Ministerului Transporturilor si Infrastructurii pregateste documentele pentru a demara constructia centurii orasului Medias. Drumul va avea o lungime de 8,7695 km. Traseul are viteza de proiectare de 50 -80 km/h.
Valoarea totala a investitiei va fi de 1.152.221.000 lei, inclusiv TVA, arata proiectul de Hotarare de Guvern pentru reaprobarea indicatorilor tehnico – economici aferenti obiectivului de investitii ”Varianta ocolitoare a municipiului Medias, pe DN 14“, judetul Sibiu.
Durata de executie a drumului este de 30 de luni.
Varianta ocolitoare a municipiului Medias este amplasata in judetul Sibiu, integral pe teritoriul administrativ UAT Medias. Realizarea investitiei va duce la exproprierea unor suprafete de teren de 286.637 mp.
Documentatia tehnico-economica aferenta obiectivului de investitii a fost avizata in Consiliul Interministerial de Avizare Lucrari Publice de Interes National si Locuinte cu Avizul nr.46/20.11.2023. Au fost aprobati urmatorii indicatori tehnico-economici: lungime drum: 8,7695 km, latime platforma: 10 metri, din care parte carosabila 7 metri.
Finantarea obiectivului de investitii se realizeaza din fonduri externe nerambursabile – Programul Transport (P.T.) 2021-2027 si de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie, precum si din alte surse legal constituite, conform programelor de investitii publice aprobate potrivit legii.
Varianta ocolitoare Medias are o lungime de 8,7695 km structurata in doua trosoane:
Tronson 1 – incepe din drumul national DN 14, dintr-o intersectie giratorie existenta la kilometru 50+950, traverseaza calea ferata CF 300, strada Rora Mare la km 0+720, ocoleste statia de epurare ape uzate a orasului prin partea de nord urmand sa traverseze canalul Ighis si Tarnava Mare.
Apoi traseul intersecteaza Strada Titus Andronic, intersectie proiectata sub forma unui nod rutier in cadrul caruia se va amenaja un sens giratoriu la nivel.
In continuare tronsonul 1 al variantei de ocolire a orasului Medias traverseaza aleea pietonala Gura Campului terminandu-se in sensul giratoriu suspendat de la intersectia cu DN 14A (strada Baznei).
Tronson 2 – incepe de la intersectia giratorie suspendata din zona DN 14A, urmareste cursul Tarnavei Mari, traverseaza raul Tarnava Mare si calea ferata CF 300 si se sfarseste la intersectia cu drumul national DN 14, km 58+450. Pentru a asigura accesul la zona industriala a orasului va fi amenajat un nod rutier in zona la km 6+460. Pentru a asigura accesul la zona industriala a orasului va fi amenajat un nod rutier in zona km 6+500.
Centrura Medias va asigura legatura dintre doua drumuri nationale: DN 14 si DN 14A. Traseul Variantei de ocolire a municipiului Medias se desprinde din drumul national DN 14, intersectie giratorie existenta, si se desfasoara spre nord-vest, traverseaza linia de cale ferata CF 300, raul Tarnava Mare, strada Titus Andronic, drumul national DN 14 A (strada Baznei) si se inchide in drumul national DN 14, la intersectia cu drumul comunal DC 14 Buzd.
”In contextul necesitatii fluidizarii traficului in Municipiul Medias, construirea variantei de ocolire devine oportuna pentru descongestionarea circulatiei in municipiu, scoaterea traficului greu si de tranzit din interiorul municipiului degrevand arterele principale, reducerea nivelului de zgomot in zonele locuite si a nivelui de noxe. Varianta de ocolire va conduce la reducerea timpului de parcurs pentru traficul de tranzit si va genera locuri de munca pe perioada executiei si poate contribui la atragerea fortei de munca locala”, arata nota de fundamentare.
Traversarea obstacolelor se va face denivelat prin intermediul podurilor si pasajelor.
Varianta studiata tranziteaza Municipiul Medias de-a lungul raului Tarnava Mare pe care il tranziteaza in doua zone.
S-a proiectat un sistem de iluminat cu telegestiune, ce utilizeaza lampi cu LED-uri pentru intersectiile giratorii si pe toata lungimea pasajelor.
