PROBLEME CU PODUL DE LA BRAILA – Italienii de la Webuild, somati sa remedieze problemele de la Golden-gate-ul romanesc. Pe pod se va circula 24 de ore din 24

Reprezentantii Companiei de Drumuri recunosc in sfarsit ca exista probleme cu Podul peste Dunare de la Braila. Acestea nu sunt cauzate de traficul greu, ci de erorile de executie la producerea si asternerea covoarelor asfaltice. Aflat pe santierul Drumului Expres Braila – Galati, seful CNAIR, Cristian Pistol, a anuntat ca rezultatele testelor arata „nerespectarea retetei producerii si asternerii mixturilor bituminoase”. Oficialul le cere italienilor sa remedieze problemele. Restrictiile de circulatie pe timpul noptii vor fi suspendate, astfel ca pe pod se va circula 24 de ore din 24.

Podul peste Dunare de la Braila, supranumit Golden Gate de Romania, a fost inaugurat in luna iulie a acestui an. Lucrarile au costat jumatate de miliard de euro si au fost finalizate cu doi ani intarziere.

Podul nu este receptionat, ci doar dat in trafic pentru ca lucrarile nu sunt terminate. Podul se inchide pe timpul noptii cu exceptia week-end-ului pentru demontarea macaralelor.

Le atrag din nou atentia constructorilor italieni (Webuild) de la podul Braila sa ia in serios contractul semnat cu CNAIR! Pana acum au creeat o serie de probleme pe care sunt obligati sa le remedieze. Pe langa intarzieri, slaba mobilizare si solutii eronate folosite pentru asfaltare, nu s-au implicat serios nici pentru demontare macaralelor. Ca atare am decis ca in scurt timp sa suspendam restrictiile de circulatie pe timpul noptii. Pana cand constructorii nu vor veni cu un program ferm care sa ne demonstreze ca vor cu adevarat sa demonteze aceste macarale, am luat decizia ca pe Podul suspendat de la Braila sa se circule 24 de ore din 24”, spune seful CNAIR, Cristian Pistol.

La inceputul lunii august, la aparitia primelor denivelari, CNAIR anticipa ca problemele reale ar putea fi din cauza mixturii: „Periculos nu este, sunt niste deformari pe care le-am constatat si noi. Nu doar Podul Braila are probleme, in general obiectivele de infrastructura noi au o perioada… in care se mai taseaza. Am cerut antreprenorului sa faca o expertiza, poate fi si o metodologie de asternere a asfaltului care nu s-a potrivit acestui tip de pod”, arata CNAIR atunci.

Intrebat acum daca este nevoie de reasfaltarea intregului Pod, Pistol a declarat: „Concluziile raportului sunt clare. Nu au fost respectate reteta si tehnologia. Masurile de remediere le asteptam din partea consultantului. Consultanta va veni cu o propunere. Evident ca noi stim ce avem de facut. Este un contract FIDIC galben (n..r proiectare si executie) cu niste reguli, iar in acest tip de contract inginerul dispune masurile de remediere. Am deschis revendicari si vom executa garantia de buna executie si o vom face daca nu remediaza”.

La randul sau, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, spune acum ca Podul de la Braila este solid si nu prezinta riscuri. Oficialul ii cere acum constructorului Italian sa remedieze problemele care au aparut si sa finalizeze lucrarile la drumul de legatura spre Jijila.

Podul de la Braila este solid si nu prezinta riscuri! Structura de rezistenta a podului este bine construita! Imi mentin decizia luata, acum cateva luni, de a permite circulatia pe Podul Braila! Astept insa de la antreprenorul italian, care a realizat lucrarile, sa isi respecte termenii contractului:

– sa remedieze problemele care au aparut si au fost sesizate din mai multe surse,

– sa finalizeze lucrarile la drumul de legatura spre Jijila,

– sa demonteze macaralele utilizate la constructie.

Pana cand asocierea italiano-japoneza va decide sa se tina de cuvant si sa demonteze macaralele, vreau sa se circule pe podul Braila 24 de ore din 24! De aceea, am solicitat celor de la CNAIR sa notifice constructorul ca se renunta la restrictiile de circulatie pe timpul noptii pana cand vor incepe toate operatiunile de demontare a macaralelor”, arata Grindeanu.

