PROIECT DE INFRASTRUCTURA DE 7 MILIARDE LEI LA CLUJ – Ministerul Transporturilor pregateste o investitie mare ce va dura opt ani

Ministerul Transporturilor si Infrastructurii pregateste un proiect mare de infrastructura de 6,97 miliarde lei, in doua faze, in judetul Cluj, arata un proiect de Hotarare a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico – economici aferenti obiectivului de investitii „Drum Transregio Feleac TR 35 Etapa I Centura Metropolitana TR 35 si Drumuri de Legatura “ – Faza I si Faza II, judetul Cluj.

Durata de executie este de opt ani.

Valoarea totala  a investitiei (inclusiv TVA) este de 6.974.055.000 lei, din care Faza I – 4.941.514.000 lei cu TVA si Faza II – 2.032.541.000 lei cu TVA.

Lungimea totala a Centurii Metropolitane TR 35 este de 42,130 km.

Traseul Centurii Metropolitane TR 35 se desprinde din Drumul National DN 1 la km 498+390, la limita dintre comunele Capusu Mare si Gilau. Intersectia cu DN 1 se realizeaza prin prevederea unui nod rutier nr. 1. La km 0+800 trece pe malul stang al paraului Capus se desfasoara la baza dealurilor, pe teritoriul comunei Gilau in zona intersectarii cu Autostrada Transilvania A3 si cu DN 1. Traseul continua in comuna Floresti, predominant la nordul localitatii, initial pe malul stang fata de canalul Hidroelectrica, raul Somesul Mic, iar apoi pe malul drept.

Elementele geometrice in profil longitudinal sunt amenajate pentru viteza de proiectare de 80 km/h – 100 km/h pe Centura Metropolitana si intre 40km/h – 80 km/pe drumurile de legatura, functie de relief, clasa tehnica in care se incadreaza si functiunea pe care o au.

Pentru promovarea obiectivului, a fost incheiat in anul 2019 un parteneriat de Implementare intre CNAIR si asocierea formata intre Primaria Municipiului Cluj-Napoca si comunele Floresti, Gilau, Apahida si Baciu, in baza prevederilor OUG nr. 83/2016 privind unele masuri de eficientizare a implementarii proiectelor de infrastructura de transport. Datorita valorii semnificative a investitiei, pentru implementarea acestui obiectiv este propusa o promovare etapizata, in doua faze.

Finantarea obiectivului de investitie se realizeaza din fonduri externe nerambursabile, prin Programul Operational Transport (POT) 2021-2027 si de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie, precum si din alte surse legal constituite, conform programelor de investitii publice aprobate potrivit legii.  

Realizarea obiectivului va conduce la scoterea traficului greu si de tranzit din interiorul municipiului, conectarea drumurilor nationale si locale la autostrada A3 si la obiectivele strategice de intres regional asigurand:

– dezvoltarea infrastructurii rutiere de transport;

– reducerea timpilor de parcurs;

– reducerea costului accidentelor;

– reducerea costului pentru prevenirea poluarii mediului”, se arata in nota de fundamentare.

Proiectul prevede constructia a patru parcari de scurta durata, doua la km 9+200 (stanga, dreapta), iar celelalte doua la km 36+500 (stanga, dreapta).

Sunt totodata prevazute 20 noduri rutiere ce realizeaza conexiunea dintre drumurile nationale, drumurile de legatura, la Centura Metropolitana.

De asemenea, sunt prevazute 75 de podete, din care 55 pe Centura Metropolitana si 20  pe Drumurile de legatura.

Mai sunt prevazute si cinci tuneluri.

Este prevazuta amenajarea unui parc fotovoltaic complet automatizat (in faza II de implementare) ca alternativa de producere a energiei, care va asigura 100% din necesarul pentru sistemul de iluminat. Acesta este amplasat pe sectorul cuprins intre km 6+825 – km 7+400 pe partea dreapta a Centurii Metropolitane, in vecinatatea spatiului de servicii de la nodul rutier 2.

In ceea ce priveste pistele pentru biciclisti, lungimea totala pentru pistele de biciclisti este de 35.095 m, din care 23.575 m pe Centura Metropolitana, respectiv de 11.520,40 m pe drumurile de legatura. Ȋn lungul Centurii Metropolitane incepe din zona Nodului rutier  Floresti 2 si se termina in zona traversarii raului Somesul Mic – intre Nodurile rutiere 16 (Traian Vuia) si 17 (Bulevardul Muncii).

Pe langa beneficiile economice pe care le va genera, constructia drumului, va genera efectele pozitive asupra gradului de ocupare a fortei de munca care se estimeaza la un numar de 1.360 angajati pentru perioada proiectarii si executiei lucrarilor. 

