PROGRAMUL RABLA PENTRU MASINILE MAI VECHI DE 15 ANI PORNESTE IN MARTIE – Romanii vor incasa bani si nu trebuie sa cumpere o masina noua

Programul „Rabla local”, prin care pot fi casate masini mai vechi de 15 ani fara sa a fi obligat sa iti cumperi un vehicul nou, va demara in luna martie, iar numarul de beneficiari pe fiecare unitate administrativ-teritoriala va fi stabilit in functie de populatie.

Pentru acest an, programul beneficiaza de o alocare de 240 milioane de lei, spune ministrul Mediului, Apelor si Padurilor, Tanczos Barna.

Ghidul aferent programului va fi supus consultarii publice in cel tarziu doua saptamani, in aceasta perioada urmand sa fie finalizat si sistemul informatic pentru „Rabla local”. Programul a fost discutat de ministru in cadrul unei intalniri avute la Bistrita cu primari din judetul Bistrita-Nasaud.

Am discutat in mod special despre ‘Rabla local’, program care are o finantare de 240 milioane de lei si care va permite scoaterea din circulatie a in jur de 100.000 de autoturisme mai vechi de 15 ani. Aici ne bazam pe sprijinul autoritatilor locale, noi vom vira banii pentru aceste subventii in contul primariei in proportie de 80%, adica 2.400 lei din 3.000 lei se vor asigura din fondurile AFM, 600 lei o sa fie contributia primariei si 3.000 lei o sa fie prima care se incaseaza de beneficiarul care caseaza o masina mai veche de 15 ani. Vom stabili un numar maxim de beneficiari la nivel de UAT in functie de populatia fiecarei comune, fiecarui oras, fiecarui municipiu. Vom face, astfel, o defalcare matematica a numarului de 100.000 de autoturisme la nivelul fiecarui judet, fiecarui UAT si vom porni programul in cursul lunii martie, asa am stabilit cu autoritatile locale reprezentate de asociatiile oraselor, municipiilor si comunelor”, a spus Tanczos.

Programul Rabla va fi lansat luna aceasta

De asemenea, Programul Rabla va fi lansat foarte probabil la inceputul lunii februarie, avand un buget mai mare decat cel de anul trecut.

Dan Vardie, presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) este totodata de parere ca piata locala auto va creste cu 11% in acest an.


Oficial, APIA este implicata in aceste programe. Ministerul asculta. Dovada ca o buna parte din lucrurile care se intampla vin de la noi, in directa discutie. Adica nu e asa ca o chestie, ca s-a inventat. Si noi ne ducem pregatiti. Adica nu ne ducem acolo ca hai sa vedem ce o mai fi. Nu, ne ducem cu idei si cu solutii. Si, de altfel, si anul acesta din programul Rabla, care va fi lansat foarte probabil la inceputul lunii februarie, veti vedea ca mare majoritate a punctelor sa stiti ca au amprenta APIA. In acest context, discutia cu Ministerul este ca pana la alegeri, pentru ca nu putem avea din pacate in Romania o vizibilitate mai lunga de alegeri, aceste programe vor exista…. Noi ne-am dus cu mai multe tipuri de scenarii. Pentru ca ministrul ne-a rugat ‘Domnule, hai sa exploram diverse posibilitati ale acestor programe’. Pentru ca in functii de scenarii poti sa ai criteriul: 1 – mai multe masini clasate, asta este fundamental, sa scoti rablele din piata, ca nu facem asta de dragul prieteniei intre popoare, o facem cu scopuri precise si 2 – sa dai acces la multi oameni la acest program„, afirma Dan Vardie.


Bugetul Rabla va fi mai mare decat cel din 2022, iar Rabla Plus va creste mai mult decat Rabla clasic.


Altfel, reprezentantul APIA afirma ca nu ar trebui sa ne facem griji cu privire la alimentarea cu energie electrica a masinilor in perspectiva anul 2035, moment din care nu se vor mai vinde decat masini cu zero emisii.


