PROIECTE LEGISLATIVE – Guvernul vrea sa scada povara fiscala aplicata transporturilor feroviare si sa elimine discriminarea fata de rutier

Programul legislativ al Guvernului Romaniei pentru anul 2021 traseaza Ministerului Transporturilor sarcina realizarii a doua acte normative cu impact asupra caii ferate care, potrivit documentului, ar trebui finalizate pana in septembrie 2021. Primul proiect vizeaza stimularea dezvoltarii traficului feroviar, descongestionarea soselelor si crearea unui mediu ecologic de transport, in timp ce al doilea urmareste eliminarea prevederilor privind obligativitatea publicarii tarifelor si a conditiilor de aplicare a acestora, de catre operatorii de transport feroviar de marfa.

Astfel, Executivul isi propune relansarea transportului feroviar prin posibilitatea micsorarii tarifelor si in eficientizarea transportului feroviar. Primul proiect legislativ prevede modificarea Legii nr.227/2015 privind Codul Fiscal.

Totodata, s-ar elimina si discriminarea inadmisibila a transportului feroviar in raport cu transportul auto. Proiectul de act normativ ar trebui sa reglementeze o tarifare cat mai echitabila a utilizarii infrastructurilor de transport terestru, care sa duca la diminuarea concurentei neloiale existente in prezent, dat fiind ca in cazul transportului rutier nu este prevazut un tarif de utilizare a infrastructurii de transport, asa cum este prevazut pentru transportul feroviar. Masura este menita sa asigure un tratament egal intre modurile de transport feroviar si rutier. Masura este sustinuta si de faptul ca pentru transporturile maritime si aeriene este prevazuta scutirea de la plata accizelor (art. 399, alin. (1) din Codul Fiscal)”, se arata in document.

Guvernul vizeaza eliminarea obligativitatea publicarii tarifelor de catre operatorii de transport feroviar de marfa

Un al doilea proiect priveste modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.7/2005 pentru aprobarea Regulamentului de transport pe caile ferate din Romania. Se doreste modificarea art.4 – Tarife de transport, in sensul eliminarii din text a prevederilor privind obligativitatea publicarii tarifelor si a conditiilor de aplicare a acestora, de catre operatorii de transport feroviar de marfa.

Masura urmareste „Cresterea competitivitatii intre operatorii de transport feroviar de marfa si eliminarea concurentei neloiale, in conditiile liberalizarii pietei de transport feroviar de marfa”.

Initiatorii spun ca obligativitatea publicarii tarifelor de transport si a conditiilor de aplicare a acestora, de catre operatorii de transport feroviari de marfa intra in contradictie chiar cu principiul enuntat la alin.(2) al Art.4, potrivit caruia, tarifele de transport feroviar de marfa se formeaza liber pe piata.

De mentionat ar fi si faptul ca niciunul din operatorii de transport privati nu publica tarifele si conditiile de aplicare a tarifelor, in textul Art.4 nefiind prevazute sanctiuni pentru astfel de situatii”, mai afirma legislatorul.

Masurile ar putea fi binevenite in conditiile in care operatorii acuza gestionarul infrastructurii CFR SA dar si AFER de stabilire arbitrara a tarifelor si taxelor.

In 2020, la putin timp dupa declansarea pandemiei, Vasile Seclaman, presedintele Patronatului Feroviar Privat din Romania (OPSFPR) acuza ca tarifele au fost majorate de CFR fix odata cu declansarea crizei economice, potrivit clubferoviar.ro. Conducerea CFR SA a emis dispozitia nr 33 prin care s-a aprobat punerea in aplicare a unor tarife pentru serviciile aditionale si prestatiile furnizate de CFR operatorilor de transport feroviar, explica acum un an Vasile Seclaman.

Tot acum un an Seclaman aborda si problema tarifelor AFER. El spunea ca multe tarife (nou introduse odata cu aplicarea Pachetului 4 feroviar) sunt de zece ori mai mari decat cele vechi, ajungand la zeci de mii de euro. AFER este o institutie care se autofinanteaza, insa noile tarife par a merge dincolo de asigurarea functionarii zilnice.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.