Noii proprietari ai Jet Airways, candva o companie falimentara, sunt in discutii cu Boeing si Airbus pentru a cumpara cel putin 100 de avioane, in incercarea de a revigora ceea ce a fost cea mai mare companie aeriana privata din tara inainte de a se prabusi sub povara datoriilor. Comanda este in valoare de 12 miliarde de dolari, scrie publicatia The Times of India.
Noii proprietari ai companiei aeriene, omul de afaceri Murari Lal Jalan din Emiratele Arabe Unite si fondul de investitii din Marea Britanie Kalrock Capital, au declarat pentru Bloomberg ca Jet Airways ar putea cumpara cel putin 100 de avioane cu fuzelaj ingust.
Grupul va investi aproximativ 15 miliarde de rupii (200 de milioane de dolari) prin capitaluri proprii si datorii in compania aeriana in urmatoarele sase luni, cu jumatate de an mai devreme decat era planificat initial.
Planul de rezolutie al consortiului Jalan-Kalrock pentru Jet Airways a fost aprobat de instanta privind falimentul in India in luna iunie, ”compania aeriana fiind pregatita pentru decolare” pana in primul trimestru al anului 2022, pe masura ce se pregateste sa reia operatiunile interne.
Potentiala renastere a companiei Jet Airways va fi prima pentru o companie aeriana in temeiul legilor indiene privind falimentul si va intensifica concurenta pe una dintre pietele aviatiei cele mai zdrobite din lume.
Fondata de agentul de bilete devenit antreprenor Naresh Goyal, dupa ce India a pus capat monopolului de stat al aviatiei la inceputul anilor 1990, Jet Airways a devenit populara printre pasageri ca o alternativa atractiva la compania aeriana de stat Air India, oferind zboruri cu servicii complete catre orase precum Londra si Singapore, inainte ca societatile aeriene low-cost sa introduca tarife ieftine.
Jet Airways – care avea aproape 21.000 de creditori care solicitau creante de aproximativ 6 miliarde de dolari in cadrul procesului de faliment – reintra pe o piata cunoscuta ca fiind dura. Kingfisher Airlines, fondata de magnatul Vijay Mallya, si-a incheiat operatiunile in 2012, dupa ce nu si-a platit cotizatiile catre banci, personalul si aeroporturile. SpiceJet aproape s-a prabusit doi ani mai tarziu, inainte ca fondatorii sai sa se intoarca pentru a prelua controlul si a revitaliza compania. Singapore Airlines si AirAsia Group au infiintat si filiale locale, dar nu incaseaza niciun ban.
Jet Airways are acum o flota de 11 avioane, inclusiv Boeing 737 si 777, precum si avioane Airbus A330. Dar acele avioane sunt in mare parte vechi si trebuie vandute si inlocuite cu altele mai noi, mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil. O oferta pentru cel mai popular model de avioane Boeing 737 Max ar putea costa mai mult de 12 miliarde de dolari, desi reducerile sunt obisnuite la comenzile mari.