Acum avem inca o autostrada aflata integral in etapa de proiectare. Zilele trecute a fost emis ordinul de incepere a etapei de proiectare pentru ultimele doua tronsoane ale Autostrazii Sibiu – Fagaras A13, respectiv Tronsonul 1 Boita (Autostrada Sibiu-Pitesti) – Avrig – Marsa (DJ 105G) si Tronsonul 2 Avrig-Marsa (DJ 105G) – Arpasu de Jos (DN1), incepand cu data de 26 februarie.
”Pe data de 26 februarie va incepe proiectarea si pe tronsoanele 1 si 2 ale autostrazii Sibiu-Fagaras (parte a autostrazii A13). Practic, in acest moment pentru toate cele 4 tronsoane (68,04 km) a fost emis Ordin de Incepere pentru fazele de proiectare, care vor avea o durata de 12 luni”, spune directourl general al CNAIR, Cristian Pistol.
Pentru tronsonul 3 faza de proiectare a inceput in data de 16 octombrie 2023, iar pentru tronsonul 4 proiectarea a inceput in data de 15 ianuarie 2024.
Ulterior finalizarii Proiectelor Tehnice se va intra in faza de executie a lucrarilor pe toate cele 4 tronsoane, care va dura 36 de luni.
Antreprenorul turc (Makyol Insaat Sanayi Turizm VE Ticaret AS) are la dispozitie 6,4 miliarde de lei (fara TVA) pentru constructia intregii sectiuni Sibiu – Fagaras a A13:
Tronsonul 1: Boita (Autostrada Sibiu – Pitesti) – Avrig-Marsa (DJ 105G) in lungime de 14,25 km,
Tronsonul 2: Marsa (DJ105G) – Arpasu de Jos (DN1) in lungime de 19,92 km,
Tronsonul 3 (Arpasu de Jos (DN1) – Sambata de Sus (DJ 105B) in lungime de 17,61 km,
Tronsonul 4 (Sambata de Sus (DJ 105B) – Municipiul Fagaras (16,26 km) la care se adauga drumul de legatura cu DN1 (5,6 km).
Finantarea este asigurata din Programul Transport, iar pe traseul acestei sectiuni urmeaza sa fie construite:
– 7 noduri rutiere: Boita, Avrig, Arpasu, Victoria, Sambata, Ileni, Fagaras
– 24 poduri peste Autostrada Sibiu Fagaras
– 63 poduri peste alte tipuri de obstacole (cursuri apa, drumuri)
– 3 poduri pe drum de legatura intre Autostrada Sibiu- Fagaras si DN1
– 12 viaducte pe autostrada Sibiu – Fagaras
– 2 Centre de intretinere si coordonare
– 1 punct de sprijin
– 2 spatii de servicii S3
– 2 spatii de servicii S1
Principalele caracteristici prevazute pentru Tronsonul 1 sunt:
- 14,25 km lungime
- 6 viaducte, cel mai lung avand o lungime de 911 metri
- 17 poduri
Iar pentru Tronsonul 2:
- 19,9 km lungime
- 21 poduri
- 4 viaducte
”Durata etapei de proiectare este de 12 luni, iar ulterior se va intra in etapa de executie lucrari, a carei durata este de 36 luni. Va fi construita integral de acelasi constructor turc. Sursa de finantare este asigurata din fonduri europene nerambursabile, prin cadrul Programului Transport”, spune secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Irinel Scriosteanu.
Autostrada Sibiu-Fagaras va face legatura intre Sibiu si Bacau, traseul pornind din dreptul localitatii Boita si terminandu-se in apropierea Municipiului Fagaras.
Sectorul de Autostrada Sibiu-Fagaras face parte din proiectul major de conectivitate a infrastructurii rutiere la reteaua de transport europeana TEN-T, si anume intericoridorul Moldova – Transilvania si a fost prevazuta in Programul Investitional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2021-2030, elaborat si aprobat de guvernul liberal in perioada 2020-2021.