La scurt timp de la inaugurare, constructorul Podului peste Dunare de la Braila a reasfaltat partial zonele cu denivelari. Iar la cateva zile de la fisurarea covorului asfaltic asternut la jumatatea lunii septembrie, WeBuild a decopertat asfaltul pana la tablierul metallic. Pentru fagasele aparute in august, la doar o luna de la inaugurare, CNAIR a dat vina pe transportatorii de marfuri care nu ar fi respectat restrictiile de tonaj de 40 de tone si cele impuse in timpul zilei de 7,5 tone in cele cateva zile de canicula. Totodata, CNAIR a dispus si o expertiza pentru verificarea tehnologiei/mixturii asfaltului. „Am cerut antreprenorului sa faca o expertiza, poate fi si o metodologie de asternere a asfaltului care nu s-a potrivit acestui tip de pod”, au spus atunci oficialii Companiei de Drumuri.

O posibila explicatie poate fi si lipsa de priza intre tablierul de metal, hidroizolatia aplicata in iarna si straturile de asfalt.

Lucrarile pentru podul cu o lungime de 2 kilometri au inceput efectiv in primavara anului 2019. Investitia de aproximativ 500 milioane euro presupune si amenajarea a 23 kilometri, dintre care 17 kilometri sunt pe teritoriul judetului Tulcea. Deasupra Dunarii este podul suspendat, in lungime 1,9 kilometri.

Podul are trei deschideri: o deschidere principala (1.120 m) si doua deschideri laterale de 489,6 m pe malul Braila si de 364,6 m pe malul Tulcea. De o parte si de alta sunt prevazute doua viaducte de acces in lungime de cate 110 m fiecare. Drumul principal va avea doua benzi pe sens si va lega judetul Braila de judetul Tulcea, iar drumul de legatura spre Macin va avea o banda pe sens, in lungime de 4,3 km. In rest, vor fi realizate intersectii giratorii, 33 de poduri, podete, pasaje si o statie de taxare.

Presedintele Klaus Iohannis, prezent la inaugurarea podului, a mentionat ca aceasta constructie este “una dintre cele mai ambitioase initiative de modernizare a infrastructurii de transport din Romania, realizata cu fonduri europene, cu expertiza internationala de referinta si cu tehnologie de ultima generatie”. 

Podul suspendat peste Dunare este, in momentul de fata, cea mai mare lucrare de infrastructura din Romania din ultimii 30 de ani, materializata  prin asocierea a doua firme – una din Italia si cealalta din Japonia.

Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere si Ministerul Transporturilor si Infrastructurii convenit, la 27 mai 2019, incheierea Contractului de Finantare nr.36 pentru proiectul „Pod suspendat peste Dunare in zona Braila” in vederea acordarii finantarii nerambursabile alocata prin Programul Operational Infrastructura Mare 2014-2020.

Valoarea totala a proiectului, actualizata prin Actul Aditional nr. 2/02.02.2022, este de 2.593.608.633,43 lei – 85% fiind contributia Uniunii Europene din Fondul European de Dezvoltare Regionala.

Pentru acest proiect de infrastructura s-au folosit aproximativ 81.000 de kilometri de fir de otel, iar fiecare cablu are 60 de centimetri in diametru si sustine tablierul metalic cu ajutorul tirantilor. Greutatea totala a celor doua cabluri principale are 6.700 tone. Tablierul metalic este format din 86 de segmente cu o greutate totala de 20.800 de tone, iar fiecare are o greutate medie de 250 de tone.

Podul suspendat are o lungime de 1974,30 metri. Drumul principal (Braila – Jijila) are o lungime de 19,095 km, iar drumul de legatura cu DN 22 (Smardan – Macin) are o lungime de 4,328 km.

Articolul precedentSTATISTICA MASINILOR PENTRU TRANSPORT – In Romania sunt doar 9 autotractoare electrice si cinci vehicule rutiere electrice pentru scopuri speciale
Articolul următorNOUL TERMINAL AL AEROPORTULUI DIN ORADEA, APROAPE GATA – Terminalul nou al Aeroportului din Oradea costa aproximativ 35 de milioane de euro si ar putea fi operational la inceputul anului viitor

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.