MINISTERUL TRANSPORTURILOR CERE BANI DE LA GUVERN – Peste 13 milioane lei vor fi investite in lucrari la Punctul de trecere a frontierei intre localitatile Bumbata (Romania) – Leova (Republica Moldova)

Punctul de trecere a frontierei intre localitatile Bumbata (Romania) – Leova (Republica Moldova) va beneficia de lucrari de reparatii, in suma de13,2 milioane lei credite de angajament si 13,2 milioane lei credite bugetare, din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, arata un proiect de Hotarare a Guvernului privind alocarea unor sume din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, prevazut in bugetul de stat pe anul 2023, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor si Infrastructurii.

Se aproba suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor si Infrastructurii pe anul 2023, cu suma de 13.212.000 lei credite de angajament si 13.212.000 lei credite bugetare, din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, prevazut in bugetul de stat pe anul 2023, la capitolul 84.01 “Transporturi”, titlul 51 „Transferuri intre unitati ale administratiei publice”, articolul 51.01 „Transferuri curente”, alin. 51.01.28 „Intretinerea infrastructurii rutiere”, in vederea imbunatatirii capacitatilor de transport rutier din zona punctului de trecere a frontierei intre localitatile Bumbata (Romania) – Leova (Republica Moldova), pe fondul situatiilor generate de conflictul militar cat si a masurilor recomandate de catre Comisia Europeana cu privire la eliminarea blocajelor din punctele de trecere a frontierei”, se mentioneaza in document.

La nivelul ordonatorului principal de credite s-a efectuat o analiza in urma careia a rezultat ca suma solicitata a fi acordata din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului nu poate fi asigurata din bugetul aprobat pe anul 2023.

Suma solicitata a fi acordata din Fondul de rezerva la dispozitia Guvernului nu poate fi asigurata din bugetul aprobat pe anul 2023 al CNAIR SA pentru intretinerea infrastructurii rutiere, necesarul de fonduri aferent acestei activitati fiind peste prevederile aprobate.

Prin prezentul act normativ se propune aprobarea suplimentarii pe anul 2023 a bugetului Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, la capitolul 84.01 “Transporturi”, titlul 51 „Transferuri intre unitati ale administratiei publice”, articolul 51.01 „Transferuri curente”, alin. 51.01.28 „Intretinerea infrastructurii rutiere” cu suma de 13.212.000 lei credite de angajament si 13.212.000 lei credite bugetare, pentru finantarea Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, prevazut in bugetul de stat pe anul 2023, pentru efectuarea urmatoarelor lucrari de intretinere pentru Punctul de trecere a frontierei intre localitatile Bumbata (Romania) – Leova (Republica Moldova):

  • Lucrari de reparatii pe  DC 41  cu o valoare estimata de 6.595.000 lei;
  • Lucrari de amenajare intersectie DC 41 – DN 24A cu o valoare estimata de 1.023.000 lei;
  • Lucrari de reparatii pe DN 24A intre Husi si Falciu cu o valoare estimata de 1.358.000 lei;
  • Amenajare platforma vama – terasamente: 823.000 lei;
  • Amenajare platforma vama – imbracaminte asfaltica: 893 lei;
  • Amenajare  platforma ponton 906 mii lei;
  • Amenajare drum acces ponton – dig – terasamente:863.000 lei;
  • Amenajare drum acces ponton – dig – structura rutiera, evacuare ape: 751.000 lei”, arata Nota de fundamentare a documentului.

Prevederea bugetara anuala aferenta intretinerii infrastructurii rutiere (credite bugetare) in anul 2023 este in valoare de 900.000.000 lei, din care, pana la data prezentei, C.N.A.I.R. a utilizat suma de 291.677.000 lei. Nu este posibila disponibilizarea de credite bugetare pentru lucrarile de intretinere necesare drumurilor nationale care deservesc cele patru puncte de frontiera avand in vedere contractele deja semnate si lucrarile angajate, necesarul de fonduri minim anual fiind in valoare de 1.632.828.000 lei, prevederea bugetara acoperind doar 55% din acesta. De asemenea, CNAIR nu poate disponibiliza credite de angajament avand in vedere contractele deja semnate si cele necesare a fi semnate pana la finele anului 2023.

In conformitate cu prevederile legale, respectiv art. 12, alin. (1), litera e) din Legea nr. 69/2010 a responsabilitatii fiscal-bugetare, nu este posibila redistribuirea prevederilor bugetare aferente proiectelor de investitii catre intretinerea infrastructurii rutiere: “e) pe parcursul exercitiului bugetar, creditele de angajament si cele bugetare aprobate si neutilizate pentru cheltuieli de investitii nu pot fi virate si utilizate pentru cheltuieli curente”.