Nu cadeti in plasa asta, nu o sa fie nimeni socat. De aceea facem ce ati vazut azi. Vrem sa aratam oamenilor, guvernului ce urmeaza sa se intample, cu ajutorul vostru, al presei. Daca esti talamb, tu Guvern, tampit, nu e cazul, si vrei sa faci nimic, da, o sa fie un soc in 2035. Dar eu nu cred ca toate guvernele pana in 2035 isi propun sa fie anti-dezvoltare, anti-romani. Nu au cum sa fie pentru ca pana la urma si ei isi vor lua masini electrice. Ei ce vor face cu masinile acelea? Deci nu e niciun pericol, nu cadeti in plasa ‘ca daca astazi toata Romania ar fi electrificata, Romania nu ar avea resursa de energie’. Gresit. In primul rand ca nu se poate asa ceva. Asta este o manipulare, imi cer scuze, ‘golaneasca’, pentru a servi niste interese ale petrolistilor. Nu e niciun secret. Asta se face in Europa. Stie toata lumea. Pute de la o posta. Nu e cazul, oameni buni„, a spus Dan Vardie.

In opinia sa, piata auto va creste cu 10,8% in 2023, comparativ cu anul anterior, iar cea a autoturismelor va urca cu 10%.


Prognoza pe anul 2023 este una optimista. De ce? Noi credem ca numarul de autoturisme va creste cu 10% in acesta an, bineinteles crestere fata de 2022. MCV-urile si minibus-urile, aici avem o crestere mai mare si cateodata ma gandesc ca am fost un pic cam pesimist pentru ceea ce ar putea sa se intample aici pentru ca este o piata foarte efervescenta. De asemenea, camioanele si autobuzele vor intregistra o crestere. Una peste alta, toata piata noi o vedem la o crestere de 10,8%”, a declarat Dan Vardie.


El a mentionat ca acesta este un moment istoric pentru ca a fost reluata dupa multi ani de absenta prognoza facuta de APIA legat de ce urmeaza sa se intample in anul 2023.

APIA arata ca autoturismele „electrificate” vor avea o crestere de 46,8%, realizand o cota de piata de 28,9%. Vehiculele comerciale usoare + minibus vor avea o crestere de 20,1% fata de anul 2022, iar pentru vehiculele grele + bus se prognozeaza o crestere cu 5,1%.

Pentru autoturisme, APIA estimeaza mentinerea ponderii de aproximativ 84% din totalul inmatricularilor, cu un volum de aproximativ 140.000 unitati, in crestere cu 10% fata de volumul anului 2022.


Referitor la cota de piata, segmentul SUV va mentine prima pozitie, cu o cota de 43,9%, in crestere cu 1,2% fata de 2022, urmat de Clasa C cu o cota de 23,7%, in scadere cu 2,4%, si Clasa B cu o cota de 18,7%, in scadere usoara cu 0,1% fata de cota detinuta in aceeasi perioada a anului trecut.


In functie de tipul de combustibil al autoturismelor inmatriculate, pentru 2023, APIA estimeaza ca motorizarile pe benzina vor inregistra o crestere de 4,1% fata de anul 2022, ajungand, astfel, la o pondere de 61%. In ceea ce priveste autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea inregistreaza o scadere de 20,2% fata de 2022 si vor detine o cota de piata de 10% din total.


Pe de alta parte, autoturismele „electrificate„, respectiv cele electrice (100% electrice si hibride plug-in), precum si cele full hybrid (care dispun si de propulsie electrica fara incarcare din sursa externa), vor ajunge sa detina, in 2023, o cota de piata de 28,9%. In acest context, cota de piata a masinilor electrificate, inmatriculate in Romania, o sa fie cu 18,9% mai mare decat cea a autoturismelor diesel, respectiv cu aproximativ 26.600 unitati mai mult. Din aceasta analiza se estimeaza ca, in anul 2023, vor fi inmatriculate de doua ori mai multe autoturisme electrificate fata de cele cu motorizare diesel.


