Companiile aeriene ar putea creste considerabil preturile la bilete de avion in acest an, dupa un salt de 10% facut deja din cauza preturilor petrolului. Astfel, pe cat de pesimiste sunt perspectivele pentru inflatie si economie, pare o perioada promitatoare pentru industria turismului, arata intr-o analiza de piata, Radu Puiu, analist financiar in cadrul casei de brokeraj pe burse internationale XTB Romania.
Afectata in ultimii doi ani, industria de calatorii pare ca este pregatita sa paraseasca acele perioade negative.
Potrivit Asociatiei Internationale de Transport Aerian (IATA), calatoriile aeriene internationale s-au redresat puternic in acest an, exceptie fiind regiunea Asia-Pacific, care „ramane semnificativ in urma”.
Industria ar putea reveni acum la cifrele anterioare pandemiei in 2023, cu un an mai devreme decat se prognoza anterior.
Anul trecut, calatoriile internationale au fost la aproximativ 25% fata de nivelul din 2019.
In primul trimestru al acestui an, pe plan global, s-a atins un procent de 42% din valoarea din 2019. De fapt, ceea ce vedem este o rata de crestere foarte puternica pe unele piete, SUA, Europa si America Latina atingand aproximativ 60%.
In privinta segmentului de afaceri al industriei aeriene, acesta este prognozat sa revina mai lent la nivelurile prepandemice. In schimb, raportul IATA a indicat faptul ca exista mai multi calatori „premium” care calatoresc la clasa intai sau la clasa business.
”Ce ne spune acest lucru? Exista o categorie de persoane care au un venit disponibil suplimentar si care sunt pregatiti sa plateasca in plus pentru a beneficia de conditii mai bune. Aceste servicii tind sa ofere si o marja de profit mai buna pentru companiile aeriene, fapt ce poate ajuta rezultatele viitoare”, spune Radu Puiu.
Presedintele IATA a declarat ca redresarea traficului de pasageri accelereaza si ca, in medie, industria ar putea reveni acum la cifrele anterioare pandemiei in 2023, cu un an mai devreme decat se prognoza anterior.
Acesta a mentionat ca preturile ridicate ale petrolului si intreruperile de calatorie cauzate de lipsa fortei de munca nu i-au descurajat pana acum pe calatori, chiar daca pretul petrolului a determinat o crestere a tarifelor cu aproximativ 10%.
”Se observa un dezechilibru intre ritmurile de revenire in functie de regiune. Europa prezinta o cerere puternica pentru combustibil pentru avioane, pe masura ce un numar tot mai ridicat de persoane se pregatesc de vacanta in aceasta vara”, adauga el.
Regiunea a absorbit peste 13 milioane de barili de combustibil pentru aeronave in mai, reprezentand cel mai mare import lunar din octombrie 2020, potrivit datelor Vortexa Ltd. compilate de Bloomberg. Se estimeaza ca nivelul consumului va creste in aceasta vara, pe fondul relaxarii restrictiilor si a cererii in crestere din partea consumatorilor.
Cererea de combustibil pentru avioane din Europa de Vest este prognozata sa creasca cu 17% de la sfarsitul lunii mai pana la sfarsitul lunii august, atingand un varf de 1,26 milioane de barili pe zi in ultima luna, potrivit prognozei BloombergNEF, care se bazeaza pe programele de zbor.
Potrivit datelor de la Eurocontrol, traficul aerian al Europei este inca la aproximativ 86% din nivelul prepandemic din 2019 pentru aceasta perioada a anului. Intr-o prognoza din aprilie, scenariul de baza al organizatiei era ca aceasta cifra sa creasca la 89% in august si la 92% pana la sfarsitul anului.
In timp ce traficul intern de pasageri a inregistrat progrese considerabile in regiunea Asia Pacific, odata cu relaxarea restrictiilor in unele tari, traficul international, care este principalul generator de venituri pentru aeroporturi in ceea ce priveste cheltuielile comerciale ale pasagerilor, a stagnat in mare parte din cauza restrictiilor si a tensiunilor geopolitice.
