Cifra de afaceri din comertul cu autovehicule si motociclete a crescut in prima parte a anului, fata de perioada similara din 2022, atat ca serie bruta cu 16,4%, cat si ca serie ajustata in functie de numarul de zile lucratoare si de sezonalitate cu 17,2%. Comertul cu motociclete, piese si accesorii aferente; intretinerea si repararea motocicletelor a scǎzut in primul semestru cu 8,6%, arata datele Institutului National de Statistica (INS).
In perioada ianuarie-iunie, volumul cifrei de afaceri din comertul cu ridicata si cu amanuntul, intretinerea si repararea autovehiculelor si a motocicletelor, serie bruta, a inregistrat o cifra de afaceri mai mare cu 16,4%, influentata de cresterea cifrei de afaceri la: comertul cu autovehicule (+27,7%), activitatile de intretinere si reparare a autovehiculelor (+4,9%) si comertul cu piese si accesorii pentru autovehicule (+1,6%).
Volumul cifrei de afaceri din comertul cu ridicata si cu amanuntul, intretinerea si repararea autovehiculelor si a motocicletelor, serie ajustata in functie de numarul de zile lucratoare si de sezonalitate, a crescut cu 17,2%, in primele sase luni, fata de perioada similara din 2022.
Iunie 2023 comparativ cu mai 2023
Volumul total al cifrei de afaceri din comertul cu ridicata si cu amanuntul, intretinerea si repararea autovehiculelor si a motocicletelor, serie bruta, in luna iunie 2023, comparativ cu luna precedenta, a inregistrat o scadere cu 0,3%, ca urmare a scaderilor inregistrate la activitatile de intretinere si reparare a autovehiculelor (-12,2%), comertul cu piese si accesorii pentru autovehicule (-3,7%) si la comertul cu motociclete, piese si accesorii aferente; intretinerea si repararea motocicletelor (-3,0%).
Comertul cu autovehicule a crescut cu 3,4%.
Volumul total al cifrei de afaceri din comertul cu ridicata si cu amanuntul, intretinerea si repararea autovehiculelor si a motocicletelor, serie ajustata in functie de numarul de zile lucratoare si de sezonalitate, in luna iunie 2023, comparativ cu luna precedenta, a inregistrat o crestere cu 1,1%.
Iunie 2023 comparativ cu iunie 2022
Volumul total al cifrei de afaceri din comertul cu ridicata si cu amanuntul, intretinerea si repararea autovehiculelor si a motocicletelor, serie bruta, in luna iunie 2023, comparativ cu luna iunie 2022, a inregistrat o crestere cu 14,8%, datorita cresterilor inregistrate la comertul cu autovehicule (+26,1%) si la comertul cu piese si accesorii pentru autovehicule (+3,5%).
Scaderi au inregistrat comertul cu motociclete, piese si accesorii aferente; intretinerea si repararea motocicletelor (-12,6%) si activitatile de intretinere si reparare a autovehiculelor (-6,8%).
Volumul total al cifrei de afaceri din comertul cu ridicata si cu amanuntul, intretinerea si repararea autovehiculelor si a motocicletelor, serie ajustata in functie de numarul de zile lucratoare si de sezonalitate, in luna iunie 2023, a inregistrat o crestere cu 20,8% fata de luna iunie 2022.
Productia auto va scadea
De asemenea, potrivit unei analize a companiei de consultanta PwC, vanzarile auto din Romania vor incheia anul in crestere, dar productia locala de masini va fi in scadere.
Vanzarile de autoturisme si vehicule comerciale usoare noi din Romania vor incheia anul 2023 pe crestere, estimata la circa 7% comparativ 2022, insa productia auto locala va fi pe minus, singura scadere dintre cele cinci piete din Europa Centrala analizate de PwC in raportul Autofacts.
”Piata auto din Romania a avut o evolutie buna in acest an, cu un progres remarcabil pe segmentul de masini electrice si o scadere importanta pe cel de masini second hand. In schimb pe partea de productie, desi s-a inregistrat o usoara revenire in unele luni, previziunile pentru intreg anul nu sunt prea optimiste. Ne asteptam ca reluarea productiei de vehicule comerciale usoare in 2023 sa compenseze partial pierderea rapida a productiei de automobile. Atat Ford, cat si Renault-Nissan-Mitsubishi au planuri pana in 2030 cu Transit Courier si Dacia Dokker”, a declarat Daniel Anghel, Partener, Liderul serviciilor pentru industria automotive, PwC Romania.
Pietele analizate in acest raport sunt Romania, Polonia, Cehia, Ungaria si Slovacia.
In trimestrul al doilea, vanzarile de autoturisme au crescut cu 13,8% fata de acelasi interval al anului trecut si cu 59,6% fata de aprilie-iunie 2020, perioada afectata de pandemie. Indicatorul Sentimentului Economic a ramas relativ stabil, dar pe de alta parte, Indicatorul de incredere industriala a avut o traiectorie in zig-zag, alternand intre pozitiv si negativ la fiecare cateva luni, aceasta evolutie avand impact asupra cifrelor de vanzari.
Cresterea de 7% a vanzarilor preconizata pentru acest an plaseaza Romania pe locul doi in regiune, dupa Ungaria (7,7%) si inaintea Slovaciei (6,8%), Poloniei (3%) si Cehiei 2%.
Cu o crestere de 45,9% in primul semestru din 2023 fata de intervalul similar din anul trecut, Dacia a vandut mai multe masini decat urmatoarele cinci marci la un loc in aceasta perioada. Se preconizeaza ca atat vanzarile de vehicule utilitare usoare, cat si cele de vehicule de pasageri vor continua sa se apropie de nivelurile din 2019, inainte de pandemie. Nivelul vanzarilor de vehicule pentru pasageri din 2019 va fi depasit in 2026, chiar daca ratele de crestere vor incetini simtitor, potrivit estimarilor Autofacts.
La nivelul celor cinci piete, vanzarile de vehicule usoare ar urma sa creasca moderat, cu 4,2% in 2023 fata de 2022, potrivit S&P Global Mobility.
Dintre pietele analizate, Romania este singura piata cu o crestere negativa prognozata pentru 2023 fata de anul precedent, volumele de productie fiind proiectate sa scada cu 3,2% de la an la an, arata Autofacts.
Pana in 2022, Romania s-a plasat pe locul al treilea in Europa Centrala dupa nivelul productiei auto, dupa Cehia si Slovacia si inaintea Poloniei si Ungariei. Anul acesta insa va scadea un loc, pe patru, fiind depasita de Polonia, iar pana in 2026 ar urma sa fie surclasata si de Ungaria.
Per total, productia din cele cinci state din Europa Centrala analizate a crescut in primul semestru cu 16,9%, fata de primele sase luni din 2022, la 2,1 milioane de unitati. Rata de crestere prognozata pentru intreg anul este de 9%, Polonia urmand sa inregistreze cea mai mare crestere, cu 33,4%, in timp ce singura scadere va fi inregistrata de Romania, cu -3,2%.
Productia de masini electrice din Europa Centrala a crescut in mod constant si se apropie acum de o cota de 20% in al doilea trimestru al anului 2023. In timp ce volumele de productie din 2023 sunt distribuite oarecum egal intre tipurile de propulsoare BEV, FHEV si PHEV, se preconizeaza ca BEV-urile vor creste semnificativ, cu o rata medie de 33,1% pana in 2030 si vor reprezenta peste 50% din productia totala viitoare.