MINISTERUL TRANSPORTURILOR CERE MAI MULTI BANI DE LA BUGET – Aproape 2 milioane euro vor fi investiti in cinci puncte de trecere a frontierei



Dupa ce la ultima rectificare bugetara din acest an Ministerului Transporturilor si Infrastructurii a pierdut 514,8 milioane lei, acum ministerul condus de Sorin Grindeanu cere aproape 10 milioane lei de la bugetul de stat pentru dotarea a cinci puncte de trecere a frontierei. Astfel, institutia propune aprobarea suplimentarii bugetului Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, pe anul 2022, la capitolul 84.01 “Transporturi” titlul 55 „Alte transferuri”, articolul 55.01 „Transferuri interne” alin. 55.01.12 „Investitii ale agentilor economici cu capital de stat” cu suma de 8.354.000 lei credite de angajament si 984.000 lei credite bugetare, pentru finantarea Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, prevazut in bugetul de stat pe anul 2022.

Ministerul Transporturilor arata si cum vor fi investiti bani in cele cinci vami, printr-un proiect de Hotarare a Guvernului privind alocarea unor sume din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, prevazut in bugetul de stat pe anul 2022, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor si Infrastructurii

1.Punctul de trecere a frontierei Vicovul de Sus – Krasnoilsk

– dotari independente: 258.000 lei;

– proiectare: 5.574.000 lei;

2. Punctul de trecere a frontierei  Racovat – Diakivti

dotari independente: 258.000 lei;

3. Punctul de trecere a frontierei  Siret

proiectare: 1.086.000 lei;

4. Punctul de trecere a frontierei  Radauti  Prut – Lipcani

– dotari independente: 258.000 lei;

proiectare: 710.000 lei;

5. Punctul de trecere a frontierei intre localitatile Bumbata (Romania) – Leova (Republica Moldova)

– dotari independente: 210.000 lei;

Tinand cont de capacitatea de operare redusa din punctele de trecere a frontierei din zona vamilor cu Ucraina si Republica Moldova, cauzata de starea precara sau lipsa unei infrastructuri rutiere adecvate, precum si de cresterea fluxului de transport marfuri cu camioanele ce trebuie operate in Portul Constanta sau catre alte destinatii, se impune adoptarea unui plan de masuri urgente in vederea crearii/cresterii capacitatilor de transport rutier din zona vamilor cu Ucraina si Republica Moldova, pe fondul situatiilor generate de conflictul militar cat si a masurilor recomandate de catre Comisia Europeana cu privire la eliminarea blocajelor din punctele de trecere a frontierei”, scrie in Nota de fundamentare.

Evolutia dinamica si imprevizibila a situatiei generate de conflictul militar din zona Marii Negre si implicatiile pe care aceasta le are asupra intereselor economice ale Romaniei, urmare a contextului geopolitic actual, Portul Constanta a devenit un obiectiv de importanta deosebita pentru fluxurile de marfa din Marea Neagra. Astfel, ca urmare a conflictului militar din zona Marii Negre, traficul de marfuri pe relatia cu Ucraina pune presiune si mai mare pe punctele de trecere, unde timpii de asteptare depasesc uneori chiar si o zi. Astfel, schimburile comerciale cu Ucraina au crescut cu 20% fata de perioada similara a anului trecut, aceste cresteri sunt determinate de numarul mare de camioane din Ucraina care se intorc in tara vecina dupa ce au descarcat marfurile in diverse state, fiind ales transportul rutier pe fondul blocajelor din porturile ucrainene cauzate de razboi.

Circumstantele descrise, precum si contextul generat de evenimentele imprevizibile, care nu se datoreaza sub nici o forma actiunii sau inactiunii autoritatilor publice nationale, coroborat cu faptul ca nu se poate determina evolutia evenimentelor generate de conflict, care poate escalada, precum si de necesitatea cresterii conectivitatii civice intre state cat si de conectivitatea dintre state pentru facilitarea fluxurilor de marfuri, creeaza premisele unei situatii de extrema urgenta, care necesita realizarea unor lucrari in zona punctelor de trecere frontiera cu Ucraina si Republica Moldova”, se mai arata in document.

