EXPROPRIERILE BLOCHEAZA AUTOSTRAZILE – Presedintele CCIR Mihai Daraban: „Ultima faza de coruptie este pe terenul cui trece autostrada”

Mihai Daraban, presedintele Camerei de Comert si Industrie a Romaniei (CCIR), a identificat motivul pentru care autostrazile se construiesc cu viteza melcului: „Aceasta nenorocire de expropriere”.

Intr-o declaratie acordata Lumea Infrastructurii, presedintele CCIR, Mihai Daraban (foto), si-a exprimat convingerea ca pentru ca un proiect de constructie a unei autostrazi sa fie finalizat in parametrii normali este necesar in primul rand ca, in timpul proiectarii autostrazii, sa se vada pe unde trece terenul si daca acesta se afla in sarcina statului. In felul acesta, s-ar elimina inclusiv faza de coruptie pe care Mihai Daraban a numit-o „pe terenul cui trece autostrada”. Acest fenomen este explicat de Daraban prin practica achizitionarii unor terenuri dupa ce se afla „pe unde va trece autostrada”, pentru ca apoi la vanzarea acestora in scopul construirii autostrazii sa se obtina valori cat mai mari pe respectivele parcele.

Presedintele CCIR a afirmat ca nu e chiar complicat sa faci autostrada cu bani europeni, insa de fiecare se pune stop joc in fata exproprierilor si a valorilor acordate acestei etape, sume care revin in sarcina statului.

Pe de alta parte, din punctul de vedere al presedintelui Camerei de Comert si Industrie a Romaniei, constructia „pe bucatele” a unei autostrazi naste problemel logistice, in opinia sa fiind necesar ca studiul, proiectarea si executia sa fie facute facute in cooperare.

Redam pozitia lui Mihai Daraban pentru Lumea Infrastructurii:

„Marea problema la autostrazi este tot aceasta nenorocire de expropriere. Sunt bani neeligibili, cred ca se incepe gresit. O autostrada este proiectata, iar apoi se pune problema de achizitionat terenul. Se pune de multe ori carul in fata boilor. Plus valoarea de expropriere. Ultima faza de coruptie este pe terenul cui trece autostrada. Multi stiu dinainte pe unde va trece autostrada, mai fac si PUZ-uri cu ajutorul unor primari de pe traseu ca sa ii bage in intravilan si se ajunge la niste valori…

Imi aduc aminte, la centura Constantei a fost 10 euro metrul patrat de teren agricol. In traducere libera inseama 100.000 euro un hectar. Nu poti sa duci din bugetul de stat valorile acestea aiuristice. Cu bani europeni nu e chiar complicat sa faci autostrada, cofinantarea e foarte mica raportat la valoare, dar este acel paragraf unde iti cere terenul, iar unde noi spunem stop joc.

Moderatorii de televiziune cand mai vad politiceni cu carioca pe harta Romaniei sa ii opreasca si sa ii intrebe daca sub dunga aia pe care o traseaza terenul exista in proprietatea statului si e liber de sarcini, ca asa la desen ne pricepem toti.

Nici facutul pe bucatele, faptul ca este divizat studiul, cu proiectarea si cu executia naste niste probleme logistice pe care nu le inteleg (…)

De aia tara noastra nu avea niciodata provizioane de autostrazi, de cofinantare la autostrazi, bani de exproprieri, care sunt bani de la buget. Exproprierea este neeligibila pe fonduri europene, deci practic, trebuie sa cream acele provizione bugetare ca sa putem sa ne dezvoltam tara. Altfel, consumam totul si gata”.

Articolul precedentMULTI MINISTRI, PUTINA INFRASTRUCTURA – 32 de mandate de ministru la Transporturi in 31 ani. In ultimii 8 ani media unui mandat a fost de 5 luni
Articolul următorMODERNIZAREA DN73 PITESTI – BRASOV, ABANDONATA – Constructorul spaniol solicita rezilierea contractului si da statul in judecata

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.