Romania inca nu este pregatita complet pentru folosirea camioanelor electrice pentru transportul de marfuri. Insa pana in 2030, Romania va fi pregatita pentru folosirea camioanele electrice pentru transportul de marfuri la nivel national, nu doar la nivel local. In acest sens, 30% din transportul de marfuri din Romania poate fi facut cu ajutorul camioanelor electrice in urmatorii sapte ani, potrivit estimarilor DSV Road, a treia cea mai mare companie de transport de marfuri din Europa. Astfel, reprezentantii companiei estimeaza ca 3 din 10 camioane pentru activitatea de transport de marfuri in Romania vor fi camioane electrice, odata ce vor fi facute investitii in implementarea de statii de incarcare in centre logistice.
“Romania inca nu este pregatita complet pentru folosirea camioanelor electrice pentru transportul de marfuri, insa a inceput sa faca pasi in aceasta directie, urmand trendul din Europa. Momentan nu sunt diferente mari intre tara noastra si alte tari din Europa la capitolul camioane electrice, urmand ritmul de adaptare international. De altfel, nicaieri in lume nu este inca dezvoltat transportul cu camioane electrice, in contextul in care momentan autonomia unui camion electric este de 200-500 km. Din acest punct de vedere, camioanele electrice nu pot fi folosite pe distante lungi, pentru transport international, ci doar pentru distributie, pe distante scurte”, declara Mihai Teodorescu, country general manager Road Romania si Sustainability Ambassador in cadrul DSV Road.
Potrivit datelor DSV Road, in Romania sunt folosite deja camioane electrice pentru transport de marfuri pe distante scurte, in general in orase sau intre judete. In prezent, un camion electric poate parcurge pana la 10.000 km pe luna, fata de 12.000-14.000 km pe luna pentru un camion care foloseste combustibil fosil.
Timpul de incarcare la o statie de incarcare rapida este de 90 de minute pentru un camion electric, iar la o statie obisnuita de 380V timpul de incarcare este de 12 ore. De altfel, in prezent, camioanele electrice sunt incarcate in statii dedicate, insa in viitorul apropiat ar putea fi dezvoltat un sistem complet de incarcare in punctele cheie ale traseului unui camion. Astfel, depozitele ar putea deveni principalele puncte de incarcare pentru camioane electrice in Romania, potrivit reprezentantilor DSV Road.
“In viitorul apropiat pot fi instalate statii de incarcare atat in depozite, cat si in garajele transportatorilor. Cea mai eficienta varianta pentru incarcarea camioanelor electrice ramane perioada de stationare a acestora in depozite pe perioada de descarcare/incarcare a marfurilor, iar o optiune pentru incarcare completa a vehiculelor electrice este atunci cand acestea ajung la baza, optiuni care vor permite folosirea continua a camioanelor pentru 8 ore”, considera Mihai Teodorescu.
Folosirea camioanelor electrice pentru transportul de marfuri face parte din planul de reducere a amprentei de carbon cu 30% pana in 2030, potrivit normativelor UE, la implementarea carora sunt obligate toate tarile membre.
In prezent, insa, cea mai eficienta metoda de reducere a cantitatii de CO2 privind transportul de marfuri este folosirea transportului feroviar, pe distante lungi, completat de folosirea camionului electric in ultima etapa din traseul de livrare a marfurilor.
Pentru a se alinia normativelor UE, DSV Road a implementat un plan strategic de reducere a poluarii, bazat pe patru piloni principali:
- masurarea amprentei de carbon – DSV Road masoara cantitatea de emisii de dioxid de carbon generata de cantitatea de marfuri transportate de companii, prin intermediul celei mai avansate aplicatii de monitorizare a cantitatii de CO2 emise de transportul de marfuri, CO2 Reporting Tool; in urma analizei, compania elibereaza certificate verzi pentru companii
- reorganizarea si optimizarea activitatii si a lantului de aprovizionare pentru companii astfel incat sa foloseasca transportul potrivit si rute mai scurte pentru a diminua consumul de combustibil si implicit cantitatea de emisii de dioxid de carbon
- oferirea unui mix de combustibil potrivit pentru reducerea amprentei de carbon – spre exemplu, poate fi folosit biocombustibil in locul combustibilului fosil pentru transportul de marfuri intre Romania si tari din Europa
- investirea in actiuni de protejare a mediului inconjurator pentru a compensa efectul CO2 – clientii companiei pot sustine financiar proiecte de reducere a amprentei de carbon
De asemenea, DSV Road are in plan dezvoltarea diviziei Green Transport, estimand, pana la finalul anului, o dublare a cererii pentru solutii de transport verde in Romania fata de 2022.
La nivelul grupului DSV este disponibil un fond de finantare in valoare totala de 1 miliard de coroane daneze (peste 134 milioane euro), din care pot fi atrase investitii in programe de ESG, de reducere a CO2 si de protejare a mediului in Romania.
Romania este una dintre cele mai importante piete din regiune pentru grupul danez DSV, prezent local de aproape 30 de ani. Astfel, pentru 2023, compania DSV Road se asteapta la o crestere a business-ului cu 10%, dupa ce anul trecut a inregistrat o cifra de afaceri de 70 de milioane de euro, mai mare cu 40% decat in 2021, datorita cresterii numarului de clienti si a cererii pentru toate tipurile de transport, in special grupaj si intermodal.
DSV Road este unul dintre cei mai mari transportatori din Romania si Europa, oferind servicii complete de transport – regim grupaj, incarcare partiala (less than truckload) si incarcare completa (full truck load), dar si servicii de transport pe baza de combustibil bio, ca parte din misiunea companiei de a reduce poluarea. DSV Road este una din entitatile juridice ale grupul DSV, prezent in Romania din 1994, alaturi de DSV Solutions si DSV Air&Sea.
Parte din grupul danez DSV Global Transport & Logistics, compania DSV are activitate in 13 orase din Romania. DSV ofera servicii complete de transport si logistica pe toate tipurile de transport (rutier, aerian, maritim si feroviar), servicii multimodale si servicii de depozitare si fulfilment pentru industrii ca retail, pharma, automotive si altele.