Situatia actuala a punctelor de trecere a frontierei si demersuri necesare pentru modernizarea/infiintarea unor puncte de trecere a frontierei cu Ucraina si Republica Moldova

  1. Punctul de trecere a frontierei Vicovul de Sus – Krasnoilsk

In momentul actual, accesul in punctul de trecere a frontierei se face prin drumul national DN2E km 30+500 – km. 87+525 (Paltinoasa – Vicovu de Sus). Acesta este amenajat pentru traficul de persoane si autovehicule cu masa maxima autorizata de 3,5 tone (trafic usor). Din perspectiva traficului greu, masa maxima admisa > 3,5 tone, nu sunt amenajate accese si echipamente in punctul de trecere a frontierei pentru a prelua si asigura tranzitul, respectiv pentru a verifica aceasta categorie de vehicule.

Printr-un acord cu partea ucraineana, perfectat printr-un schimb de note verbale, din 31 august 2012 si respectiv 12 septembrie 2012, s-a prevazut infiintarea punctelor de trecere a frontierei romano-ucrainene Racovat – Diakivti, Vicovu de Sus – Krasnoilsk si Ulma – Ruska. In acord s-a prevazut ca deschiderea efectiva a punctelor se va face in momentul cand vor fi finalizate lucrarile de infrastructura necesare pentru inceperea functionarii acestora.

De asemenea, prin Memorandumul MAE cu nr. G2/1513/11.07.2022, pe tema incheierii unui acord prin schimb de note verbale cu Ucraina, in vederea modificarii Acordului incheiat prin schimb de note verbale, din 31 august 2012 si respectiv din 12 septembrie 2012, privind infiintarea punctelor de trecere a frontierei de la Racovat – Diakivti, Vicovu de Sus – Krasnoislk si Ulma – Ruska s-a aprobat incheierea unui nou Acord, prin schimb de note verbale, prin care s-a convenit functionarea punctului de trecere a frontierei Racovat – Diakivit in regim pietonal si rutier, inclusiv cu marfa, peste 3,5 tone. Operationalizarea noului regim de functionare se va realiza gradual, intr-o prima etapa urmand a fi deschis pentru trecerea camioanelor fara incarcatura si a cisternelor, iar ulterior, in functie de crearea conditiilor de infrastructura necesare.

Avand in vedere publicarea Hotararii Guvernului nr. 1359/2022 pentru modificarea Hotararii Guvernului nr. 781/2014 privind deschiderea punctului international de trecere a frontierei si a Biroului Vamal de Frontiera Vicovu de Sus (Romania) – Krasnoilsk (Ucraina) si pentru modificarea Hotararii Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, potrivit careia a fost aprobata deschiderea punctului de trecere a frontierei pentru traficul international de persoane si a Biroului Vamal de Frontiera Vicovu de Sus, Romania – Krasnoilsk, Ucraina, dupa urmatorul regim: trafic pietonal si rutierinclusiv autobuze, inclusiv marfa, cu program de functionare permanent, in vederea desfasurarii traficului greu,din perspectiva accesului catre punctul de trecere al frontierei, este necesara modernizarea imediata a drumului national DN 2E prin largirea partii carosabile, implicit a platformei drumului care in prezent masoara 7 metri si consolidarea structurii rutiere existente in vederea asigurarii capacitatii de preluare a incarcarilor osiilor autovehiculelor cu masa maxima admisa mai mare de 3,5 tone si cu asigurarea masurilor de siguranta circulatiei aferente.

In ceea ce priveste gestionarea si fluidizarea traficului greu in interiorul punctului de trecere a frontierei, acesta este necesar a fi modernizat prin deschiderea de piste noi atat pe sensul de intrare cat si pe sensul de iesire din Romania, totodata, fiind necesara achizitionarea si punerea in functiune, in cel mai scurt timp, a echipamentelor necesare controlului autovehiculelor cat si amenajarea platformelor pentru stationare/cantarire a autovehiculelor, in vederea indepliniri atributiilor specifice.

