INVESTITII DE 5,3 MILIARDE DE LEI IN PORTUL CONSTANTA – Ministerul Transporturilor vrea sa modernizeze infrastructura feroviara

Ministerul Transporturilor vrea sa modernizeze infrastructura feroviara din Portul Constanta, portul principal al Romaniei si principal nod de acces maritim al Coridorului Rin-Dunare, la costuri de 5,35 miliarde lei, adica peste 1 miliard de euro.

Durata de executie a investitiei este de patru ani, potrivit unui proiect de Hotarare a Guvernului privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investitii „Modernizarea Infrastructurii feroviare din Portul Constanta” lucrare de utilitate publica de interes national, consultat deLumea Infrastructurii”.

Valoarea totala a investitiei (inclusiv TVA) este de 5.355.566.000 lei.

Finantarea obiectivului de investitii de utilitate publica de interes national se realizeaza din fonduri externe nerambursabile, Mecanismul pentru Interconectarea Europei (Connecting Europe Facility (CEF)) si de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, din veniturile proprii ale Companiei Nationale de Cai Ferate CFR, precum si alte surse legal constituite in limita sumelor prevazute anual cu aceasta destinatie, conform programelor de investitii publice aprobate potrivit legii.

Portul Constanta este portul principal al Romaniei si principal nod de acces maritim al Coridorului Rin-Dunare. Zona portuara, inclusiv infrastructura feroviara CFR din interiorul portului, este legata de sistemul feroviar national si de reteaua centrala TEN-T.

Prin prezentul act normativ, se propune aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investitii „Modernizarea Infrastructurii feroviare din Portul Constanta”, lucrare de utilitate publica de interes national, prevazuti in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare. Obiectivul principal al acestui proiect de investitii, lucrare de utilitate publica de interes national, vizeaza optimizarea activitatii feroviare din Portul Constanta, prin cresterea performantei sistemului de transport, respectiv a accesibilitatii portuare. Aceasta este vitala pentru preluarea fluxurilor de marfa si transferarea acestora de la modul de transport maritim la modurile de transport terestre, pentru legatura cu zonele de interese din aria de influenta deservita de Portul Constanta”, se arata in document.

Prin implementarea proiectului se vor efectua lucrari de modernizare a retelei feroviare si optimizare a circulatiei feroviare la toate obiectivele aferente portului, care constau in:

  • Lucrari de imbunatatire a traficului feroviar, prin realizarea unei Grupe de Asteptare, care degreveaza liniile de primire-expediere din statiile c.f. din Port de timpii mari de stationare in vederea intrarii la front (de la cateva ore la cateva zile, in prezent)
  • Inzestrarea statiilor c.f. cu centralizarea electronica a instalatiilor de semnalizare, centralizarea schimbatoarelor din grupele de primire-expediere, dar si din grupele de manevra pana la schimbatorul de acces pe linia de la frontul de incarcare-descarcare comanda statiilor c.f. din Centrul de Management al Traficului Constanta
  • Electrificarea tuturor liniilor c.f. din Portul Constanta exceptand liniile de incarcare-descarcare, constituie atingerea obiectivului UE de a avea un transport durabil, cu efecte negative asupra mediului cat mai mici.
  • Refacerea infrastructurii si suprastructurii caii
  • Inlocuirea podetelor care nu mai corespund din punct de vedere functional si realizarea unui pod de incrucisare, care va creste capacitatea de transport si operare in Port
  • Montarea instalatiilor de centralizare electronice de semnalizare atat in posturile centrale din statii cat si in posturile locale aferente dispozitivului feroviar din zona Portului
  • Modernizarea tuturor instalatiilor de telecomunicatii, prin inlocuirea echipamentelor existente cu echipamente moderne de ultima generatie si implementarea de instalatii noi de telecomunicatii
  • Lucrari de electrificare, care constau in inlocuirea totala a instalatiilor vechi si electrificarea altor grupe de linii, atat in port cat si in afara acestuia, ceea ce va creste considerabil capacitatile de transport electric, operarea si manevrabilitatea materialului rulant
  • Lucrari ample de Protectia instalatiilor din cale si vecinatate, care ofera posibilitatea ca impamantarea si conexiunile la returul curentului de tractiune din statii/grupe sa fie mai centralizate si uniforme din punct de vedere al solutiei, cu avantaje in viitoarele interventii de reparatii (timpi de inchidere mai mici)
  • Reabilitarea si modernizarea instalatiilor fixe de tractiune electrica, prin adoptarea unui sistem de alimentare si sectionare a liniei de contact care sa asigure o crestere a oportunitatii interventiilor in sistem, prin teleconducerea procesului distribuit
  • Lucrari de constructii civile, respectiv realizarea de cladiri noi care sa corespunda exigentelor impuse de cresterea capacitatii feroviare, cu mentenanta scazuta per total raportat la intreg patrimoniul de cladiri din zona portuara, cu interventii la anvelopanta, finisaje, la cladirile existente care isi pastreaza functionalitatea

