TAROM, AL 15-LEA AN DE PIERDERI – Compania aeriana estimeaza o „gaura” de 62 milioane lei in acest an

Compania aeriana nationala Tarom estimeaza pentru acest an o pierdere in valoare de 62.415.950 lei, iar veniturile totale au fost estimate in valoare de 2.008.454.090 lei, arata proiectul privind bugetul de venituri si cheltuieli publicat in dezbatere de Ministerul Transporturilor. Compania nu a mai avut profit din anul 2007.

In planul de restructurare, profitabilitatea viitoare a companiei Tarom a fost analizata in diferite scenarii, reflectand potentiale schimbari in conditiile interne si de piata, respectiv  in „scenariul de baza”- scenariul standard, considerat cel mai realist, potrivit caruia anul 2024 ar fi anul in care rutele ajung profitabile iar anul 2023 ar fi anul in care fluxurile de numerar devin pozitive si „scenariul pesimist”- scenariu construit pornind de la scenariul de baza, cu anumite ajustari potrivit caruia anul 2027 ar fi anul in care rutele ajung profitabile iar dupa anul 2029 fluxurile de numerar ar deveni pozitive.             

In proiectul bugetului de venituri si cheltuieli pentru anul 2023, s-a estimat un rezultat brut negativ – pierdere, in valoare de 62.415.950 lei, in scadere cu 28,79%, respectiv cu suma de 154.348.660 lei fata de rezultatul brut – pierdere, aprobat in bugetul de venituri si cheltuiei aferent anului 2022, prin Ordinul MTI nr.470/2022 si in scadere cu 20,53%, respectiv cu suma de 241.640.640 lei fata de rezultatul brut – pierdere,  preliminat/realizat la data de 31.12.2022”, releva proiectul.

Sursele de finantare a investitiilor, prevazute pentru anul 2023, in valoare de 115.524.700 lei, au fost estimate in crestere cu 4322,45%, respectiv cu suma de 112.852.030 lei fata de cele preliminate/realizate in  anul 2022 si sunt constituite din:

–  surse proprii in valoare de 32.930.050 lei;

–  credite de investitii, in valoare de 82.594.650 lei.   

Veniturile totale au fost estimate in valoare de 2.008.454.090 lei, mai mari decat preliminatul/realizatul anului 2022 cu 33,93%, respectiv cu suma de 508.835.630 lei, din care:

  • veniturile din exploatare, in valoare de 1.676.349.310 lei, au fost estimate mai mari

decat preliminatul/realizatul anului 2022, cu 39,37%, respectiv cu suma de  473.571.980 lei; 

  • veniturile financiare, in valoare de 332.104.780 lei, au fost estimatemai mari decat preliminatul/realizatul anului cu 11,88%, respectiv cu suma de 35.263.640 lei.

Veniturile din productia vanduta, programate pentru anul 2023 in valoare de 1.554.097.890 lei, vor fi obtinute din prestarea serviciilor de transport aerian, mentenanta, chirii si din alte activitati si reprezinta 77,38% din totalul veniturilor in valoare de 2.008.454.090 lei.

In categoria veniturilor din productia vanduta, in valoare de 1.554.097.890 lei, veniturile din transportul pasagerilor si cargo pe curse regulate (inclusiv operarile blocked space agreements) in valoare de 1.340.458.830 lei, au fost programate in crestere cu 43,67%, respectiv cu suma de 407.463.190 lei fata de preliminatul/realizatul anului 2022.

De asemenea, veniturile din transportul curselor de pasageri charter au fost programate  in crestere cu 14,08%, respectiv cu suma de 24.819.210 lei.

Numarul de personal prognozat la finele anului 2023 de 1.314 salariati, a fost estimat in scadere cu 4 salariati fata de cel aprobat in bugetul de venituri si cheltuieli aferent anului 2022, prin Ordinului MTI nr.470/2022;

Castigul mediu lunar pe salariat (lei/persoana) determinat pe baza cheltuielilor de natura salariala, recalculat conform Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2023 – legea nr.368/2022, in valoare de 10.592,85 lei/salariat, a fost estimat in crestere cu 18,03 fata de cel preliminat/realizat in anul 2022.

La momentul intocmirii proiectului Bugetului de venituri si cheltuieli pe anul 2023, Tarom inregistreaza plati restante la bugetul de stat in valoare de 102.986.180 lei.

Pana la finele anului 2023, compania isi propune ca dupa aprobarea ajutorului de restructurare, sa obtina o reesalonare a acestor sume. Platile restante in valoare de 507.648.640 lei au fost estimate in proiectul bugetului de venituri si cheltuieli pe anul 2023, in crestere cu 81,71% fata de cele aprobate in bugetul de venituri si cheltuieli pe anul 2022 prin Ordinul MTI 470/2022 si sunt compuse din:

  • 102.986.180 lei la bugetul de stat;
  • 404.662.470 la furnizorii interni si externi.

Creantele restante, in valoare de 11.721.840 lei, au fost programate in scadere cu 35,06% fata de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2022.

