Liderii sindicali spun ca se anunta concedieri la CFR Marfa, insa cifrele sunt momentan neoficiale. Societatea ar urma sa disponibilizeze circa 1500 de angajati, adica o treime din numarul total al acestora. In 2020 alti 1300 de angajati au fost nevoiti sa paraseasca operatorul national de marfa.
Cifrele sunt vehiculate la nivelul conducerii companiei, fara a fi confirmate intr-un plan de reorganizare care sa fie prezentat (inca) in Consiliul de Administratie, arata clubferoviar.ro.
„Este o discutie, nu e discutat nimic cu sindicatele, se discuta de 1400-1500 . Este in stadiu de lucru, nu a fost prezentat nici CA. De cel putin 20 de ani, reforma caii ferate s-a redus doar la concedieri. Vrei sa micsorezi costurile ca sa dea bine la Ministerul de Finante, atunci dai afara oameni ca sa para ca firma de stat a intrat intr-o restructurare utila. La finele unor astfel de restructurari, activitatea companiei este restransa drastic, veniturile scad, iar pierderile sunt aceleasi cu cele marcate inainte de asa-zisa restructurare. Nicio masura de ameliorare a activitatii CFR Marfa nu se refera la recuperarea creantelor avute de companie la alte firme de stat, cum ar fi CET-urile sau Complexurile Energetice, reechilibrarea transporturilor feroviare cu cele rutiere din punct de vedere al poverii fiscale, curatarea activitatii companiei de contractele paguboase.”, spune Grigore Mare, liderul sindicatului Miscare Comercial din CFR.
In ultimul an, compania a pierdut 1.300 de angajati. Daca bugetul pe 2019 prevedea 5.800 de angajati, in prezent mai sunt 4.500.
CFR Marfa are creante neincasate in valoare de 400 de milioane lei
Oferta de concordat preventiv elaborata in urma cu un an mentiona faptul ca CFR Marfa are creante neincasate in valoare de 400 de milioane lei, din care grosul, adica 75% sunt creante neincasate, detinute impotriva companiilor de stat.
„Adevarul e ca nu am fost in stare sa avem o abordare coerenta nici la Comisia Europeana ca sa mergem sa negociem situatia aceasta. CFR Marfa a ramas un mastondont cu cheltuieli mari, cu activitate restransa, dar nu s-au uitat la alte cheltuieli decat cele de personal. La fiecare abordare de felul acesta, societatea se zdruncina in piata, se pierd si contracte”, spune liderul sindical pentru clubferoviar.ro
Planul de concordat realizat anul trecut prevedea „eficientizarea posturilor din cadrul companiei si reasezarea personalului in vederea cresterii productivitatii”. Administratorul concordatar era indreptatit sa recurga la „redimensionarea structurii de personal”. Planul mentiona necesitatea de reducere a soldului de ore suplimentare neefectuate si a orelor neproductive (regie, asteptare) la 16,5% la mecanici si 21% la ajutorii de mecanici la orele efectiv lucrate, catre o medie de 14% la ambele categorii.
Planul de reorganizare, cerut insistent de Ministerele Transporturilor si Finantelor
Conducerea Ministerului Transporturilor a cerut recent companiilor din subordine, printre care si noua din domeniul feroviar sau transport urban subteran, sa prezinte cate un „plan de reorganizare, restructurare si redresare financiara” aprobat de catre organele de conducere ale operatorului economic. Este vorba de toate companiile si regiile subordonate ministerului, printre care si companiile de cale ferata.
Planurile urmeaza sa contina:
- cauzele pentru care operatorul economic a inregistrat pierderi si plati restante
- masuri concrete de restructurare in vederea redresarii
- masuri concrete cuantificiabile de reducerer a pierderilor contabile aferente anului 2020, dar si „maximizarea profiturilor”
- masuri concrete de reducere a platilor restante
Monitorizarea implementarii planului se va face dupa un model ce urmeaza a fi comunicat de catre Ministerul de Finante de catre Consiliile de Administratie ale companiilor, Ministerul Transporturilor, Ministerul de Finante.
Decizia ministrului nu stabileste praguri de reducere a pierderilor sau a platilor restante, insa cere companiilor sa precizeze veniturile totale, veniturile din subventii si transferuri, cheltuieli totale, cheltuieli de natura salariala, rezultat brut, numar salariati la finele anului, plati restante, cheltuieli de investitii, pierderi contabile din anii precedenti.