CFR Calatori vrea sa cumpere 30 de rame noi cu finantare de la Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD), spune directorul general CFR Calatori, Traian Preoteasa. El afirma ca nu mai poate astepta achizitiaAutoritatii pentru Reforma Feroviara (ARF), prin care se deruleaza licitatiile. De asemenea, caietele de sarcini au fost finalizate, iar documentatiile pentru licitatiile privind modernizarea de vagoane si locomotive ale CFR Calatori prin PNRR vor fi urcate in Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP) pana la jumatatea lunii iunie.
CFR Calatori va primi in acest an primele garnituri de trenuri noi dupa o perioada de aproximativ 20 de ani in care nu s-au facut deloc achizitii de trenuri noi pentru calatori.
”Am continuat programul de modernizari vagoane, chiar si modernizarile locomotivelor, avem probleme tehnice de a nu scoate la timp unitati reparate. (…) Mai departe, ce vrem sa facem: este clar ca perioada trenurilor cu locomotiva si vagoane este depasita. In afara de faptul ca ARF este intermediarul intre noi si Guvern, deci noi luam subventia de la ARF, este si orgamismul abilitat cu achizitii de material rulant nou si a derulat si deruleaza in continuare achizitiile in ceea ce priveste trenurile, este clar ca CFR Calatori nu poate astepta achizitia ARF-ului. Am contactat Banca Europeana de Dezvoltare BERD, s-au depus documentatiile necesare si asteptam finantarea si in colaborare cu BERD si cu uzine mari producatoare, intentionam sa achizitionam in jur de 30 de rame noi”, a declarat Preoteasa.
O alta varianta era ca societatea sa cumpere trenuri second hand, insa BERD nu finanteaza decat achizitiile de material rulant nou.
De asemenea, Autoritatea pentru Reforma Feroviara a semnat pe 6 aprilie 2023 contractele de finantare pentru cele trei proiecte din PNRR pentru material rulant: 20 de trenuri electrice noi, 12 rame cu hidrogen si 16 locomotive electrice. Spre deosebire de sectorul rutier unde finantarea din PNRR este din imprumuturi, pentru domeniul feroviar PNRR-ul asigura granturi, bani gratis, nerambursabili.
Pentru cele trei proiecte pentru achizitia de material rulant, finantarea efectiva din PNRR este de peste 1,5 miliarde lei/300 de milioane de euro: 550 milioane lei pentru 20 de trenuri electrice noi, 520 de milioane lei pentru 12 trenuri cu hidrogen si 370 de milioane lei pentru 16 locomotive noi. In total, adaugand cofinantarea de la buget, cele trei proiecte au o valoare totala de 2,3 miliarde lei.
De asemenea, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI) a propus modernizarea a 55 de mocomotive electrice, coversia a 20 de locomotive diesel in locomotive electrice cu acumulatori si modernizarea a 139 de vagoane de calatori. Valoarea investitiei ce urmeaza sa fie finantata prin PNRR se ridica la 1,037 miliarde de lei, inclusiv TVA.
Achizitiile privind modernizarea materialul rulant, prevazute in cadrul acestui proiect si finantate din PNRR sunt urmatoarele:
– Modernizare locomotive electrice apte pentru viteza de 160 km/h si tractare de trenuri de pana la 16 vagoane – 55 bucati
– Modernizare locomotive diesel -hidraulice de manevra – 20 bucati
– Modernizare vagoane clasa – 109 bucati
– Modernizare vagoane speciale (vagoane de dormit, cuseta, restaurant) – 30 bucati
Finantarea proiectului de investitii se realizeaza din fonduri externe nerambursabile, prin Planul National de Redresare si Rezilienta, „Componenta 4 – Transport sustenabil” si de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie, conform programelor de investitii publice aprobate potrivit legii.
„Ultima data s-au cumparat trenuri noi de calatori in Romania acum vreo 20 de ani, deci de 20 de ani nu s-au cumparat trenuri noi in Romania, ma refer la CFR Calatori. Au mai fost modernizate insa, dar nu garnituri de tren noi. Anul acesta vor veni primele garnituri de tren noi. Avem deja inchisa licitatia pentru 37 de trenuri noi, garnituri, iar anul acesta inca 82, ceea ce inseamna si trenuri de lung parcurs, si trenuri de scurt parcurs. Asta inseamna ceva, daca de 20 de ani nu s-a investit in aceasta zona, lucrurile nu pot fi facute peste noapte, ci trebuie apucate incet, incet, toate si rezolvate pe rand, pentru ca de aceea, neinvestindu-se dupa Revolutie aproape deloc, este una din cauzele pentru care avem si incidente pe calea ferata”, a declarat saptamana trecuta ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
Ministrul Transporturilor a spus ca in urmatorii ani vor fi facute investitii masive, din fonduri europene, pentru infrastructura feroviara si pentru material rulant.
„Faptul ca nu s-a investit duce la o viteza a trenurilor in Romania care e, poate, una din cele mai scazute din Europa in acest moment. Iar investitiile atat pe zona de infrastructura, cat si pe material rulant, in anii viitori vor fi masive din bani europeni. Asta e un lucru foarte bun, mai ales ca de vreo 30 de ani pe zona de CFR putem sa spunem ca nu s-a investit aproape deloc”, a adaugat Sorin Grindeanu.