Tot mai multe companii, din diverse domenii, au descoperit in plina pandemie locul in care pot face rost de bani pentru investitii intr-un mod cat se poate de transarent: piata de capital. Aquila, companie de distributie şi logistica, lanseaza o Oferta Publica Initiala de actiuni nou emise si vrea sa listeze actiuni la Bursa de Valori Bucuresti. Jucatorul pe piata de distributie a bunurilor de larg consum din Romania a anuntat intentia de a lansa o oferta publica primara initiala de actiuni nou emise si de a lista actiunile la Bursa de Valori Bucuresti (BVB). Oferta va consta in vanzarea unui numar de maximum 66,66 milioane de actiuni nou emise, adica 50% din numarul total de actiuni emise de companie.
Aquila este liderul pietei de distributie a bunurilor de larg consum din Romania dupa cifra de afaceri din 2020, cu segmente complementare de activitate in domeniul logisticii si al transportului, cu acoperire nationala si in Republica Moldova (prin filiala Trigor AVD SRL).
„Aquila anunta astazi intentia sa de a lansa o Oferta Publica Initiala de vanzare a unor actiuni nou emise in cadrul unei majorari de capital social, care ar urma sa se deruleze ulterior aprobarii prospectului de oferta si admitere la tranzactionare de catre ASF. Oferta va consta, in cazul obtinerii aprobarilor necesare, in vanzarea unui numar de maximum 66.666.800 actiuni nou emise, reprezentand 50% din numarul total de actiuni emise de societate la data acestui anunt„, a anuntat compania.
Oferta va fi adresata investitorilor de retail si investitorilor institutionali din Romania, precum si altor investitori institutionali eligibili, in conformitate cu prevederile prospectului.
Cererea de aprobare a prospectului urmeaza a fi depusa de catre Aquila prin SSIF Swiss Capital la ASF, in calitate de autoritate competenta pentru aprobarea prospectului, dupa publicarea anuntului.
Aquila intentioneaza sa solicite admiterea la tranzactionare a actiunilor pe piata reglementata administrata de BVB, ulterior aprobarii prospectului de catre ASF si inchiderii cu succes a ofertei.
„Elemente principale ale ofertei, sub conditia aprobarii Prospectului de catre ASF si adoptarii de catre Aquila a deciziei de a initia oferta: Oferta va viza vanzarea de catre Aquila a unui numar de pana la 66.666.800 actiuni nou emise, in cadrul unei majorari de capital social de la 133.333.600 actiuni emise pana in prezent si pana la maxim 200.000.400 actiuni. Detalii cu privire la oferta care se va adresa atat investitorilor de retail, cat si investitorilor profesionali, se vor regasi in prospect, care va fi publicat dupa aprobarea de catre ASF„, a anuntat compania.
Ulterior inchiderii cu succes a ofertei potrivit prospectului, se va solicita admiterea tuturor actiunilor emise de Aquila la tranzactionare pe piata reglementata la vedere administrata de BVB.
Aquila isi propune sa isi consolideze pozitia pe piata de distributie, logistica si transport a bunurilor de larg consum, prin dezvoltare atat organica, precum si prin achizitii de companii detinatoare de branduri nationale sau companii cu cota de piata semnificativa in categorii complementare, atat in Romania cat si in tarile vecine.
„Am construit in 26 de ani o companie lider in sectorul distributiei in Romania, cu un EBITDA de 28,6 milioane euro la o cifra de afaceri de aproape 400 milioane euro in 2020. Prin oferta publica initiala la Bursa de Valori Bucuresti de majorare a capitalului social, pregatim urmatoarea etapa de dezvoltare a Aquila, ce presupune achizitii ale unor companii care detin portofolii importante de branduri de bunuri de larg consum si ale unor jucatori din domeniul distributiei. In plus, vizam, prin majorarea de capital, obtinerea de fonduri pentru digitalizarea proceselor noastre, pentru investitii in dezvoltarea brandurilor proprii si pentru capitalul de lucru. Toate aceste directii de dezvoltare vor contribui la consolidarea pozitiei noastre de lider si vor genera surse de venit suplimentare, care vor aduce plus valoare companiei si actionarilor sai”, a declarat Vasile Constantin Catalin, CEO al Aquila.