La Barajul Floresti traseul trece din nou pe malul stang al canalului Somesul Mic.  In Cluj-Napoca, traseul trece prin partea sudica a intravilanului (directie vest-est, Manastur-Bucium si Someseni-Selgros), nod Cora, Padurea Manasturului. In continuare se indreapta spre “Padurea Fagetului” pana la intersectia cu DN 1 in localitatea Feleac. Traseul trece la limita nordica a extravilanului, in zona strazii Calea Turzii. Pe acest sector au fost prevazute 2 tuneluri. In Apahida, traseul se afla la nord-vest fata de intravilan, pe tronsonul Variantei de ocolire Cluj Est – Apahida-Valcele (DN 1 N) si continua spre est pana la intersectia cu drumul DN 1C (zona Campenesti).

Caile de acces existente intresectate de traseu vor fi relocate pe anumite lungimi si vor fi restabilite in plan, pentru asigurarea continuitatii pe sub sau pe deasupra Centurii Metropolitane, prin intermediul pasajelor/viaductelor proiectate sau prin deschiderile podurilor proiectate. In proximitatea nodurilor rutiere, drumurile locale vor fi directionate catre unul din bratele sensului giratoriu proiectat in cadrul nodului, pentru a avea acces in Centura Metropolitana.

Drumul de legatura B1 (in faza II) asigura legatura intre Centura Metropolitana TR 35 de la giratia superioara a nodului rutier nr. 2, la bretele  nodului  de la autostrada  A3 – Gilau. Lungimea drumului este de 4,01 km.

Drumul de legatura B2 (in faza II) asigura legatura intre Centura Metropolitana TR 35 de la giratia inferioara a nodului rutier nr. 3, amplasat la km 10+451 si DN 1 la km 488+368, in zona sensului giratoriu existent aflat la intersectia lui DN 1 cu DJ 107M. Lungimea drumului este de 1,364 km.

Drumul de legatura B3 (in faza I) asigura legatura intre Centura Metropolitana TR 35 de la giratia superioara a nodul rutier nr. 5, amplasat la km 14+847 si DN 1F km 9+167, dupa iesirea din localitatea Baciu spre Zalau. Lungimea drumului este de 7,180 km. 

Drumul de legatura B4 (in faza I) asigura legatura intre Centura Metropolitana TR 35 de la giratia inferioara a nodului rutier nr. 7, amplasat la km 18+839 si Spitalul Regional de Urgenta amplasat in localitatea Floresti.

Drumul de legatura B5 (in faza I) asigura legatura intre Centura Metropolitana TR 35 de la giratia superioara a nodului rutier nr. 10, amplasat la km 24+670 si DN 1 la km 471+796 in Feleac. Lungimea drumului  este de 1,531 km.

Drumul de legatura B6 (in faza I – 1,60 km si faza II – 2,903 km) asigura legatura intre Centura Metropolitana TR 35 de la giratia superioara a nodul rutier nr. 14, amplasat la km 30+120 si DN 1N. Lungimea drumului este de 4,503 km.

Drumul de legatura B7 (in faza II) asigura legatura intre Centura Metropolitana TR 35 de la giratia superioara a nodul rutier nr. 19, amplasat la km 40+089 si DN16, care se intersecteaza cu DN 1C in localitatea Apahida la km 13+176. Lungimea drumului este de 4,896 km.

Drumul de legatura B8 (in faza I) asigura legatura intre TR 35 Nod 9 km 23+326 si sensul giratoriu de pe strada Frunzisului. Lungimea drumului este de 2,056 km. Lungimea totala a drumurilor de legatura este de 32,328 km. Suprafata de teren estimata pentru expropriere este de 398,5 ha.

Latimea platformei drumului in cale curenta pe Centura Metropolitana este de 23 m din care:

  • Parte carosabila 2 x7 m = 14 m;
  • Zona mediana de 4 m, unde se amenajeaza: benzi de ghidaj 2×0,50 m =1 m; spatiu de  amplasare si de lucru a parapetelor de tip H3 -W3 si panouri fonice dublu absorbante;
  • Acostamente: 2 x 2,50 m =5 m, cu aceeasi structura rutiera ca si cea de pe partea carosabila.

Profilul tip al Centurii Metropolitane TR 35 la inceputul traseului la racordarea cu DN 1 si la final la racordarea cu DN 1C respecta latimea unui drum de clasa tehnica III cu doua benzi de circulatie (o banda/sens) – platforma 10 m.

In zona nodurilor rutiere, latimea platformei drumului este de 30 m, prin adaugarea unui benzi de 3,50 m la latimea fiecarui sens de circulatie pentru accelerare-decelerare.

Profilul transversal al bretelelor si buclelor nodurilor rutiere – platforma 9 m.

Profilul transversal bucle cu o singura banda de circulatie – platforma – 7,50 m.

Profilul tip al drumurilor nationale, judetene, comunale, agricole, de exploatare, care se vor amenaja, reloca isi pastreaza platforma existenta caracteristica clasei de incadrare.