  • Punctul de trecere a frontierei  Racovat – Diakivti

Punctul de trecere a frontierei de stat Racovat a fost infiintat in baza Hotararii Guvernului nr. 818/1996 pentru aprobarea Conventiei dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Ucrainei privind trecerea simplificata a frontierei de stat comune de catre cetatenii care domiciliaza in judetele si raioanele de frontiera, fiind situate in satul Racovat, comuna Pomarla, judetul Botosani si a functionat pana in luna martie a anului 2010 ca punct de trecere simplificata, data la care a fost inchis deoarece nu indeplinea cerintele necesare unui punct de trecere a frontierei externe, conform Catalogului Schengen, aspect materializat in cuprinsul Memorandumului nr. H2/389 din 29.01.2010. Totodata, pentru acest punct de trecere a frontierei de stat Autoritatea Vamala din subordinea Ministerului Finantelor, a intreprins demersurile de infiintare a punctului de trecere a frontierei inclusiv cu marfa cat si de modificare a Anexei nr.1 la Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a Romaniei, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 445/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, prin completarea Punctului V litera A. Puncte de trecere a frontierei deschise traficului international cu „Racovat, judetul Botosani – rutier/pietonal”, prin promovarea proiectului de Hotarare a Guvernului privind deschiderea punctului international de trecere a frontierei de stat Racovat (Romania) – Diakivti (Ucraina) si a Biroului Vamal de Frontiera Racovat si pentru modificarea si completarea unor acte normative, demers ce nu a fost finalizat prin aprobarea Hotararii de Guvernului pana in prezent.

Ulterior deschiderii punctului de trecere a frontierei, accesul auto in punctul de trecere frontiera Racovat, se va realiza in prima etapa prin traseul cuprins intre DJ 291E si DJ 298, urmand ca in a doua etapa, dupa efectuarea lucrarilor de aducere la starea corespunzatoare a sectorului de drum cuprins intre DJ 291E si DJ 291C, accesul catre punctul de trecere a frontierei Racovat sa fie realizata doar prin intermediul sectorului de drum cuprins intre DJ 291E si DJ 291C.

Reabilitarea sectorului de drum cuprins intre DJ 291E si DJ 291C, care reprezinta traseul optim pentru accesul la punctul de trecere a frontierei Racovat si aducerea acestuia la starea tehnica corespunzatoare unui drum de interes national, implica un proces indelungat de circa doi ani. Pentru acest motiv, stabilirea unui traseu temporar catre punctul de trecere a frontierei, prin sectorul de drum cuprins intre DJ 291E si DJ 298, care se afla intr-o stare tehnica mai buna decat a sectorului cuprins intre DJ 291E si DJ 291C, dar care nu reprezinta un traseu optim, reprezinta o solutie viabila tinand cont de necesitatea stringenta de asigurarea a accesului catre acest punct de trecere a frontierei.

  • Punctul de trecere a frontierei Siret

In prezent, punctul de trecere a frontierei Siret, nu asigura preluarea si gestionarea traficului greu atat din perspectiva capacitatii de preluare a incarcarilor provenite din trafic a drumului national DN 2 cat si din perspectiva organizarii fluxurilor de autovehicule pe sensurile de intrare si iesire din Romania.

Astfel, in vederea asigurarii accesului pana in punctul de trecere a frontierei este necesara modernizarea tronsonului de drum national DN 2 (E85), prin imbunatatirea capacitatii portante a structurii rutiere existente si a elementelor geometrice ale drumului unde este posibil, dar si prin implementarea masurilor de siguranta circulatiei adecvate. Totodata, se va avea in vedere si racordarea celor doua terminale existente, ulterior fiind achizitionate si montate echipamentele si dotarile necesare asigurarii unui flux continuu si optimizat pentru a sustine traficul greu de marfuri.

  • Punctul de trecere a frontierei  Radauti  Prut – Lipcani

Punctul de trecere a frontierei si a biroului vamal de frontiera Radauti Prut (Romania) – Lipcani (Republica Moldova) pentru traficul international de persoane si marfuri a fost deschis prin Hotararea Guvernului nr. 1913/2006.

