Ministerul Transporturilor si Infrastructurii a pregatit proiectul privind exproprierile necesare construirii Magistralei I de metrou din Cluj-Napoca, valoarea despagubirilor ridicandu-se la 283 milioane de lei. Proiectul de act normativ urmareste aprobarea listei cuprinzand imobilele proprietate publica a statului, urmand ca operatiunea privind schimbarea administratorului asupra acestor imobile, in favoarea reprezentantului administratorului sa faca obiectul unui proiect de act normativ distinct fata de prezentul proiect.
”Pentru prezentul act normativ este necesara aprobarea sumei cu titlu de despagubire, in valoare de 283.182.098,36 lei, aferenta unui numar de 486 imobile, in suprafata totala de 418.188 mp, constructii in suprafata totala de 58.402 mp, imprejmuiri in suprafata totala de 5.209,28 ml, masa lemnoasa in cantitate de 22,68 mc, astfel cum este prevazut in anexa nr. 2 la prezentul proiect de act normativ”, arata un proiect de Hotarare a Guvernului privind declansarea procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privata care constituie coridorul de expropriere al lucrarii de utilitate publica de interes national „Tren metropolitan Gilau – Floresti – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bontida – etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de metrou si tren metropolitan, inclusiv legatura dintre acestea. Componenta 1. Magistrala I de metrou Cluj”, aprobarea listei imobilelor proprietate publica a statului, precum si a listei imobilelor proprietate publica a unitatilor administrativ – teritoriale care fac parte din coridorul de expropriere al lucrarii de utilitate publica de interes national.
Suma de 283.182.098,36 lei, aferenta despagubirii imobilelor, reprezentand terenuri fara investitii, pentru localitatile Cluj-Napoca si Floresti din judetul Cluj, rezulta din raportul de evaluare intocmit de catre evaluatorul autorizat, membru atestat ANEVAR, Chelaru Stefan Dragos.
Cea mai mare despagubire, de peste 14 milioane de lei, ar putea-o primi o cladire de invatamant universitar cu trei etaje a Universitatii de Medicina si Farmacie „Iuliu Hategan”, avand o suprafata de aproape 600 mp si aflata in centrul orasului.
Pe 25 mai 2023 a fost semnat la sediul Primariei Cluj – Napoca contractul pentru construirea Magistralei I de metrou din oras. In valoare de peste doua miliarde de euro, lucrarile la aceasta linie de metrou vor fi finalizate in 2031, potrivit estimarilor primarului Cluj – Napoca, Emil Boc.
”Prin prezentul proiect de act normativ se solicita aprobarea sumei totale de 283.182.098,36 lei necesara pentru efectuarea justelor despagubiri a imobilelor proprietate privata care constituie coridorul de expropriere a lucrarii de utilitate publica de interes national „Tren metropolitan Gilau – Floresti – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bontida – etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de metrou si tren metropolitan, inclusiv legatura dintre acestea. Componenta 1. Magistrala I de metrou Cluj”, suma care se aloca de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, in conformitate cu Legea bugetului de stat pe anul 2023, nr. 368/2022, la Capitolul 84.01 ”Transporturi”, Subcapitolul 84.01.04 ”Transport feroviar”, Titlul 61 ”Proiecte cu finantare din sumele aferente componentei de imprumut a PNRR”, articolul 61.05 ”Transferuri din bugetul de stat catre bugetele locale pentru sustinerea proiectelor aferente PNRR”, Investitia 4 – Dezvoltarea retelei de transport cu metroul in Municipiile Bucuresti si Cluj-Napoca, parte a Componentei 4: Transport sustenabil”, arata Nota de fundamentare.
Pentru realizarea lucrarilor pentru „Tren metropolitan Gilau – Floresti – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bontida – etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de metrou si tren metropolitan, inclusiv legatura dintre acestea. Componenta 1. Magistrala I de metrou Cluj”, este necesara ocuparea unei suprafete de teren de 418.188 mp, aferenta unui numar de 486 de imobile proprietate privata, constructii in suprafata totala de 58.402 mp, imprejmuiri in suprafata totala de 5.209,28 ml, masa lemnoasa in cantitate de 22,68 mc, de pe raza municipiului Cluj-Napoca si localitatii Floresti, pentru care este necesara a fi aprobata declansarea procedurilor de expropriere.