De asemenea, este prevazuta relocarea/protejarea urmatoarelor retele de utilitati ce vor fi afectate de construirea variantei ocolitoare: Retele electrice de joasa si medic tensiune; Retele electrice de inalta tensiune 110 KV; Retele apa si canalizare; Retele transport gaze naturale -Transgaz si Romgaz; Retele de distributie gaze naturale; Retele telecomunicatii.
La marginea partii carosabile se va amenaja o rigola de acostament care va descarca prin casiuri in santuri pereate catre emisari. Unde nu exista posibilitati de descarcare a apelor intr-un emisar, acestea vor fi dirijate, dupa decantare si degresare, spre bazine de retentie.
La taluzurile de ranbleu cu inaltimea mai mare de 6 m, pe bernele de rambleu se vor prevedea rigole de berne.
S-au prevazut 10 podete din elemente prefabricate tip C2.
La drumurile agricole relocate se vor prevedea podete tubulare din beton cu diametrul 500 mm, pentru asigurarea continuitatii san/urilor.
Poduri si pasaje
1. Pasaj peste CF 300 km 0+260;
Varianta de ocolire supratraverseaza calea ferata CF 300 la km 0+260 cu un pasaj amplasat intr-o curba cu raza de 620 m si are panta transversala unica de 2,5%. Pasajul are lungimea totala (impreuna cu zidurile intoarse) de 416,80 m din care suprastructura are 404,50 m si 10 deschideri. Suprastructura pasajului este alcatuita din 4 grinzi din beton prefabricate precomprimate simplu rezemate de 40 m, cu inaltimea de 2,15 m, monolitizate la partea superioara cu placa de suprabetonare.
2. Pasaj peste strada Rora Mare si canal Anif km 0+720;
In plan, pasajul este amplasat intr-o curba cu raza de 620 m si are panta transversala unica de 2,5%. Pasajul are lungimea totala (impreuna cu zidurile intoarse) de 80,10 m din care suprastructura are 73 metri cu 3 deschideri. Suprastructura pasajului este alcatuita din 5 grinzi din beton prefabricate precomprimate simplu rezemate de 24 metri, cu inaltimea de 0,96 m, monolitizate la partea superioara cu placa de suprabetonare.
Calea pe pasaj este alcatuita din doua benzi 2x 3,50 m cate una pe sensul de circulatie, 2x 1 metru zona pentru marcaj lateral, cu o latime totala a caii de 9 metri si doua lise de parapet cu latimea de 1 m. Latimea totala a suprastructurii in sectiune transversala este de 11 m.
3. Pod/Viaduct peste raul Tarnava Mare km 1+830;
Podul traverseaza paraul Ighis la km 1+320, digul de aparare impotriva inundatiilor existent la km 1 +460, apoi traverseaza raul Tarnava Mare impreuna cu digurile de aparare impotriva inundatiior existente pe ambele maluri ale raului in zona km 1 +860 si strada Titus Andronic la km 2+330.
In zona intersectiei cu strada Titus Andronic se va amenaja un nod rutier. In plan, podul este amplasat intr-o succesiune de 2 curbe de sens contrar, ambele cu raza de 500 m si amenajate in sens transversal cu panta unica de 3,5°/o.
4. Pod/Viaduct de la km 3+995 -km 6+900 (inclusiv giratia suspendata);
Pod pana la giratia denivelata km 3+995 – km 4+458. In plan, podul este amplasat intr-o succesiune de 2 curbe de sens contrar, prima cu raza de 620 m si a doua de 600 m, amenajate in sens transversal cu panta unica de 2,5%. Podul are lungimea totala (impreuna cu zidurile intoarse) de 462,40 m din care suprastructura are 456 m cu 10 deschideri.
Se va amenaja un sens giratoriu suspendat la km 4+500, in dreptul intersectiei existente dintre DN 14A si DJ 142A, precum si deasupra podului peste raul Tarnava Mare pe DN 14A. Sensul giratoriu suspendat are o forma ovoidala, o 1ungime de 160,11 m, cu 3 ramuri: 2 ramuri reprezentate de varianta ocolitoare si o ramura care asigura accesul spre/dinspre DN 14A – Strada Baznei. Pasajul pe DN 14A are o lungime de aproximativ 15 m si este constituit din accesurile la sensul giratoriu suspendat.
5. Pasaj peste CF 300 km 8+610;
In plan, pasajul este amplsat intr- o curba cu raza de 490 m si deverul unic de 2,50 m. Pasajul are lungimea totala (impreuna cu zidurile intoarse) de 416,80 m din care suprastructura are 404,50 m, cu 10 deschideri.