In prezent, accesul catre punctul de trecere a frontierei se face prin drumul national DN 29A, care se afla intr-o stare tehnica buna si poate prelua si asigura din punct de vedere al capacitatii portante si a elementelor geometrice traficul autovehiculelor cu masa maxima admisa >3,5 tone. In vederea optimizarii traficului greu este necesara largirea partii carosabile existente, extinderea podului existent in punctul de trecere a frontierei si adaptarea masurilor de siguranta circulatiei aferente traficului greu. Din punct de vedere al dotarilor necesare punctului de trecere, este necesara achizitionarea si montarea echipamentelor necesare pentru desfasurarea in conditii optime a activitatii de control vamal cu asigurarea continuitatii fluxurilor de autovehicule grele pe ambele sensuri de trecere.

  • Punctul de trecere a frontierei intre localitatile Bumbata (Romania) – Leova (Republica Moldova)

Accesul catre punctul de trecere a frontierei din drumul national DN 24A se face prin drumul comunal DC 41, in suprafata aproximativ 3,2 km.

Astfel, in vederea asigurarii capacitatii de preluare a traficului greu, este necesara preluarea si darea in administrarea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii a drumului comunal DC41, situat in comuna Vetrisoara, precum si trecerea in domeniul public al statului si incadrarea acestuia in categoria functionala a drumurilor de interes national, in vederea realizarii de catre Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere a activitatilor de interes national in domeniul administrarii drumurilor, respectiv pentru asigurarea comunicatiei de legatura de la punctului international de trecere a frontierei de stat Bumbata catre drumul national. 

Ulterior preluarii drumului comunal DC 41, CNAIR in regim de urgenta, va realiza lucrarile necesare, de amenajare platforma si traversare dig, precum si amenajare drum acces DC 41, intrucat drumul comunal DC 41 cu o lungime aproximativa de 3.200 metri, are in prezent o structura rutiera precara, constituita din imbracaminte de balast, structura rutiera ce nu poate prelua traficul greu, in vederea aducerii acestuia in stare corespunzatoare desfasurarii traficului greu.

In vederea deschiderii punctului de trecere a frontierei intre localitatile Bumbata (Romania) – Leova (Republica Moldova), Ministerul Afacerilor Interne a intreprins demersurile pentru promovarea proiectului de act normativ de Hotarare a Guvernului privind deschiderea punctului international de trecere a frontierei de stat Bumbata (Romania) – Leova (Republica Moldova) si pentru completarea anexei nr. 1 la Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a Romaniei, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 445/2002, demers ce nu a fost finalizat, respectiv proiectul de Hotarare a Guvernului nu a fost aprobat, pana in prezent.

Totodata, CNAIR a solicitat analizarea posibilitatii completarii proiectului de act normativ si cu dispozitii pentru preluarea si darea in administrarea Ministerului Transporturilor si Infrastructuriia drumului comunal DC 41, situat in comuna Vetrisoara, precum si trecerea in domeniul public al statului si incadrarea acestuia in categoria functionala a drumurilor de interes national, in vederea realizarii de catre Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere a activitatilor de interes national in domeniul administrarii drumurilor, respectiv pentru asigurarea comunicatiei de legatura de la punctul international de trecere a frontierei de stat Bumbata catre drumul national, justificatdecaracterul urgent al proiectului de act normativ, dar si de degradarea situatiei de Securitate din Ucraina cat si de necesitatea fluidizarii traficului international de marfuri (cereale) la frontiera dintre Romania si Republica Moldova, cat si pentru punerea cu celeritate in aplicare a proiectului de act normativ.

Articolul precedentGRINDEANU, NEMULTUMIT DE LUCRARILE LA LOTUL 1 AL DRUMULUI EXPRES CRAIOVA-PITESTI – Italienii de la Tirrena Scavi acuzati ca „nu au facut aproape nimic”. Grindeanu: „Au primit deja doua certificate negative”
Articolul următorLA GRANITA CU UCRAINA SE CONSTRUIESTE O NOUA VAMA SI UN POD – Statul investeste 116 milioane lei

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.