Lucrari hidrotehnice: amenajarea de torenti si vai; recalibrari de alibii; prag de fund/descarcator in trepte; protectie maluri – pereere cu anrocamente din piatra bruta; pereu cu beton – se utilizeaza pe lungimi limitate pentru taluze si/sau fundul albiei, doar in situatia in care nu se preteaza solutia cu anrocamente (datorita unei pante insuficiente).

Lucrari de protectia mediului:

  • ;
  • 224 separatoare hidrocarburi din care 139 in lungul Centurii Metropolitane staga/dreapta si 73 amplasate pe drumurile de legatura, cat si 12 prevazute la spatii de servicii; CIC; parcari de scurta durata;
  • gropi de imprumut cu suprafete ce ajung la aproximativ 81 ha.

Dotari

  • 2 Centre de Ȋntretinere si Coordonare (CIC). Amplasarea acestor centre este propusa la km 7+300 in zona nodului rutier la autostrada A3, si cel de-al doilea la km 24+500 in zona intersectiei cu DN 1 Feleac. Pentru realizarea activitatilor specifice CIC – urile sunt prevazute utilajele si echipamentele  necesare.
  • 2 Spatii de servicii, amplasate de o parte si de alta a Centurii Metropolitane

Ȋn cadrul studiului de trafic elaborat se estimeaza ca volumele de trafic ce pot fi  atrase vor avea intensitatea medie zilnica anuala MZA de aproximativ 22.230 vehicule fizice – trafic foarte intens, ceea ce din punct de vedere functional incadreaza drumul in clasa tehnica II, cu cate doua benzi pe sens.

Ȋn prezent traficul local si de tranzit se desfasoara prin interiorul municipiului Cluj-Napoca care este tranzitat de patru drumuri nationale DN 1, DN 1C, DN 1F, DN 1N si DN 15, acestea avand functiuni de strazi si bulevarde, cu multe intersectii, traficul fiind des fractionat si ingreunat producandu-se frecvente ambuteiaje, factori generatori de poluare fonica si emisii de noxe in zona urbana. Ȋn zona municipala si a localitatilor periurbane au loc dezvoltari socio–economice, industriale si constructii de tipul ansamblurilor de locuinte.

Traseul va realiza o conexiune a autostrazii Transilvania cu drumurile nationale din zona de referinta, a cartierelor rezidentiale intens populate, a aeroportului international Avram Iancu dar si legaturile de acces spre viitorul spital regional de urgenta si spitalul pediatric monobloc.

Obiectivul este inclus in cadrul Master Planului General de Transport al Romaniei, revizuit, cu finantare prin Programul Operational Transport (POT) 2021-2027, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1312/2021 privind modificarea Hotararii Guvernului nr. 666/2016 pentru aprobarea documentului strategic Master Planul General de Transport al Romaniei.

Pentru promovarea obiectivului a fost incheiat in anul 2019 un Parteneriat de Implementare intre C.N.A.I.R. – SA si Asocierea formata intre Primaria Municipiului Cluj-Napoca si comunele Floresti, Gilau, Apahida si Baciu, in baza prevederilor Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 83/2016 privind unele masuri de eficientizare a implementarii proiectelor de infrastructura de transport, unele masuri in domeniul transporturilor.

Din cauza valorii semnificative a investitiei, pentru implementarea acestui obiectiv este propusa o promovare etapizata,  in doua faze, respectiv:

  • Faza I – Centura Metropolitana TR 35, Sector cuprins intre km 14+747 (nod 5) si km 38+418 (nod 18) in lungime de 23,67 km si Drumuri de legatura in lungime de 19,16 km.

Ȋn cadrul  Fazei I  se considera oportuna asigurarea conectivitatii directe spre Spitalul Regional de Urgenta, Spitalul Pediatric Monobloc, cat si legatura cu DN 1N care reprezinta Varianta de ocolire Cluj Est (VOCE), prin nodul 18 (Apahida/DN 1N), ce prevede realizarea podului peste canalul Somes, solutie ce permite extinderea pistei Aeroportului International Cluj-Napoca, considerate ca obiective de importanta strategica regionala.

Faza II – Centura Metrpolitana TR 35, Sector cuprins intre km 0+000 (intersectia cu DN 1-Gilau) – km 14+747 (nod 5 Floresti) si sector cuprins intre km 38+418 (nod 18)- km 42+130 (nod 20) in lungime de 18,46 km, impreuna cu Drumuri de legatura in lungime de 13,17 km.

Ȋn cadrul Fazei II se va asigura conexiunea cu Autostrada Transilvania.

Articolul precedentREABILITAREA STRAZILOR DIN CRAIOVA COSTA 229 MILIOANE LEI – Primaria din Craiova organizeaza o licitatie deschisa in doua loturi
Articolul următorTRAMVAIELE LUI NICUSOR SE VAD DIN NOIEMBRIE PE SINE – Directorul STB Adrian Crit anunta darea in circulatie. Urmeaza achizitia a inca 200 de tramvaie

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.