Guvernul francez va investi 100 de miliarde de euro pentru extinderea si modernizarea retelei feroviare pentru a reduce emisiile de carbon ale tarii. Masura a fost anuntata de premierul francez Élisabeth Borne, scrie railtech.com.
Planul include lansarea de trenuri expres de navetisti similare sistemului RER din Paris in alte mari zone metropolitane franceze, a declarat premierul Élisabeth Borne. Nu a anuntat inca pentru ce orase se va intampla acest lucru.
Réseau Express Régional (RER) sau „Reteaua Expres Regionala” este un sistem de transport ferat rapid ce deserveste Parisul si suburbiile sale.
Acest RER metropolitan nu este o „problema centrului orasului”, a asigurat Borne, ci relatia dintre metropola, zonele periurbane si orasele de dimensiuni medii, care trebuie imbunatatita.
„Sa ne pregatim pentru viitorul transportului nostru inseamna sa facem alegeri ferme pentru a permite schimbarea modului de utilizare. Cu 100 de miliarde de euro pentru calea ferata pana in 2040, ne vom indrepta catre un transport zilnic mai eficient si cu emisii reduse de carbon”, a spus ea pe retelele de socializare.
Investitia in infrastructura feroviara face parte din planul cast „France Nation verte” pentru a atinge obiectivele climatice de la Paris si Pactul verde european: reducerea emisiilor cu 55% pana in 2030. Prim-ministrul, responsabil cu planificarea ecologica, a prezentat o dubla ambitie privind transportul, cu un rol important pentru calea ferata, pe care ea o numeste coloana vertebrala a transportului.
Pe de o parte, scopul este decarbonizarea cu succes a acestui sector, care este unul dintre cei mai mari emitatori de gaze cu efect de sera, cu o treime din emisiile totale ale Frantei. Pe de alta parte, ambitia este de a dezvolta transportul zilnic pentru a reduce diviziunile teritoriale si a imbunatati viata cetatenilor francezi.
„Dincolo de continuarea proiectelor de noi linii si relansarea trenurilor de noapte, trebuie sa investim in dezvoltarea retelei”, a spus Borne intr-un discurs. Investitia feroviara ar trebui „sa puna capat imbatranirii retelei si sa o modernizeze”.
Potrivit premierului, lucrarile la infrastructura feroviara derulate din 2017 dau roade, dar sunt necesare investitii suplimentare. Pana la sfarsitul termenului de cinci ani, aceasta inseamna inca 1 miliard de euro pe an pentru regenerarea retelei si 500 de milioane de euro pe an pentru modernizarea acesteia.
„Pentru cetatenii nostri, modernizarea retelei va insemna mai multe trenuri, o mai buna punctualitate si timpi de calatorie mai scurti. In aceste conditii, si numai in aceste conditii, trenul va fi pe deplin o alternativa atractiva si credibila la transportul cu masina”, a spus oficialul.
Pana in vara viitoare, va fi elaborata implementarea viitorului plan de transport. Investitia va aduce beneficii si economiei franceze, deoarece 80% din investitiile feroviare beneficiaza companiile franceze, a subliniat premierul. Planul de transport se va baza pe expertiza Société du Grand Paris (SGP).
„Pentru a ne atinge ambitia, vom avea nevoie de noi prevederi legislative, in special pentru a largi misiunile PSC. In ultimii 5 ani, si-a demonstrat capacitatea de a realiza cel mai mare proiect de infrastructura si dezvoltare din Europa, controland in acelasi timp costurile si mentinand o legatura permanenta cu alesii”, afirma premierul.
Din luna martie, PSC va incepe discutii cu directorii locali responsabili pentru a stabili calendarul, modalitatile operationale si de finantare pentru noile proiecte RER metropolitane.