INVESTITIE IN CALEA FERATA GARA DE NORD-AEROPORT – Lucrarile la linia care leaga Bucuresti Nord de Aeroportul International Henri Coanda Bucuresti vor costa 1,5 miliarde lei

Ministerul Transporturilor pregateste aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investitii Modernizarea liniei de cale ferata Bucuresti Nord – Aeroportul International Henri Coanda Bucuresti – Faza II, lucrare de utilitate publica de interes national.

Investitia necesara pentru modernizarea liniei de cale ferata Bucuresti Nord – Aeroportul International Henri Coanda Bucuresti – Faza II (inclusiv TVA) este de 1.514.153.000 lei.

Durata de executie a investitiei este de trei ani, arata un proiect de Hotarare a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investitii ”Modernizarea liniei de cale ferata Bucuresti Nord – Aeroportul International Henri Coanda Bucuresti” – Faza II, lucrare de utilitate publica de interes national.

Modernizarea liniei de cale ferata Bucuresti Nord – Aeroport International Henri Coanda Bucuresti este inclusa in Master Planul General de Transport al Romaniei (MPGT) aprobat prin HG nr. 666/2016.

Realizarea si derularea acestui proiect revine Companiei Nationale de Cai Ferate CFR, care este beneficiarul investitiei.

Prin implementarea proiectului, sistemul feroviar romanesc va inregistra o contributie esentiala atat pe termen scurt, cat si pe termen lung, in ceea ce priveste cresterea calitatii serviciilor transportului public de calatori spre si de la Aeroportul International Henri Coanda, dar si pentru transportul public de naveta spre si dinspre Bucuresti, printr-o legatura directa si rapida cu trenul. Efectele pozitive ce pot apare in zona pot fi dezvoltarea unor noi activitati economice rentabile si de lunga durata precum si locuri de munca suplimentare. La nivelul beneficiarului vor exista avantaje incontestabile in ceea ce priveste reducerea costurilor, de intretinere si de imbunatatire a performantei sistemului de management centralizat al traficului feroviar si a conditiilor de calitate si siguranta in circulatia trenurilor”, arata Nota de fundamentare.

In prezent a fost executata Faza I a studiului de fezabilitate „Modernizarea liniei de cale ferata Bucuresti Nord – Aeroportul International Henri Coanda Bucuresti”. Astfel, Aeroportul International Henri Coanda Bucuresti este deservit direct de calea ferata prin H.m. AIHCB Terminal 1 (km 19+075) amplasata la capatul liniei de racord catre aeroport care se desprinde din intervalul de linie dubla Mogosoaia – Balotesti  prin ramificatia R. Aeroport T1 (km 16+085).

Faza a II-a studiului de fezabilitate ”Modernizarea liniei de cale ferata Bucuresti Nord – Aeroportul International Henri Coanda Bucuresti” are ca obiectiv deservirea Terminalului viitor Est al AIHCB.

Obiectivele principale ale proiectului sunt:

  1. Modernizarea si electrificarea liniei de cale ferata existente, intre cap Y statia Mogosoaia si cap Y statia Balotesti.

In cadrul lucrarilor de modernizare se va realiza o infrastructura si o suprastructura noua pentru firul II al caii ferate Mogosoaia – Balotesti (Firul I fiind nou realizat in cadrul proiectului de dublare a intervalului Mogosoaia – Balotesti in anul 2020). Viteza maxima de circulatie pentru trenurile de calatori va fi de 120 km/h. Halta de miscare Balotesti se va sistematiza si se vor realiza peroane si facilitati pentru accesul calatorilor si cladirea container CE. Se va electrifica linia de cale ferata pe sectiunea cuprinsa intre Mogosoaia si Balotesti.

Avand in vedere adresa nr. 39871/13.11.2023, emisa de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii – Directia Generala Programe Europene Transport, cu referire la corelarea proiectelor  feroviare din Regiunea Bucuresti-Ilfov, Studiul de Fezabilitate “Modernizarea liniei de cale ferata Bucuresti Nord – Aeroport International Henri Coanda Bucurestiˮ – Faza II a fost revizuit, iar tronsonul Cap Y Pajura – Cap Y Mogosoaia (inclusiv statia Mogosoaia), va fi adaptat si corelat in cadrul proiectului “Studiul de fezabilitate pentru modernizarea liniilor de cale ferata si instalatiilor din Complexul Feroviar Bucuresti”.

