Ministerul Transporturilor a pregatit documentele pentru a putea face exproprieri in vederea constructiei centurii Reghin. Astfel, de 520 de imobile situate pe raza localitatilor Reghin, Suseni, Solovastru si Petelea din judetul Mures urmeaza sa fie despagubite cu 8,3 milioane lei.
Amplasamentul propus pentru realizarea investitiei ocoleste municipiul Reghin, preponderent prin partea de sud-est a acestuia.
Terenurile traversate de varianta de ocolire a municipiului Reghin sunt situate in extravilanul si intravilanul municipiului Reghin, extravilanul comunelor Suseni si Solovastru, intravilanul comunei Petelea si se afla in proprietatea persoanelor juridice si fizice.
”Sumele individuale estimate de expropriator, aferente despagubirilor pentru imobilele proprietate privata care constituie coridorul de expropriere al lucrarii de utilitate publica de interes national „Varianta de ocolire a municipiului Reghin”, situate pe amplasamentul prevazut la art. 1, aflate pe raza localitatilor Reghin, Suseni, Solovastru si Petelea din judetul Mures, sunt in cuantum de 8.316.130 lei si se aloca de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, in conditiile legii in limita prevederilor bugetare anuale aprobate, la capitolul 84.01 „Transporturi”, subcapitolul 03 „Transport Rutier”, Titlul 56 ’Proiecte cu Finantare din Fonduri Externe Nerambursabile (FEN) postaderare’, articolul 56.48. – Programe din Fondul European de Dezvoltare Regionala – FEDR”, se arata in proiectul de Hotarare a Guvernului privind declansarea procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privata, care constituie coridorul de expropriere al lucrarii de utilitate publica de interes national „Varianta de ocolire a municipiului Reghin”, aprobarea listei imobilelor proprietate publica a statului, precum si a listei imobilelor proprietate publica a unitatilor administrativ – teritoriale, care fac parte din coridorul de expropriere al lucrarii de utilitate publica de interes national.
Varianta de ocolire se desprinde din intersectia dintre DN 15A si DN 16 km 0+000 in partea de vest a municipiului Reghin si se desfasoara prin partea de sud-est a municipiului, intersecteaza DN 15 Targu Mures – Reghin si se finalizeaza in partea de nord-est la intersectia cu DN 15 Reghin – Toplita km 110+000 la iesire din municipiul Reghin, avand lungimea de 12,731 km, arata documentul consultat de ”Lumea Infrastructurii”.
Pentru realizarea lucrarilor aferente obiectivului de investitii, s-a identificat necesitatea de a se ocupa definitiv o suprafata de teren de 644.065 mp, pentru un numar de 520 de imobile situate pe raza localitatilor Reghin, Suseni, Solovastru si Petelea din judetul Mures, dupa cum urmeaza :
1. Suprafata de teren de 556.552 mp, aferenta unui numar de 442 imobile proprietate privata (Anexa nr. 2);
2. Suprafata de teren de 71.165 mp, aferenta unui numar de 24 imobile proprietate publica a statului (Anexa nr. 3);
3. Suprafata de teren de 20.555 mp, aferenta unui numar de 54 imobile proprietate publica ale Unitatilor Administrativ Teritoriale
Proiectul este inclus in cadrul Master Planului General de Transport al Romaniei, revizuit, cu finantare prin Programul Operational Transport POT 2021 – 2027.
Indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investitii „Varianta de ocolire a municipiului Reghin”, judetul Mures au fost aprobati prin Hotararea Guvernului nr. 1638/2004, ulterior fiind reaprobati prin Hotararea Guvernului nr. 1109/2022.
Completarea documentatiei initiale prevede adaptarea traseului si a solutiilor la actuala situatie din teren si este corelata cu noua limita a intravilanului municipiului Reghin, asa cum este prevazuta in Planul Urbanistic General actualizat. Revizuirea traseului a avut ca impact si revizuirea solutiilor constructive si a principalilor indicatori tehnico-economici aprobati anterior.
Necesitatea, oportunitatea si viabilitatea realizarii „Varianta de ocolire a municipiului Reghin” a fost identificata si cuantificata la nivel general prin Master Planul General de Transport al Romaniei, in cadrul Capitolului VI – Proiecte noi (Core/Comprehensive) identificate in MPGT – Variante de ocolire (Stabilire nevoi de finantare, sector rutier 2014-2020).
Efectele maxime ale proiectului dupa implementare vor fi atinse in momentul in care proiectul „Varianta de ocolire a municipiului Reghin” va fi implementat in intregime. Aceste efecte se vor resimti in primul rand prin:
- Degrevarea de trafic in intravilanul municipiului Reghin. Aceasta degrevare de trafic va conduce inclusiv la reducerea numarului de accidente prin preluarea traficului de tranzit;Scaderea emisiilor poluante din localitate si imbunatatirea conditiilor de viata;Imbunatatirea confortului utilizatorilor;Va influenta, la nivel local, o dezvoltare socio – economica a zonelor adiacente;Imbunatatirea legaturilor intre diferite localitati care sunt interdependente sau nu economic prin reducerea timpului de calatorie ca urmare a cresterii vitezei de deplasare.
Suma de 8.316.130 lei aferenta imobilelor rezulta din raportul de evaluare intocmit in luna septembrie 2022 de catre expertul autorizat ANEVAR, Valentin Ostiadal