In prezent, Statiile CF care deservesc Portul Constanta sunt: Constanta Port Zona A (CPZA), Constanta Port Zona B (CPZB), Constanta Port Mol V (CPMol 5) care fac parte din Portul Constanta Nord si Agigea Nord, H.m., Agigea Ecluza, Constanta Port Terminal FerryBoat (CPTerminal Ferry-Boat) care fac parte din Portul Constanta Sud.

Un rol important pentru activitatea feroviara a Portului Constanta il au statiile de cale ferata Valul lui Traian si Palas cu rol de degrevare a grupelor de primire din statiile de cale ferata din port de stationarile mari ale trenurilor care asteapta navele maritime sa soseasca la dane. Marele neajuns al acestora este ca nu dispun de numar suficient de linii pentru toate trenurile care trebuie sa astepte sa intre la fronturile de incarcare – descarcare de la dane.

O situatie speciala o reprezinta:

  • grupa de linii Agigea Nord Oil Terminal, care este o grupa de primire-expediere, desi se afla pe o linie industriala;
  • statia Constanta Port Zona C, care se afla pe linia industriala C.N. A.P.M. S.A. Constanta Agigea Nord – Comvex si poate primi-expedia trenuri;
  • grupa de linii Agigea Sud unde trenurile ajung pe cale de manevra din H.m. Agigea Ecluza;
  • 9 linii de primire-expediere din Constanta Port Terminal Ferry-Boat care apartin C.N. A.P.M. S.A. si care sunt incadrate ca linii ferate industriale.

Viteza maxima a trenurilor de marfa este conform Livret de mers al trenurilor de marfa 2019/2020 de 80 km/h pe linia c.f. Valu lui Traian – Palas – Constanta si 50 km/h pe liniile c.f. 813, 813B, 814, 814B, 814C.

Viteza tehnica a trenurilor de marfa este:

  • 21,6 km/h pentru trenurile de marfa care circula pe linia c.f. Palas – Port Constanta Zona B si Palas – Port Constanta Mol V;
  • 21,1 km/h pentru trenurile de marfa care circula pe linia c.f. Valu lui Traian – Palas – Agigea Nord Oil Terminal;
  • 19,1 km/h pentru trenurile de marfa care circula pe linia c.f. Valu lui Traian – Palas –  Agigea Nord- Constanta Port Terminal Ferry-Boat.

Circulatia trenurilor de marfa spre/dinspre zona portuara din/in reteaua feroviara se desfasoara pe Magistrala 800 si apoi pe sectiunile liniilor 813 si 814.

In statiile de pe magistrala 800, Valu lui Traian si Palas, trenurile care vin spre Port stationeaza in vederea degrevarii statiilor din zona portuara de stationari suplimentare. Din cauza numarului insuficient de linii din aceste statii pe care ar trebui sa stationeze trenurile care asteapta sa intre la fronturile de incarcare-descarcare de la dane, se inregistreaza valori mari ale stationarilor trenurilor pe liniile de primire-expediere din statiile Constanta Port Zona B, Constanta Port Mol 5, Constanta Port Terminal Ferry-Boat”, se precizeaza in Nota de fundamentare.

