarea infrastructurii de transport, inclusiv cele aflate in faza de pregatire, catre C.N.I.R., potrivit ordinului ministrului transporturilor. In ce priveste lista proiectelor de investitii care vor face obiectul transferului catre CNIR, aceasta va fi aprobata prin ordin al ministrului Transporturilor.

Catalin Drula: „Nu infiintam o noua companie care sa consume bani publici din bugetul de stat in plus”

Operationalizarea Companiei Nationale de Investitii Rutiere (CNIR) a fost salutata si in Ministerul Transporturilor, de unde s-a transmis ca prin adoptarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.55/2016 privind reorganizarea Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania-S.A. si infiintarea Companiei Nationale de Investitii Rutiere S.A., au fost create toate instrumentele legale care permit operationalizarea acestei companii atat de necesara pentru dezvoltarea proiectelor majore de infrastructura ale Romaniei.

Operationalizarea CNIR este unul dintre punctele prevazute expres in programul de guvernare al coalitiei PNL-USRPLUS-UDMR si iata ca, la doar 3 luni de la preluarea mandatului, putem anunta acest succes catre opinia publica. Am spus ca anul 2021 reprezinta debutul deceniului infrastructurii in Romania. Bugetul alocat este unul record la toate capitolele. Noua companie va veni sa consolideze resursa umana din sistem: oamenii profesionisti, expertii, managerii de proiect, inginerii si proiectantii care sa gestioneze aceste proiecte si sa se asigure ca se livreaza la timp. Nu infiintam o noua companie care sa consume bani publici din bugetul de stat in plus. Imi doresc persoane cu experienta in guvernanta / managementul corporativ, intelegerea domeniului de investitii rutiere, abilitate de planificare strategica, organizare eficienta a structurii, orientare catre rezultate, avand in vedere caracterul multianual al proiectelor mari de investitii. Managementul CNIR va trebui sa construiasca echipa, sa structureze compania si sa creioneze viziunea de dezvoltare a acesteia pentru a livra proiectele din Master Planul de Transport al Romaniei”, a subliniat ministrul Catalin Drula.

Articolul precedentTRENUL METROPOLITAN IASI AR PUTEA FI INCLUS IN PNRR – Autoritatile locale discuta cu oficialii de la Transporturi finantarea investitiei de 1,3 miliarde euro
Articolul următor„AUTOSTRADA MUZEU” A LUAT-O LA VALE – Se surpa tronsonul Gilau-Nadaselu al Autostrazii Transilvania, executat de firmele lui Umbrarescu

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.