Guvernul de la Chisinau a aprobat modificari la Programul privind repartizarea mijloacelor Fondului Rutier pentru intretinerea si reparatia drumurilor publice nationale in anul 2024. Modificarile introduse prevad redistribuirea resurselor existente in Fondul rutier si adaugarea a 380 de milioane de lei moldovenesti pentru a optimiza utilizarea fondurilor si a asigura finalizarea lucrarilor de reparatie la timp, transmite agentia de stiri Moldpres.
Banii vor fi utilizati pentru lucrarile de intretinere a drumurilor nationale atat vara, cat si iarna, dar si pentru reparatii capitale ale drumurilor si podurilor.
In plus, se vor aloca 150 de milioane de lei moldovenesti pentru reparatia unor drumuri regionale cu o lungime totala de aproximativ 150 km, care necesita interventii urgente. Acesti bani vor acoperi costurile initiale pentru licitatii si contractarea lucrarilor, urmand ca proiectele sa fie finalizate in urmatorii doi ani.
„Am reusit in ultimii trei ani sa reabilitam 700 km de drumuri. Este un record absolut pentru tara noastra, dar asta nu este suficient. In aceste conditii, propun sa aprobam redistribuirea resurselor existente in Fondul rutier, in care am alocat suplimentar 380 de milioane de lei prin rectificarea bugetara din aceasta vara. Un element important in aceasta redistribuire tine de reabilitarea drumurilor regionale, care sunt foarte importante pentru localitatile noastre rurale, cat si urbane din intreaga tara. Vom aloca acum primii 150 de milioane de lei, dar in plan avem reabilitarea a cel putin 300 km de drum regional in perioada urmatoare, adica anii 2024 – 2025. Planul nostru este ca in urmatorii cativa ani sa adaugam inca aproximativ 700 de kilometri de drum reabilitat la nivel national”, a declarat ministrul Infrastructurii si Dezvoltarii Regionale din Republica Moldova, Andrei Spinu.
Dupa rectificarea bugetara pentru anul curent, Fondul rutier are planificat un buget total de peste 2,2 miliarde de lei.
In prezent, in gestiunea Administratiei de Stat a Drumurilor sunt 5.970 km de drumuri.
De asemenea, continua reabilitarea podului peste raul Bac si a pasajului peste calea ferata de pe drumul M1.
Pe santierul de reabilitare a podului peste raul Bac si a pasajului peste calea ferata de pe drumul M1, Etapa II, lucrarile continua in forta.
In prezent, sunt in executie: turnarea stratului de egalizare din mortar de ciment la podetul tip cadru; executia terasamentului la accesul spre strada Pietrariei (zona industriala Pruncul); consolidarea albiei raului Bac; cofrarea si armarea riglei la pasajul peste calea ferata, culeea nr. 2; cofrarea nodului monolit al grinzilor; umplerea rampelor de acces (sfert de con) la pod si pasaj cu pamant drenant.
„Acest proiect de infrastructura este unul strategic, care va contribui semnificativ la fluidizarea traficului pe drumul M1, reducerea ambuteiajelor in zona si cresterea sigurantei rutiere. Continuam cu aceeasi determinare sa construim si sa imbunatatim sistemul rutier din tara, pentru a asigura circulatia in conditii de siguranta, confort si fluenta pentru toti participantii la trafic”, estimeaza Administratia de Stat a Drumurilor (ASD).
Stadiul fizic de executie in prezent este urmatorul: podul peste raul Bac – peste 50%; pasajul peste calea ferata – circa 50%; drumul principal M1 – peste 60%; drumurile de acces la nodul rutier – circa 60%; consolidarea albiei raului Bac – circa 40%.
Valoarea proiectului constituie circa circa 184 milioane de lei (9,2 milioane de euro), bani alocati din mijloacele financiare ale fondului rutier.
„Acest proiect de infrastructura cu importanta strategica va reduce timpul de calatorie pentru traficul care ocoleste capitala, precum si pentru soferii care fac naveta din localitatile apropiate si alte suburbii”, rezuma Administratia de Stat a Drumurilor.