Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR) reprezinta, fara doar si poate, dovada „competentei” actualei guvernari de a atrage fonduri europene pentru realizarea marilor proiecte de infrastructura din Romania. Intr-o noua analiza, Marian Mina, vicepresedintele Comisiei de Transporturi si Infrastructura din Camera Deputatilor, anunta esecul rasunator pe care Coalitia PNL-USR il va inregistra in privinta PNRR, care se va resfrange direct asupra Autostrazii Moldova, care ar urma sa fie inlocuita de pistele pentru biciclisti, ca parte a programului EuroVelo 6.
Concret, deputatul Marian Mina sustine ca in prezent exista autostrazi care sunt incluse in Exercitiul Financiar aferent POIM, a caror sursa de finantare o reprezinta fondurile europene nerambursabile, si separat exista PNRR care va fi aprobat „candva, intr-o forma care, cel mai probabil, nu va include si autostrazile”.
Ne referim aici la autostrazile care au fost incluse in PNRR – preponderent in zona Moldovei, precum A7 Autostrada/ Drum Express Ploiesti – Siret sau A8 Targu Mures – Targu Neamt si Tg. Neamt – Iasi – Ungheni, despre care Marian Mina afirma ca nu vor mai avea sursa de finantare.
In locul autostrazilor din Moldova ar urma sa se construiasca piste pentru biciclete, ca parte a programului PNRR – Eurovelo 6, care prevede construirea a pana la 3.000 km de piste de ciclo-turism in Romania, pentru a se asigura contributia la tranzitia verde prin investitii in infrastructuri pentru mersul pe bicicleta: „Tranzitie Verde Moldova va fi cea mai verde din UE!”, subliniaza Mina, care precizeaza in acelasi timp ca bugetul alocat acestor piste este de 120 de milioane euro.
Trebuie precizat ca ideea nu este noua, daca tinem cont ca Germania a anuntat inca din 2019 ca va da in folosinta 100 km de autostrada pentru biciclete care va unii 10 orase (foto).
Cum arata acest plan si ce ar urma sa se intample cu autostrazile din zona Moldovei dezvolta pe larg Marian Mina intr-o postare pe pagina sa de Facebook:
PNL-USR, vanzatorii de ILUZII. #PNRR, un esec rasunator!
Asa cum am mai spus, acest Plan National de Redresare si Rezilienta(PNRR) consta, de fapt, in “sansa” de indatorare si de crestere a cotei de contributie a #Romaniei la bugetul Uniunii Europene. Sigur, mai exista si alte aspecte ce incep sa apara la nivel de “strategie directionata” a fondurilor aferente PNRR.
Cel mai important aspect este acela al impartirii proiectelor pe surse de finantare. Astfel, constatam ca exista autostrazi incluse in Exercitiul Financiar aferent POIM, a caror sursa de finantare o reprezinta fondurile europene nerambursabile, si exista PNRR ce va fi aprobat candva, intr-o forma care, cel mai probabil, nu va include si autostrazile.
Unde apare problema?
1. POIM-ul (Programul Operational Infrastructura Mare) are o serie de proiecte incluse si aprobate spre finantare;
2. PNRR include investitii in autostrazi, preponderent in Moldova, cum ar fi A7 Autostrada/ Drum Express Ploiesti – Siret sau A8 Targu Mures – Targu Neamt si Tg. Neamt – Iasi – Ungheni.
Lista de investitii din POIM, deja fiind propusa spre aprobare catre UE si urmand sa fie aprobata (daca nu este aprobata deja), NU se va mai putea modifica. Ce se intampla atunci, daca PNRR nu va fi aprobat?
Investitiile de mai sus, care fara tagada trebuie implementate, NU VOR MAI AVEA SURSA DE FINANTARE.
Nu este nimic! #Guvernul are “solutii”! La nivelul #Moldovei, se va implementa transportul “foarte verde”, adica se vor face piste pentru biciclisti si trasee pentru transport pedestru, respectiv ecvestru. Stimati moldoveni, cumparati-va tenesi, cai si mult nutret!
In PNRR exista Pilonul IV Coeziune sociala si teritoriala Componenta 4, unde avem Romania Velo – Incurajarea transportului si turismului pe #bicicleta, pedestru si alte forme nemotorizate.
Conform PNRR:
,,Descrierea reformelor si investitiilor aferente componente:
• Promovarea unui cadru legislativ si institutional privind dezvoltarea de trasee cicloturistice, pedestre, nautice fara motor si ecvestre.
• Construirea a pana la 3.000 km de piste de ciclo-turism in Romania, finalizarea Eurovelo 6 si a altor trasee similare.
• Sustinerea rutei Via Transilvanica si a altor proiecte mature initiate de societatea civila si de administratiile publice locale pentru trasee pedestre, velo, nautice fara motor si ecvestre.”
,,Implicatii orizontale:
Contribuie integral cu 100% la tranzitia verde prin investitii in infrastructuri pentru mersul pe bicicleta.” perfect eligibil la PNRR! Tranzitie Verde Moldova va fi cea mai verde din UE!
Buget : 120 de milioane euro.
Specialistii Guvernului au constatat ca:
,,Prin Romania se propune sa treaca doua tronsoane din traseele EuroVelo stabilite la nivel european, respectiv din Magistrala EuroVelo 6 (“Atlantic-Marea Neagra”) si din Magistrala EuroVelo 13 (“Traseul cicloturistic al Fostei Cortine de Fier”), care leaga Marea Barents de Marea Neagra. Cu toate acestea, inca nu a fost realizat niciun kilometru de traseu.”
URA! Urmeaza sa fim primii la numar de kilometri de #piste de ciclo – turism! Felicitari, decidentilor! Asadar, “strategia” consta in eliminarea investitiilor in autostrazile din Moldova si introducerea pistelor de biciclisti si realizarea de alei pietonale, in echivalent…