In plus, China joaca un rol cheie in regiune deoarece majoritatea aeroporturilor din Asia de Sud-Est si Australia depind in mare masura de calatorii chinezi. Redeschiderea calatoriilor aeriene internationale catre si dinspre China nu numai ca va accelera cresterea in regiune dar va oferi si un impuls industriei pe plan global.
De la o analiza de ansamblu asupra sectorului ca intreg putem face trecerea la un exemplu singular, precum Boeing.
Compania este unul dintre cei mai mari producatori de aeronave pe plan global si pare a se afla intr-o pozitie buna de a profita de revenirea pietei. Este posibil ca firma sa revina la niveluri de profit similare celor din 2018, inainte ca modelul 737 MAX sa fie tinut la sol in urma sesizarii unor defectiuni ce a dus la accidente aviatice. O revenire in industria aviatiei si solutionarea diferitelor probleme pentru alte doua modele, 787 si 777X, vor stimula performanta operationala si financiara a Boeing pe termen mediu si lung.
”Totusi, atingerea unor rezultate optimiste depinde de o serie de catalizatori. In primul rand, momentul reluarii livrarii modelului 787 pentru Boeing este un factor cheie de urmarit. In al doilea rand, investitorii asteapta revenirea modelului 737 MAX pe piata aviatiei din China. Pana acum, au existat o serie de vesti negative in legatura cu potentiala intoarcere a modelului 737 Max in China. In al treilea rand, se spera ca va fi prezentat un flux de stiri pozitive referitoare la modelul 777X”, mai spune analistul.
Boeing ar putea traversa o evolutie optimista pe un orizont de timp pe termen lung, aceasta prezumtie se bazeaza pe asteptarile unei redresari mai rapide decat se anticipa a pietei aviatiei pe plan global si a revenirii la niveluri normale ale traficului aerian in urmatorii ani. In acest sens, Boeing ar putea fi un indicator al redresarii si cresterii pietei aviatice la nivel mondial in urmatorii ani.
Cresterea treptata a pretului petrolului incepand din a doua jumatate a anului 2021 si accelerarea ritmului de crestere in urma razboiului din Ucraina au majorat semnificativ costurile operationale ale companiilor aeriene.
Pe parcursul trimestrului patru din 2021, costurile cu combustibilul pentru avioane au reprezentat deja 24% din cheltuielile totale de operare ale companiilor aeriene, iar acest lucru va creste si mai mult. Chiar daca preturile petrolului se vor tempera in restul anului 2022, rezultatele vor fi afectate si acest lucru complica revenirea la profitabilitate pentru multe companii aeriene in acest an.
In ce masura companiile aeriene sunt afectate depinde de strategiile de hedging a combustibilului. In general, transportatorii low-cost aplica rate de hedging intr-o proportie mai mare decat transportatorii traditionali, ceea ce inseamna ca impactul pentru 2022 va fi atenuat. Transportatorii traditionali accepta, de obicei, un risc mai mare in ceea ce priveste combustibilul, prezentand rate mai mici de hedging. Aceasta inseamna ca preturile mai mari ale kerosenului tind sa le afecteze mai mult.
De asemenea, exista o diferenta intre companiile aeriene europene si cele americane, cele din SUA tind sa suporte riscul (companiile aeriene din sud-vest care folosesc hedgingul reprezinta o exceptie).
Totusi, situatia nu este pe deplin ”roz”. Industria turismului se confrunta cu un deficit de personal, companiile care au concediat angajati sau i-au pierdut in fata altor sectoare in timpul pandemiei, intampinand dificultati sa compenseze decalajul pe masura ce rezervarile au inceput sa creasca.
Acest adevar s-a transpus in realitate in Marea Britanie, unde au aparut mai multe probleme in aeroport, pe masura ce populatia s-a pregatit pentru un weekend prelungit in contextul a doua zile de vacanta.
Preturile ridicate ale petrolului reprezinta o alta amenintare, directorul RyanAir Holdings avertizand recent ca, daca vor ramane la niveluri crescute, vor exista suprataxe la combustibil din partea companiilor aeriene de renume din Europa in acest an.