Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a lansat licitatia pentru elaborarea documentatiei tehnice necesare constructiei Drumului Expres Bucuresti-Targoviste, fara sa aiba bani pentru proiect. Anuntata cu surle si trambite miercuri, 31 martie 2021, atat de CNAIR, cat si de ministrul Transporturilor Catalin Drula constructia Drumului expres Bucuresti-Targoviste este departe de a incepe, chiar daca licitatia pentru elaborarea Studiului de Prefazabiliatate si a Studiului de Fezabilitate a fost deja lansata in Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP). Cu o valoare a contractului cuprinsa intre valorile de 12.826.180,80 lei si 15.155.486,40 lei, fara TVA, lucrarea de infrastructura va astepta cel putin trimestrul IV al anului 2021 pentru a misca o hartie. Aceasta in conditiile in care termenul limita de depunere a ofertelor pentru acest contract este 13 mai 2021.
CNAIR recunoaste ca licitatia e lansata fara bani
Sustinem aceasta intrucat, astfel cum precizeaza insasi CNAIR, proiectul nu are in acest moment nicio sursa de finantare, insa este „finantabil” din fonduri europene sau bani de la bugetul de stat. Astfel, puncteaza chiar Compania, semnarea contractului pentru licitatia lansata miercuri, 31 martie 2021, va fi posibila doar „in situatia in care se respecta dispozitiile referitoare la angajarea cheltuielilor din bugetele care intra sub incidenta legislatiei privind finantele publice”. CNAIR precizeaza in acelasi timp ca cel mai probabil finantarea necesara obtinerii contractului de achizitie publica va fi obtinuta in trimestrul IV al anului 2021.
„Avand in vedere faptul ca proiectul este finantabil din Fonduri Europene Nerambursabile, fara insa a fi incheiat un Contract de finantare la acest moment, incheierea contractului de achizitie publica este conditionata de obtinerea/ aprobarea finantarii serviciilor din fonduri de la bugetul de stat si/ sau fonduri europene nerambursabile, semnarea contractului fiind posibila doar in situatia in care se respecta dispozitiile referitoare la angajarea cheltuielilor din bugetele care intra sub incidenta legislatiei privind finantele publice. In cazul în care, indiferent de motive, obtinerea/aprobarea finantarii serviciilor din fonduri de la bugetul de stat si/ sau fonduri europene nerambursabile nu se realizeaza, Autoritatea Contractanta va aplica prevederile art. 212 alin (1) lit. c) teza a II-a din Legea nr. 98/2016, fiind imposibilă încheierea contractului de achizitie publica. Autoritatea Contractanta estimeaza ca va obtine finantarea necesara semnarii contractului in trimestrul IV al anului 2021. 2. Termenele specificate in Contract cu privire la plati sunt justificate de complexitatea proiectului de infrastructura rutiera (proiecte de interes major), precum si de circuitul financiar al fondurilor care implica mai multe institutii ale statului”, arata precizarile CNAIR.
Catalin Drula: „Legatura cu Bucurestiul va fi facuta, cel mai probabil, cu un nod din viitoarea autostrada de centura A0 Nord „
La randul sau, ministrul Transporturilor Catalin Drula a anuntat entuziast ca noul Drum Expres Bucuresti-Targoviste va fi un drum cu doua benzi pe sens, separare pe mijloc, urmand sa aiba profilul unei autostrazi, iar cel mai probabil va avea legatura facuta printr-un nod rutier din viitoarea autostrada de centura A0 Nord. Avansand un posibil traseu al drumului expres, Catalin Drula precizeaza ca acesta nu va presupune dublarea la 4 benzi a drumului existent DN71 care trece pe 53% din lungime prin localitati (foto).
Desi suna foarte frumos, totul se va intampla cand vor fi bani, pentru ca desi licitatia a fost pornita, finantarea nu exista, iar la cum se intampla lucrurile estimam ca va mai dura cel putin 7 ani (termen optimist) pana cand cei circa 120 de km ai Drumului Expres Bucuresti-Targoviste vor putea fi dati in folosinta.
Iata anuntul lui Catalin Drula:
„ASTAZI A FOST LANSATA LICITATIA PENTRU DOCUMENTATIA TEHNICA A NOULUI DRUM EXPRES BUCURESTI – TARGOVISTE. AM PROMIS O SOLUTIE MODERNA, NE TINEM DE CUVANT
Este vorba de un drum nou, care nu va trece prin localitati, cu 2 benzi pe sens si separare pe mijloc, cu noduri denivelate, apropiat de profilul unei autostrazi.
