Companiile feroviare de transport de calatori, de mentenanta a infrastructurii feroviare si de electrificare au raportat in bugetele rectificate pentru anul 2020 pierderi majore, de sute de milioane de lei. Restrictiile de circulatie impuse din cauza pandemiei au dus la „gauri negre” si in bugetele companiilor aeriene care administreaza aeroporturile din tara, pe fondul scaderii numarului de calatori.
Astfel, in bugetul de venituri si cheltuieli rectificat pentru anul 2020, CFR Calatori raporta, anul trecut, o pierdere de 584,3 milioane de lei. Compania feroviara de transport de calatori a avut venituri de doua miliarde de lei si cheltuieli de 2,6 miliarde de lei. Cheltuielile cu personalul depasesc un miliard de lei, potrivit documentului citat. Pentru investitii, compania a bugetat circa 251 de milioane de lei. CFR are datorii de 103 milioane de lei si are de recuperat 147 de milioane de lei. Compania are circa 13.000 de angajati, care castiga, in medie, 6.000 de lei.
Pierderi uriase la CFR SA si la Metrorex
Si CFR SA raporteaza in bugetul de venituri si cheltuieli rectificat pe 2020 o pierdere de peste 392 de milioane de lei. Operatorul de infrastructura feroviara a avut venituri de 3,6 miliarde de lei si cheltuieli de 4 miliarde de lei, iar cheltuielile cu salariile celor 22.000 de angajati trec de 1,5 miliarde de lei. Aici, castigul mediu lunar este de 5.800 de lei.
„Compania Nationala de Cai Ferate „C.F.R.” – S.A a propus in proiectul bugetului de venituri si cheltuieli rectificat pe anul 2020, mai multe modificari ale indicatorilor economico–financiari, fata de bugetul de venituri si cheltuieli pe anul 2020, aprobat prin HG nr.233/2020.
- reducerea veniturilor totale cu 8,52%, avand in vedere urmatoarele:
- reducerea veniturilor proprii cu 16,62 % ca urmare a reducerii activitatii din intreg sistemul feroviar si, implicit, a veniturilor obtinute din activitatea de exploatare a infrastructurii feroviare, pe fondul efectelor generate de evolutia pandemiei cu virusul SARS-COV2 si a omolgarii de Tribunalul Bucuresti a ofertei de concordat preventiv a Societatii Nationale Transport Feroviar Marfa ,,CFR Marfa,, S.A.
- reducerea veniturilor din subventii pentru investitii cu 16,15%;
- cresterea veniturilor din transferuri bugetare cu 12,10%;
- reducerea cheltuielilor totale cu 7,76 %, ca urmare a reducerii tuturor elementelor de cheltuiala finantate din veniturile proprii ale Companiei Nationale de Cai Ferate „C.F.R.” – S.A. in corelatie cu necesitatile de desfasurare a activitatii curente astfel incat, in conditiile starii tehnice actuale a infrastructurii feroviare, siguranta circulatiei pe infrastructura feroviara sa nu fie periclitata.”, se arata in documentul citat.
Si Metrorex SA anunta o pierdere de 328 de milioane de lei in 2020, cu venituri de 3,2 miliarde de lei si cheltuieli de 3,5 miliarde de lei, potrivit bugetului rectificat. Metrorex, care a primit anul trecut o subventie de 507 milioane de lei, mai are datorii de 77 de milioane. Cheltuielile cu personalul companiei care administreaza metroul bucurestean depasesc 764 de milioane de lei, iar cele cu salariile sunt de 655 de milioane de lei.
Sectorul aviatiei, grav afectat de pandemie
Compania Nationala „Aeroporturi Bucuresti” (CNAB), care administreaza aeroporturile Baneasa si Otopeni, anunta la randul sau o pierdere de circa 130 de milioane de lei in anul pandemiei. Astfel, in 2020, compania a avut venituri de 476 milioane de lei si cheltuieli de 606 milioane de lei. CNAB are circa 1.500 de angajati, care castiga 12.800 de lei, in medie, lunar.
„Sectorul aviatiei este unul dintre cele mai afectate sectoare de activitate, de criza generata de raspandirea noului coronavirus SARS-CoV-2. Incepand cu 16.03.2020, pandemia a ajuns la un nivel foarte avansat de raspandire, astfel incat mai multe state din Uniunea Europeana, printre care si tara noastra, au decretat stare de urgenta, inchiderea spatiilor aeriene, a granitelor terestre, fiind afectate in mod direct companiile aeriene, aeroporturile, companiile de handling si alti furnizori de servicii specifice. Sectorul aviatiei a fost unul dintre sectoarele economice puternic afectate de restrangerea severa a mobilitatii persoanelor intre destinatii si in acest context, traficul de pasageri pe aeroporturile bucurestene a scazut dramatic fata de valorile prognozate pentru anul 2020: cu 58,5% in luna martie, 98,4% in luna aprilie, 98% in luna mai, 94,5% in luna iunie. Pentru anul 2020, in proiectul bugetului de venituri si cheltuieli rectificat pe anul 2020, numarul estimat de pasageri de aproximativ – 5,55 mil. reprezinta 35,60% din numarul de pasageri aprobati in bugetul de venituri si cheltuieli pe anul 2020, aprobat prin HG nr.301/2020 ( numar pasageri aproximativ – 15,600 mil). Situatia economico-financiara a Companiei Nationale „Aeroporturi – Bucuresti”- S.A. a fost si este puternic afectata de scaderea traficului aerian. Compania Nationala „Aeroporturi – Bucuresti”- S.A. a propus in proiectul bugetului de venituri si cheltuieli rectificat pe anul 2020, urmatoarele modificari ale indicatorilor economico–financiari, fata de bugetul de venituri si cheltuieli aprobat pe anul 2020 prin HG nr.301/2020: veniturile totale au scazut cu 59,33% (suma absoluta = 695.175,44 mii lei) urmare a scaderii traficului aeroportuar cu 64,4% fata de valoarea aprobata in bugetul de venituri si cheltuieli pe anul 2020”, se arata in propunerea de rectificare bugetara.
Administratia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA, care functioneaza sub autoritatea Ministerului Transporturilor, inregistreaza in 2020, de asemenea, o pierdere de 464 de milioane de lei, la venituri de 534 de milioane de lei si cheltuieli de 998 de milioane de lei.
Tarom, companie vizata de o ampla restructurare, estimeaza o pierdere de 454 de milioane de lei. In anul pandemic, operatorul aerian de stat a avut venituri de 572 de milioane de lei si cheltuieli de peste un miliard de lei, potrivit bugetului de venituri si cheltuieli rectificat pe 2020.
La finalul anului, Tarom avea circa 1.500 de angajati, care castiga, in medie, 9.200 de lei. Aproape o jumatate dintre acestia sunt vizati de disponibilizare, potrivit planurilor de restructurare ale companei.