Activitatile principale ale grupului (format din Aquila si filialele sale Printex in Romania si Trigor AVD SRL in Republica Moldova) constau in distributia, logistica si transportul bunurilor de larg consum pe canalele de distributie retail si HORECA pentru furnizori globali, precum: Unilever, Mars (Wrigley), Ferrero, Philips, Essity, Coca-Cola, Lavazza, Upfield, IFFCO. Grupul, cu peste 26 de ani de experienta in industria distributiei bunurilor de larg consum din Romania, are o retea de distributie in peste 67.000 puncte de vanzare, cu prezenta pe canale precum Retail Traditional (circa 58.000 puncte de vanzare), retail organizat (peste 4.500 puncte de vanzare) si HORECA (circa 5.000 puncte de vanzare).
Activitatea de distributie desfasurata de Aquila acopera circa 90% din piata de retail traditional si retail organizat din Romania, avand capabilitati de distributie a produselor din toate categoriile de temperatura.
Grupul este prezent in Republica Moldova prin Trigor AVD, companie care are ca principale domenii de activitate distributia, depozitarea si transportul national si international al bunurilor de larg consum. Principalii furnizori ai Trigor AVD sunt: Unilever, Kimberly Clark, Tchibo si Ferrero. La data de 30 iunie 2021, Trigor AVD avea un portofoliu cu peste 3.000 de clienti.
Complementar distributiei bunurilor de larg consum, grupul presteaza servicii de logistica, prin operatiuni de depozitare, reambalare si transport intern pe diferite segmente de temperatura: ambient, refrigerat si congelat. Grupul are o capacitate de depozitare de peste 130.000 de paleti in 4 centre logistice (din care unul este situat in Republica Moldova) si 6 puncte de cross-docking (din care doua sunt situate in Republica Moldova), pe o suprafata de depozitare de aproximativ 120.000 metri patrati.
Aditional, grupul furnizeaza servicii de transport international de marfuri. Divizia de transport international a Aquila are o acoperire la nivel european, cu o flota de 114 camioane de mare tonaj, din totalul de 1.648 de autovehicule. Activitatea de transport international a Aquila acopera 15 tari din Europa.
Grupul este prezent pe piata cu branduri proprii precum Gradena si Yachtis, LaMasa si Frisco.
Conform estimarilor Euromonitor, nivelul vanzarilor bunurilor de larg consum va avea o rata anuala compusa de crestere de 5% pana in anul 2025, in Romania. Optimismul consumatorilor se asteapta sa revina gradual la nivelul pre-pandemie, pe masura ce restrictiile vor fi relaxate si campania de vaccinare va inregistra un progres semnificativ.
Actiunile Aquila sunt detinute integral, la data anuntului, de 2 persoane fizice, in proportii egale.
Vanzarile grupului, potrivit situatiilor financiare combinate ale grupului, au atins, in anul 2020, circa 1,795 miliarde lei (inregistrand o crestere de 6% fata de 2019), cu un profit net de 60 milioane lei. La nivelul primului semestru din 2021, grupul a inregistrat o cifra de afaceri de 901 milioane lei si un profit net de 21 milioane lei.
Cifra de afaceri a grupului a crescut cu o rata anuala cumulata de crestere (CAGR) de 11,6% din 2018 pana in 2020, ca rezultat al eficientizarii operatiunilor si portofoliului de produse, precum si prin achizitia Agrirom, care a consolidat pozitia pe categoria produselor congelate pe toate canalele de distributie Retail si HORECA. Distributia bunurilor de larg consum reprezinta principalul segment de activitate al grupului, cu o pondere de 92,1% din totalul cifrei de afaceri in anul 2020, celelalte segmente de logistica si transport avand ponderi aproximativ egale.
EBITDA grupului a atins nivelul de 139 milioane lei in 2020, reprezentand o crestere de 41% fata de 2019. Pe ultimii trei ani, se observa o crestere de 1,9 ori a EBITDA, aceasta crestere fiind determinata de achizitia Agrirom in 2019 si de solutionarea rapida a blocajelor de pe lantul de aprovizionare, ca urmare a restrictiilor impuse de pandemia COVID-19.
In perioada 2018 – 2020, Grupul a realizat in medie investitii in valoare de 25,1 milioane lei pe an, iar pentru anul 2021 are un buget de investitii estimat de 21 milioane lei. Investitiile in achizitii din anul 2019 au fost utilizate pentru achizitia Agrirom. Scaderea nivelului investitiilor din anul 2020 a fost generata de efectele pandemiei COVID-19.