De asemenea, pentru realizarea acestei investitii, este necesara ocuparea unei suprafete de 12.822 mp, constructii in suprafata totala de 958 mp, imprejmuiri in suprafata totala de 147,53 ml, apartinand proprietatii publice a statului roman si ocuparea unei suprafete de 172.784 mp, constructii in suprafata totala de 9.009 mp, imprejmuiri in suprafata totala de 334,81 ml, apartinand proprietatii publice a unitatilor administrativ-teritoriale Cluj-Napoca si Floresti.
”Municipiul Cluj-Napoca este un pol de crestere, fiind primul oras ca marime din Romania, dupa capitala Bucuresti si cu cea mai dinamica crestere a populatiei, conform ultimului recensamant al INS. Localitatile limitrofe municipiului Cluj-Napoca, Floresti, Apahida, Baciu, au cunoscut, de asemenea, o dezvoltare accentuata, situatie care a condus la cresterea valorilor de trafic intre acestea si polul de interes Cluj-Napoca. Din punct de vedere al populatiei stabile, aceasta este intr-un trend crescator continuu accentuat pentru Cluj-Napoca si exploziv pentru Floresti. Reteaua stradala existenta a municipiului Cluj-Napoca si, implicit reteaua de transport, nu poate asigura necesarul pentru dinamica socio-economica, fapt care a condus in ultimii ani la accentuarea fenomenului de congestie a traficului nu doar pe axa principala de traversare a municipiului Cluj-Napoca, est-vest, vest-est, dar si pe caile de acces spre/dinspre municipiu din localitatile limitrofe ale municipiului Cluj-Napoca”, arata documentul.
Planul de Mobilitate Urbana Durabila (PMUD) Cluj-Napoca 2016 – 2030 a subliniat oportunitatea, necesitatea si urgenta realizarii pe axa est-vest a unui sistem de transport public cu o capacitate crescuta.
Conform masuratorilor efectuate de catre Universitatea Tehnica din Cluj-Napoca, in data de 13 noiembrie 2015, s-a inregistrat un varf de 74.258 de vehicule pe acest tronson, valoare cu mult superioara oricarei valori inregistrate anterior pe tronsoanele de drumuri nationale si autostrazi din Romania. Acest volum de trafic este distribuit pe strazi cu intersectii la nivel si cu cel mult doua benzi de circulatie pe sens.
Axa vest – est prin centrul orasului este pe departe cea mai incarcata axa de transport in comun, pe portiunea intre str. Campului si sensul giratoriu din Marasti.
Axa vest – est de transport in comun prezinta pe anumite tronsoane valori de incarcare de aproape 6.000 de pasageri pe ora si sens. Aceasta valoare este limita superioara pentru care se poate asigura transportul in comun cu un mod ”clasic”: autobuz / troleibuz / tramvai care imparte partial sau total calea de rulare cu cea pentru transport general, si care are intersectii la nivel cu alte axe de transport.
Politica administratiei locale a municipiului Cluj-Napoca din ultimii ani, de realizare benzi dedicate de transport in comun, s-a dovedit eficienta dar, raportat la reteaua stradala existenta nu poate doar aceasta masura sa tina pasul cu ritmul de crestere a necesitatilor de miscare in municipiu si localitatile din zona metropolitana. Avand in vedere perspectivele, pe termen mediu si lung, de dezvoltare, s-a ajuns la necesitatea realizarii unui sistem de transport modern, de capacitate mare care sa asigure legatura intre localitatile din zona metropolitana iar pe raza municipiului Cluj-Napoca sa fie interconectat cu reteaua de transport existenta si propusa.
De asemenea, metroul este vital pentru accesibilitatea la noul Spital Regional de Urgenta. Construirea si dotarea Spitalului Regional de Urgenta Cluj este cuprinsa in Acordul de Parteneriat al Romaniei cu Comisia Europeana pentru perioada 2014-2020 si este prevazuta a fi finantata prin Programul Operational Regional 2014-2020 si Programul Operational Regional 2021-2027.