Evolutia dinamica si imprevizibila a situatiei generate de conflictul militar din zona Marii Negre si implicatiile pe care aceasta le are asupra intereselor economice ale Romaniei, urmare a contextului geopolitic actual, Portul Constanta a devenit un obiectiv de importanta deosebita pentru fluxurile de marfa din Marea Neagra. Tinand cont de capacitatea de operare redusa din punctele de trecere a frontierei din zona vamilor cu Republica Moldova, cauzata de starea precara sau de lipsa unei infrastructuri rutiere adecvate, precum si de cresterea fluxului de transport marfuri cu camioanele ce trebuie operate in Portul Constanta sau catre alte destinatii, se impune adoptarea unui plan de masuri urgente in vederea crearii/cresterii capacitatilor de transport rutier din zona vamilor cu Republica Moldova, pe fondul situatiilor generate de conflictul militar cat si a masurilor recomandate de catre Comisia Europeana cu privire la eliminarea blocajelor din punctele de trecere a frontierei”, mai arata proiectul.

Circumstantele descrise, precum si contextul generat de evenimentele imprevizibile, care nu se datoreaza sub nici o forma actiunii sau inactiunii autoritatilor publice nationale, coroborat cu faptul ca nu se poate determina evolutia evenimentelor generate de conflictul care poate escalada, precum si de necesitatea cresterii conectivitatii civice intre state cat si de conectivitatea dintre state pentru facilitarea fluxurilor de marfuri, creeaza premisele unei situatii de extrema urgenta, care necesita realizarea unor lucrari in zona punctelor de trecere a frontierei cu Republica Moldova.

Situatia actuala a punctului de trecere a frontierei intre localitatile Bumbata (Romania) – Leova (Republica Moldova)

Punctul de trecerea a frontierei a fost deschis prin Hotararea Guvernului nr. 100/2023 privind deschiderea punctului international de trecere a frontierei de stat Bumbata (Romania) – Leova (Republica Moldova) si infiintarea punctului vamal de frontiera Bumbata, pentru completarea anexei nr. 1 la Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a Romaniei, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 445/2002, precum si pentru preluarea si darea in administrarea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii a drumului comunal DC 41, situat in comuna Vetrisoaia, pentru trecerea in domeniul public al statului, precum si pentru incadrarea acestuia in categoria functionala a drumurilor de interes national. Astfel, accesul catre punctul de trecere a frontierei se va face prin drumul national DN 24A si, respectiv, prin drumul comunal DC 41, in suprafata de 3,2 km.

Avand in vedere necesitatea desfasurarii in conditii optime a traficul de marfa pentru vehicule cu masa maxima autorizata mai mare de 3,5 tone precum si pentru efectuarea transporturilor de echipamente de prim ajutor si ajutoare umanitare si tinand cont de faptul ca a fost preluat drumul comunal DC 41, este necesara atat efectuarea de lucrari de intretinere, respectiv, reparatii ale drumului comunal DC 41, amenajarea intersectiei DC 41 cu DN 24 A, reparatii pe sectorul de drum national DN 24A, intre Husi si Falciu, cat si lucrari de amenajare a rampei de acces la cursul de apa si a drumului de acces  de la pod pana la DC41, cu traversare peste digul de protectie, amenajare platforma vama – terasamente, amenajare platforma vama – imbracaminte asfaltica.

In contextul operationalizarii in regim de urgenta a punctului international de frontiera Bumbata – Leova, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii prin Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere a intreprins demersurile necesare in vederea amenajarii drumului de acces in punctul de frontiera, precum si amenajarea punctului vamal.

Pentru urgentarea amenajarii punctului de trecere temporar pe pod de pontoane peste raul Prut, amenajarea rampei de acces la cursul de apa si a drumului de acces de la pod pana la DC41, cu traversare peste digul de protectie, au fost organizate la sediul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii doua sedinte de lucru la care au participat reprezentantii Secretariatului General al Guvernului Romaniei, Inspectoratului General al Politiei de Frontiera, Autoritatii Vamale Romane, Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, Ministerului Mediului Apelor si Padurilor, Regiei Nationale a Padurilor ROMSILVA, Administratiei Nationale Apele Romane, precum si reprezentantii Agentiei Pentru Arii Naturale Protejate.

Potrivit intalnirilor din data de 02.03.2023 si din data de 09.03.2023 desfasurate la sediul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii la care au participat toti factorii implicati in procesul de operationalizare a punctului international de trecere a Frontierei Bumbata (Romania) – Leova (Republica Moldova), a rezultat faptul ca, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii prin Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere – S.A. nu are posibilitatea legala de a obtine in regim de urgenta avizele necesare desfasurarii lucrarilor de amenajare si consolidare a rampei de acces la cursul de apa, rampa de trecere peste dig si comunicatia de trecere peste dig, drept pentru care potrivit caracterului urgent, s-a stabilit ca avizele necesare amenajarii lucrarilor sa fie obtinute, prin procedura de urgenta, de catre Ministerul Apararii Nationale.

Articolul precedentAEROPORTUL DIN BUDAPESTA SE EXTINDE CU 30 MILIOANE EURO – Un nou terminal va fi inaugurat in 2026
Articolul următor6 OFERTANTI PENTRU PROIECTUL DE LARGIRE DE LA CHITILA-MOGOSOAIA – Lucrarile costa 85,5 milioane lei fara TVA si dureaza un an

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.