Autoturismele full electrice vor detine o cota de piata de 14% in anul 2023 fata de anul 2022, cand reprezentau doar 9,1% din piata de autoturisme.


Daca ne uitam in piata, anul trecut, din 100 de romani, 9 au luat masina pur electrica. Da, aproape 1 din 10 romani din Romania au cumparat masina electrica. Si spun asta pentru ca ati vazut, apar tot felul de voci „ce domnule, e scumpa, nu ne intereseaza”. De acord, dreptul la libera exprimare e al tuturor, dar astea sunt realitatile. Noi vorbim aici de statistici. Vorbesc pana la nivelul anului 2022. Nu exista discutie. Asa s-a intamplat. Iar anul acesta, la acel 19.750 ne indreptam spre 14%. Deci inseamna ca din 100 de romani 14„, a mai spus Dan Vardie.


El a declarat ca „electrificarea in Europa este lege” si a facut referire la programul „Fit for 55”.


Comisia a propus, Parlamentul Europei a legiferat si Consiliul Europei a dat verdictul final. Deci toate organismele Europei au votat. Din acest moment, anul 2035 este anul limita dincolo de care nu se vor mai vinde decat masini ZEV- zero-emissions vehicles. Si ca sa nu ne facem ca ne pitim, astazi ZEV sunt deocamdata doar masinile electrice si ramane discutia, care este deschisa, si suntem convinsi ca vor aparea solutii importante cum vei produce aceasta electricitate sau inmagazina aceasta electricitate avand autonomie: ca este o baterie cu diverse formule chimice, ca este fuel cell cu hidrogen, ca este un alt proiect lansat anul un an, ca este un mini nuclear power plant, ca poate sa fie si asa ceva„, a spus Dan Vardie, care considera ca, indiferent cat de dure au fost deciziile Comisiei, indiferent ce limite au pus la emisii, la sfarsitul zilei a fost cum a decis Comisia Europeana.


Conform APIA, in anul 2022 s-a inregistrat o usoara crestere (+4,5%) a achizitiilor de autoturisme in general, iar cele „verzi” au performat (+49% fata de anul 2021). Pentru anul 2023, APIA prognozeaza continuarea tendintei de crestere a autoturismelor electrice inmatriculate (+46,8% fata de anul 2022).

Analizand evolutia autoturismelor cu tractiune integrala (4×4) in anul 2022 dar si in ultimii 5 ani, APIA prognozeaza ca acestea vor detine in 2023 o cota de piata de 23,5%, in crestere cu 2,2% fata de anul trecut.


In ceea ce priveste autovehicule comerciale usoare, aceasta categorie de autovehicule, in 2023, va inregistra, o crestere de 20,1% fata de 2022, cu o cota de piata, din totalul autovehiculelor inmatriculate, de aproximativ 11,3%, in usoara crestere fata de anul 2022, cand inregistrau o cota de piata de 10,4%.

Aceasta crestere se va datora electrificarii acestui segment odata cu introducerea de noi motorizari electrice pe piata si, totodata, se va datora si implementarii programului Rabla Plus Comercial, care va veni ca sprijin pentru diversificarea acestei categorii de autovehicule.

Cresterea pentru inmatricularile de autovehicule electrificate, din acest segment, este estimata la aproximativ 300% fata de anul 2022, potrivit APIA. 

Articolul precedentDRUM NOU IN JUDETUL HARGHITA – Investitia in drumul de 11 km se ridica la 100 milioane lei
Articolul următorDOUA OFERTE PENTRU CENTURA COMARNIC – Judetul Prahova pregateste in acest an inceperea lucrarilor la centurile Comarnic, Azuga, Busteni, Paulesti, Mizil

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.