Cheltuielile totale au fost estimate in proiectul bugetului de venituri si cheltuieli 2023 pe baza programului de zbor cuprins in Planul de Restructurare 2020-2029 corelat cu parcul de aeronave previzionat in exploatarea companiei tinand cont de necesitatile desfasurarii activitatilor si activitatilor anexe, de iesiri de aeronave prin vanzare dar si de intrari de aeronave achizitionate prin leasing financiar si leasing operational.

Cheltuielile totale pe anul 2023 au fost estimate in valoare de 2.070.870.040 lei, in crestere fata de preliminatul/realizatul anului 2022 cu 14,81%, respectiv cu suma de  267.194.980 lei.

De regula activitatea de curse regulate si charter desfasurata de companie, are un caracter sezonier, operarea curselor fiind realizata cu frecvente reduse in lunile ianuarie – aprilie, noiembrie – decembrie si frecvente crescute in perioada mai – octombrie.

In structura cheltuielilor totale in valoare de 2.070.870.040 lei, cheltuielile din exploatare in valoare de 1.714.213.170 lei, detin o pondere 82,78% iar cheltuielile financiare in valoare de detin o  pondere  de 17,22%.

Cheltuielile cu personalul in valoare de 213.501.720 lei, au o pondere de 12,45% in total cheltuieli de exploatare si au fost estimate in anul 2023, in crestere cu 14,30%, respectiv cu suma de 26.717.610 lei  fata cele aprobate in anul 2022 prin Ordinul MTI nr. 470/2022.

Cheltuielile de natura salariala, in valoare de 178.536.940 lei, au fost estimate in crestere cu 19,69%, respectiv cu suma de 29.370.800 lei, fata de cele aprobate in bugetul de venituri si cheltuieli pe anul 2022, prin Ordinul MTI nr. 470/2022.

Cheltuielile aferente contractului de mandat si a altor organe de conducere si control, comisii si comitete, in valoare de 1.885,31 mii lei, au fost fundamentate in conformitate cu prevederile art. 37 alin.(2) si (3) din OUG nr. 109/2011 cu modificarile si completarile ulterioare, dupa cum urmeaza:

  1. pentru directori –   valoarea este de 805.310 lei;
  2. pentru consiliul de administratie – valoarea este de 1.080.000 lei.

Durata mandatului, atat pentru directorat cat si pentru membrii Consiliului de Administratie, este provizorie, mandatele fiind incheiate pe 4 luni cu posibilitatea prelungirii pana la 6 luni.

Valoarea cheltuielilor de natura salariala preliminate/realizate in anul 2022, in suma de 127.611.440 lei, nu depaseste nivelul valorii aprobate prin bugetul de venituri si cheltuieli al anului 2022  prin  Ordinul Mininistrului Transporturilor si Infrastructurii nr. 470/2022.

In conformitate cu Business Planul 2020-2029, compania Tarom are in vedere ca obiectiv principal pentru anul 2022 masurile necesare mentinerii sustenabilitatii companiei, strategie ce presupune etape si masuri succesive, graduale si dinamice, efectele lor fiind pe termen scurt, mediu si lung, oferind posibilitatea redresarii.

Pentru anii 2020-2029 conform Bussines Planului, Compania TAROM si-a propus sa ofere un produs corespunzator si aeronavele potrivite pentru fiecare segment de piata in parte, optimizand astfel gradul de ocupare si obtinerea unui venit mediu pe pasager care sa permita mentinerea unui trend pozitiv, care sa creeze conditiile necesare pentru obtinerea de profitabilitate pe toate segmentele de piata deservite de Tarom.

In baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 12/2020 privind instituirea cadrului legal pentru acordarea unor ajutoare de stat individuale de salvare, cu modificarile si completarile ulterioare si a Deciziei Comisiei Europene nr. C (2020) 1.160/24.02.2020, Compania Nationala de Transporturi Aeriene Romane TAROM – S.A., a beneficiat de un ajutor de stat individual de salvare, in valoare 175,63 milioane lei (aproximativ 36,7 milioane euro), care a fost acordat si utilizat in perioada aprilie – august 2020 sicare i-a permis sa functioneze si sa elaboreze un plan de restructurare, care ii va asigura rentabilizarea pe termen mediu si lung.

”In contextul actual, in care se gaseste transportul aerian, implementarea planului de restructurare de catre Societatea Comerciala Compania Nationala de Transporturi Aeriene Romane -TAROM este conditionata de acordarea unui ajutor de stat individual de restructurare, in conformitate cu Comunicarea Comisiei (2014/C 249/01) – Orientari privind ajutoarele de stat pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor nefinanciare aflate in dificultate”, se precizeaza in document.

Articolul precedentVESTI BUNE PENTRU SOFERI – Taxele de pod peste Dunare intre Fetesti si Cernavoda NU se mai platesc
Articolul următorDRUM FACUT PROST – Anumite portiuni ale drumului dintre Salonta si Tinca vor fi refacute pe cheltuiala constructorului

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.