Contractul pentru constructia primei magistrale de metrou din Cluj a fost in sfarsit semnat. Este un proiect in valoare de peste 9 miliarde de lei (fara TVA), finantat partial prin PNRR (1,5 miliarde de lei, fara TVA), care va transforma Municipiul Cluj-Napoca si comuna Floresti in localitati moderne.
Castigatorul contractului este Alstom, in cadrul unui consortiu cu companiile de constructii civile Gulermak si Arcada. Linia 1 a noului metrou, care urmeaza a fi finalizata in opt ani, va avea o lungime de 21 de kilometri si 19 statii. Primul tronson, totalizand putin peste 9 kilometri, cu 9 statii si un depou suprateran, va fi finantat prin intermediul Planului National de Redresare si Rezilienta al Romaniei (PNRR) si va fi finalizat in 4 ani.
Dupa finalizare, metroul din Cluj-Napoca va fi prima linie de metrou complet automatizata din Romania. Implementarea sistemului de metrou „la cheie” marca Alstom, care include un centru de control integrat, tehnologia Urbalis CBTC, care sustine functionarea fara mecanic si servicii de transport de mare capacitate la intervale de succedare a trenurilor de 90 de secunde, precum si o platforma de securitate cibernetica de ultima generatie, vor aduce o operare fiabila si eficienta din punct de vedere energetic pe conexiunea vest-est si va imbunatati considerabil mobilitatea ecologica in orasul Cluj-Napoca.
Asocierea de proiectanti si constructori romani si turci are la dispozitie opt ani pentru definitivarea intregului proiect.
Ministerul Transporturilor asigura majoritatea finantarii, dar Primaria Cluj-Napoca are datoria sa deruleze eficient proiectarea si executia celor peste 21 de km ai liniei de metrou usor care va fi construit in zona metropolitana.
Vor fi construite in prima etapa (prin PNRR) 9 statii si un depou, pe o distanta de 9,16 km pe traseul Sfanta Maria – Europa Unita.
Lucrarile la prima etapa trebuie finalizate pana la sfarsitul lunii august 2026 pentru ca ulterior sa se poata intra in cea de-a doua etapa (finantata de MTI din alte fonduri) care vizeaza lucrari la alte 10 statii pe traseele Tara Motilor – Sfanta Maria (7 statii, 8,80 km) si Piata Marasti – Muncii (3 statii, 3,07km).
„Dupa cele doua noi proiecte de cale ferata castigate la sfarsitul anului trecut in zona Clujului, contractul pentru metroul clujean ne consolideaza activitatea in zona, unde Alstom are aproape 800 de angajati. Experienta noastra in proiecte de metrou, atat in Europa Centrala si de Est cat si la nivel international, ne ofera increderea si capabilitatile tehnice necesare pentru a reusi cu succes executia unui astfel de proiect major”, spune Gabriel Stanciu, director general Alstom pentru Romania, Bulgaria si Moldova.
Compania Alstom va avea urmatoarele responsabilitati in proiect: integrarea sistemului, solutiile de semnalizari, telecomunicatii si electroalimentare, construirea caii de rulare, instalarea panourilor de siguranta de pe peroane, centrul de control si siguranta a traficului, precum si implementarea in intregul sistem a unei solutii de securitate cibernetica. Alstom va implementa o solutie de control al trenurilor bazat pe comunicatii (CBTC) care sa sustina cel mai inalt grad de automatizare, gradul 4 (GoA4), pentru prima data in Romania. Pentru aceasta, compania va folosi solutia de semnalizare CBTC de mare capacitate Urbalis, care se regaseste in multe alte proiecte de metrou.
„Sunt extrem de mandru ca Alstom va lua parte la constructia metroului din Cluj-Napoca. Este un alt proiect de referinta pentru prezenta pe termen lung a Alstom in Romania. Metroul din Cluj-Napoca este unul dintre cele mai mari proiecte „la cheie” din Europa, acoperind un portofoliu solid de solutii de semnalizare si de infrastructura, care demonstreaza pozitia de lider a Alstom in domeniul mobilitatii urbane sustenabile. Acesta este un proiect de infrastructura foarte ambitios si inovator pentru Romania, fiind prima linie de metrou automatizata, iar palmaresul nostru international ne ofera competenta necesara pentru un astfel de proiect de pionierat„, a declarat Gian Luca Erbacci, presedintele Alstom pentru Europa.
Pe 28 februarie a fost desemnat castigatorul licitatiei pentru proiectarea si executia de lucrari la Magistrala I de metrou Cluj, respectiv asocierea Gulermak – Alstom Transport – Arcada Company.
Oferta financiara a asocierii este de 9,059 de miliarde de lei fara TVA, fata de valoarea estimata de 9,064 de miliarde de lei fara TVA.
In toamna anului trecut, licitatia pentru metroul din Cluj a fost deblocata, dupa ce fusese suspendata pentru actualizarea valorii contractului. Astfel, valoarea estimata a achizitiei a crescut la 9,064 de miliarde de lei fara TVA, de la nivelul initial de 6,665 de miliarde de lei fara TVA.
Primariile Cluj – Napoca si Floresti au publicat pe 16 martie 2022 anuntul de participare privind proiectarea si executia de lucrari la Magistrala I de metrou Cluj.
Contractul prevede proiectare si executie lucrari de infrastructura (structura de rezistenta, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalatii), automatizare trafic, racordare alimentare cu energie electrica aferente obiectivului de investitie Magistrala I de metrou Cluj. Durata lucrarilor este de opt ani.
Proiectul Magistrala I de metrou Cluj este o linie de metrou usor cu lungimea de 21,03 km, cu 19 statii subterane si un depou suprateran, in tehnologie „rail” sina de cale ferata, cu o capacitate transport nominala/maxima la interval de 90 secunde: 15.200/21.600 pasageri / ora si sens (40 de trenuri / ora si sens).
Proiectul urmeaza sa fie finantat din fonduri europene nerambursabile si rambursabile precum Programul Operational Infrastructura Mare (POIM) 2014 – 2020, Planul National de Relansare si Rezilienta (PNRR) 2021 – 2027 si Programul Operational Transporturi (POT) 2021 – 2027.