Suprastructura pasajului este alcatuita din 4 grinzi din beton prefabricate precomprimate simplu rezemate, cu lungimea de 40 m si inaltimea de 2,15 m, monolitizate la partea superioara cu placa de suprabetonare. Gabaritul asigurat la trecerea peste calea ferata este de minim 7,80 m.
6. Pasarela pietonala peste raul Tarnava Mare km 4+920;
Varianta ocolitoare este subtraversata la km 4+920 de o pasarela pietonala. Pasarela are lungimea totala (impreuna cu zidurile intoarse) de 81,60 m din care suprastructura are 73,00 m, cu 3 deschideri. Suprastructura pasarelei este alcatuita din 2 grinzi prefabricate precomprimate simplu rezemate de 21 m si 30 m, cu inaltimea de 1,05 m, monolitizate la partea superioara cu placa de suprabetonare. Calea are o latime de 4 metri si doua lise de parapet cu latimea 0,25 cm. La marginea caii au fost prevazuti parapeti pietonali. Latimea totala a suprastructurii in sectiune transversala este de 4,50 m.
7. Pasaj inferior pietonal Gura Campului km 3+870.
Varianta ocolitoare este subtraversata la km 3+870 de un pasaj inferior avand lungimea de aproximativ 31 metri. Pasajul este de tip caseta din beton armat C35/45.
Intersectii/ Noduri rutiere
1. Sens giratoriu km 0+000
La km 0+000 intersectia in sens giratoriu existenta pe DN 14, se va mentine si se va completa cu ramura de N -V – Varianta ocolitoare Medias. Sensul giratoriu are raza exterioara de 17,5 m, calea inelara de 7 m, banda de incadrare 0,50 m si acostament de 0,50 m. In cadrul intersectiei s-a amenajat o bretea de separare a fluxului de trafic uniderectionala, pe directia Medias – Varianta de ocolire, cu latimea partii carosabile de 5 m si separata de inelul carosabil al sensului giratoriu printr-o insula separatoare denivelata.
2. Nod rutier strada Titus Andronic km 2+320
La intersectia cu strada Titus Andronic se va amenaja un nod rutier, care cuprinde un pasaj rutier pe Varianta ocolitoare peste strada Titus Andronic, un sens giratoriu amenajat la nivel, sub pasajul rutier, pe strada Titus Andronic, 4 bretele unidirectionale, paralele cu varianta de ocolire, care pornesc din sensul giratoriu si se racordeaza la varianta de ocolire prin benzi de accelerare/decelerare si pene de racordare.
3. Nod rutier DN14A km 4+490 – Intersectie giratorie suspendata intre DN 14A si varianta ocolitoare. Nodul rutier asigura accesul spre si dinspre cartierul Gura Campului – strada Baznei (DN 14A) catre varianta ocolitoare Medias.
4. Nod rutier intre zona industriala – km 6+465.
Se va amenaja un nod rutier la intersectia variantei ocolitoare cu zona industriala, care cuprinde pasajul rutier pe varianta ocolitoare intre km 3+995 – km 6+900, un sens giratoriu amenajat la nivel, sub pasajul rutier, la km 6+465 pentru acces in zona industriala, 4 bretele unidirectionale, paralele cu varianta de ocolire, care pornesc din sensul giratoriu si se racordeaza la varianta de ocolire prin benzi de accelerare/ decelerare si pene de racordare.
5. Intersectie giratorie pe DN 14 -km 8+769 – final proiect
Se va amenaja un sens giratoriu la intersectia Variantei ocolitoare Medias cu DN 14 si DC 14, la km 8+769, avand elemente constructive ca cele prevazute pentru giratiile de la nodurile rutiere.
Drumul national DN 14 se va amenaja pe o lungime de 153,02 m de o parte si de alta a sensului giratoriu, avand latimea partii carosabile de 7 m (2×3,50 m) si acostamente de 2×1,50 m din care 2x 0,75 m benzi de incadrare. Pentru amplasarea parapetelui metalic deformabil W4 este prevazut spatiu de 1,30 m pe o parte si 1,45 m pentru rigola triunghiulara pe cealalta parte a drumului.
La limita platformei dinspre parapete se va amenaja o rigola de acostament.