Legatura cu Bucurestiul va fi facuta, cel mai probabil, cu un nod din viitoarea autostrada de centura A0 Nord (în prezent, aproape de finalizarea licitatiei).
Proiectul este lansat pe noul caiet de sarcini pentru documentatii tehnice elaborat de CNAIR. Un caiet de sarcini cu conditii contractuale mult mai clare si echilibrate, pentru a nu mai avea problemele de pe contractele din trecut.
Din contract va rezulta un proiect tehnic preliminar – un “preliminary design” al viitorului drum, cu un nivel suficent de detaliu, cu investigatii geotehnice si modelare a terenului.
Aceasta este solutia moderna pentru anul 2021, nu dublarea la 4 benzi a drumului existent DN71 care trece pe 53% din lungime prin localitati. Iar pe nationalul actual, pe DN71 vor fi facute reparatii anul acesta pentru a îmbunatati calitatea drumului pana cand vom avea drumul expres.
#FacemDrumuri cu cap în #RevolutiaBuneiGuvernari.
PS Imaginea atasata are doar caracter ilustrativ, traseul exact al drumului va fi determinat în cadrul contractului”
Documentatia pentru realizarea SP si SF are ca termen de finalizare 25 luni (2 ani si o luna), din care 2 luni studiul de prefezabilitate si 18 luni studiul de fezabilitate.
Conform anuntului de participare publicat in Sistemul Electronic de Achizitii Publice cu nr. CN1029669 pentru atribuirea contractului ,,Elaborare Studiu de Prefezabilitate si Studiu de Fezabilitate pentru Drum Expres Bucuresti Targoviste”.
In cadrul contractului se vor presta urmatoarele servicii si se vor elabora urmatoarele documente:
• Elaborarea Studiului de Prefezabilitate
• Elaborarea Studiului de fezabilitate, cu respectarea legislatiei in vigoare (norme, normative, standarde, legi etc); • Asistenta tehnica acordata Beneficiarului pentru depunerea si aprobarea aplicatiei de finantare;
• Asistenta tehnica acordata Beneficiarului in perioada derularii procedurilor de achizitie publica pentru proiectare si executie lucrari. In conformitate cu prevederile art. 221 din Legea 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, si cu respectarea articolului 20 din Contractul de servicii, eventualele modificari care pot interveni in perioada de derulare a contractului se refera la urmatoarele, fara a se limita la acestea:
1. modificari ale partilor contractante;
2. schimbari/ modificari legislative/ normative/ STAS-uri/ norme/ ordine/ instructiuni/etc;
3. solicitari ale Autoritatilor/ Entitatilor/ Institutiilor ce elibereaza avize/acorduri/autorizatii/permise sau de alte entitati care au atributiuni în legatura cu proiectul (MTIC, MFE, Institutii Centrale si/sau Locale, ARR, Beneficiar, MAI, SRI, Verificatori Atestati, etc.);
4. prelungirea termenelor de predare a rapoartelor/livrabilelor (documentelor/documentatiei);
5. mobilizarea slaba a personalului Prestatorului;
6. înlocuirea personalului nominalizat de Prestator pentru îndeplinirea contractului;
7. înlocuirea/introducerea subcontractantilor;
8. aplicarea legii privind monumentele istorice, realizarea auditului de siguranta rutiera, de elaborarea PUZ;
9. cerinte privind cercetare si lucrari arheologice. Modificarile vor fi realizate ulterior semnarii contractului, in conformitate cu prevederile contractuale, numai in conditiile in care acestea nu reprezinta modificari substantiale in sensul prevederilor art. 221 alin. (7) din Legea nr. 98/2016.
Prelungirea Duratei contractului se poate realiza in conformitate cu prevederile articolului 20 din Contractul de servicii. Mai multe informatii se regasesc in Contract.
[…] Lumea Infrastructurii a dezvaluit pe 31 martie, la momentul lansarii licitatiei, ca CNAIR a recunoscut atunci ca proiectul nu are in acest moment nicio sursa de finantare, insa este „finantabil” din fonduri europene sau bani de la bugetul de stat. […]
[…] Lumea Infrastructurii a dezvaluit pe 31 martie, la momentul lansarii licitatiei, ca CNAIR a recunoscut atunci ca proiectul nu are in acest moment nicio sursa de finantare, insa este „finantabil” din fonduri europene sau bani de la bugetul de stat. […]