In statia Palas toate trenurile care vin spre Port stationeaza 30-60 minute pentru efectuarea reviziei tehnice in tranzit, aceasta fiind statie varf de panta.

In Portul Constanta Nord trenurile de marfa sunt primite in Constanta Port Zona B si in Constanta Port Mol V (Gr.VB), cu mentiunea ca in Constanta Port Mol V se pot primi direct doar trenurile care au lungimi de pana la 550 m.

Constanta Port Zona A nu poate primi-expedia trenuri deoarece liniile de circulatie care existau pentru acces direct sunt inchise.

Deplasarea trenurilor intre statiile Constanta Port Zona B, Constanta Port Zona A si Constanta Port Mol 5 se realizeaza pe cale de manevra. Viteza maxima la manevra este de 25 km/h.

Trenurile pentru Constanta Port Zona A sunt primite in Constanta Port Zona B grupa A1 si F, dupa care circula pe cale de manevra prin grupele triajului B1, A2, care au foarte putine linii deschise, cu viteza de 5 km/h rezultand durate foarte mari de introducere-scoatere de la orice front de incarcare-descarcare al operatorilor portuari din Port A.

Modernizarea infrastructurii feroviare din Portul Constanta este o lucrare de utilitate publica de interes national cuprinsa in Master Planul General de Transport al Romaniei din anul 2016 (MPGT) si in Master Planul Portului Constanta din anul 2016 (MPPC), iar realizarea si derularea acestui proiect revine Companiei  Nationale de Cai Ferate CFR.

Reteaua feroviara din portul Constanta asigura circulatia unor volume mari de marfuri intre Romania si Europa de Est. In plus, Portul Constanta este un important nod de transport al Coridorului TRACECA, cu legaturi directe sau indirecte cu Ucraina, Rusia si tarile asiatice.

Zona portului este impartita in doua zone functionale, si anume zona de Nord si de Sud, deservita de sase (6) statii de cale ferata, furnizand infrastructura pentru manipularea marfurilor in interiorul portului. Zona de Nord este deservita de trei (3) statii de cale ferata si un punct de oprire la Terminalul de petrol. Zona de Sud este deservita de trei (3) statii de cale ferata.

De-a lungul liniei principale de cale ferata pana la port, statiile CF Palas si Valu lui Traian joaca un rol important in ceea ce priveste activitatile trenurilor de marfa in raport cu incarcatura portului.

Fiecare zona portuara are acces direct la sistemul feroviar, asigurand un transport de marfa sigur si eficient. Lungimea totala a liniilor ferate din port este de aproximativ 300 km, din care CNCF CFR administreaza aproximativ 180 km. Infrastructura feroviara a portului cuprinde 322 de linii in proprietatea publica a statului roman administrate de CNCF ”CFR”- S.A. si 45 de linii private conectate la reteaua publica.

Lipsa lucrarilor de intretinere si inlocuire a elementelor de infrastructura uzate in timp util a condus la deteriorarea infrastructurii feroviare din port, care a determinat limitarea vitezei si/sau dezafectarea liniilor. La nivelul anului 2018, aproximativ 25% din liniile din port sunt inchise, iar aproximativ 27% au limitare de viteza. In plus, infrastructura feroviara a portului existent nu indeplineste cerintele de interoperabilitate stabilite de regulamentele si directivele europene”, se mai arata in proiect.

Articolul precedentLICITATIE DE 10 MILIOANE LEI LA AEROPORTUL BRASOV – Autoritatile cumpara utilaje de deszapezire si intretinere
Articolul următorCONSENS PRIVIND TRASEUL VIITOAREI AUTOSTRAZI A8 – Proiectul va costa 4 miliarde de euro

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.