  1. Realizarea din capatul Y al statiei Balotesti a unui racord de cale ferata electrificata la noul terminal (Terminalul est).

Lungimea liniei de racord, masurata din capatul Y al Haltei de miscare Balotesti pana in capatul din statia terminus este de aproximativ 7 km. Geometria traseului permite o viteza maxima de 120 km/h. Racordul de cale ferata va fi partial in subteran pe o lungime de 4,130 km. Tunelul incepe de la km 25+350 si se termina la km 29+480, iar Statia este cuprinsa intre km 29+490 – km 29+753.

Racord cale ferata la zona Cargo. Se va reface racordul existent pe acelasi amplasament. Lungimea liniei este de 0,5 km.

Reteaua trans-Europeana de transport (TEN-T) are un rol important in asigurarea libertatii de miscare a pasagerilor si bunurilor in Uniunea Europeana si include toate modurile de transport.

Unul dintre scopurile crearii unei retele intermodale este asigurarea alegerii celui mai potrivit mod de transport pentru fiecare etapa de calatorie. Dezvoltarea retelei TEN-T presupune interconectarea si interoperabilitatea retelelor nationale de transport precum si accesul la acestea.

Experienta majoritatii metropolelor a aratat ca, in conditiile cresterii traficului rutier, trebuie ca aeroporturile sa permita dezvoltarea legaturilor transportului aerian cu alte moduri de transport.

Cresterea traficului pe DN1 si pe soseaua de centura a Bucurestiului creaza blocari pe arterele de acces catre Aeroport International Henri Coanda Bucuresti (AIHCB).

Linia de cale ferata dintre AIHCB si Gara de Nord va permite transportul pasagerilor participanti la evenimentele politice, culturale, sportive etc din Bucuresti, precum si participarea la aceste tipuri de evenimente in alte orase din Romania, prin facilitarea transportului catre acestea.

Municipiul Bucuresti este capitala Romaniei si principalul centru politic, administrativ, economic, financiar, bancar, educational, stiintific si cultural din Romania, precum si cel mai mare si mai important centru al transporturilor aeriene din Romania, astfel ca este nevoie de un mijloc de transport care sa faca legatura intre cele doua centre intermodale: Gara de Nord si aeroportul AIHCB. Transportul aerian genereaza un trafic important de calatori la si dinspre aeroport (pasageri, insotitori, personalul aeroporului si serviciile auxiliare). Datele statistice ale ultimilor 13 ani arata o crestere a traficului de pasageri pe AIHCB. Prognoza pana in anul 2030 care indica o crestere constanta”, se precizeaza in document.

Pentru implementarea prezentului proiect al CFR a finalizat Studiul de Fezabilitate pentru ”Modernizarea liniei de cale ferata Bucuresti Nord – Aeroportul International Henri Coanda Bucuresti” – Faza II avizat in cadrul Consiliului Tehnico-Economic SRCF Bucuresti cu Documentul de Avizare nr. R.2/28/669/20.11.2023 si in cadrul Consiliului Tehnico-Economic al CFR SA prin Documentul de Avizare nr. 138/22.11.2023.

Indicatorii tehnico-economici au fost avizati de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii in urma sedintei Consiliului Tehnico-Economic, prin avizul nr. 230/238/13.12.2023 si de catre Consiliul Interministerial de avizare lucrari publice de interes national si locuinte prin avizul nr. 74/27.12.2023.

Articolul precedentLUCRARI DE MODERNIZARE CU FONDURI EUROPENE – Cei 35 de kilometri ai drumului judetean DJ 106 B, din judetul Sibiu, au fost reabilitati. Costul proiectului: peste 150 milioane de lei
Articolul următorCIRCULATIE INCHISA PENTRU LUCRARI – Se reabiliteaza DJ 190G. Investitia drumului pana la limita cu judetul Salaj depaseste 20 milioane lei

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.