Autostrada A7 Ploiesti-Pascani va fi finalizata in anul 2025, cu un an mai devreme decat este prevazut in PNRR, in timp ce autostrada A8 Ungheni-Iasi-Targu Mures va fi gata pana in anul 2030.
Catalin Urtoi, desemnat recent membru in Consiliul de Administratie al Companiei Nationale pentru Investitii Rutiere (CNIR), spune ca autostrada A7 va fi finalizata in 2025, cu an mai devreme decat termenul prevazut in PNRR. Potrivit lui Urtoi, anul viitor vor fi gata primii kilometri din A7, pe o portiune din tronsonul Ploiesti-Buzau.
”Se lucreaza serios pe A7 si va pot spune ca autostrada va fi gata in 2025, cu un an inainte de termen”, a afirmat Catalin Urtoi.
Cat priveste autostrada A8 (Ungheni-Iasi-Targu Mures), Catalin Urtoi a declarat ca aceasta va fi terminata pana in anul 2030. ”Intai vor fi atacate sectoarele finantate din PNRR (Targu Mures – Miercurea Nirajului si Leghin – Targu Neamt), dupa care va fi realizata si zona montana”, a spus oficialul.
”Mandatul meu la CNIR este sa imping cele doua proiecte ale Moldovei. Voi avea un venit brut de aproximativ 8.500 de lei ca membru in Consiliul de Administratie al CNIR, iar la Ministerul Transporturilor am ales sa raman consilier onorific al ministrului Sorin Grindeanu si sa nu fiu remunerat”, a precizat Catalin Urtoi.
”Toate proiectele care trec la CNIR vor fi bugetate, astfel ca modul de abordare fata de actualul CNAIR va fi unul diferit. Vom aduce A7 si A8 la CNIR. Inclusiv tronsonul de la Pascani la Siret va veni tot la CNIR”, a adaugat Catalin Urtoi.
Consiliul Judetean Iasi anunta luna trecuta vesti bune privind autostrazile A7 si A8. Din aceasta primavara, toate cele 13 loturi ale autostrazii A7 vor fi in santier, iar din toamna anului 2025 se va putea circula in integralitate pe A7, de la Ploiesti pana la Pascani, urmand apoi sa fie implementat si tronsonul Pascani – Suceava – Siret. De asemenea, doua loturi din autostrada A8 au fost deja scoase la licitatie, chiar capetele montane, la care se previzioneaza ca vor incepe lucrarile in primavara anului 2024, dupa cum estimeaza secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Irinel Ionel Scriosteanu.
Doua loturi din A8 au fost deja scoase la licitatie, cu finantare prin PNRR. Este vorba despre capetele montane, la care se previzioneaza ca vor incepe lucrarile in primavara anului 2024.
In ceea ce priveste A7, 9 din 13 loturi sunt deja contractate, iar 4 loturi in contestatii. In mare parte au inceput lucrarile pe santiere. In primavara, toate cele 13 loturi vor fi in santier, iar in premiera pentru Romania 322 de km de autostrada vor fi in executie in acelasi timp, a declarat secretarul de stat in Ministerul Transporturilor.
Irinel Ionel Scriosteanu a precizat in ianuarie ca in toamna anului 2025 se va putea circula in integralitate pe A7, de la Ploiesti pana la Pascani, urmand apoi sa fie implementat si tronsonul Pascani – Suceava – Siret.
Autostrada Moldovei A7 are aproape 450 km de la Ploiesti (Dumbrava/A3) si pana la Siret, la granita cu Ucraina. De la Ploiesti pana la Pascani (circa 335 de km) a fost prinsa pe finantare prin fonduri europene nerambursabile prin Programul Operational Transport 2021-2027.
Din cele 13 tronsoane prinse in PNRR de la Ploiesti la Pascani, 9 tronsoane sunt deja contractate, iar din acestea sapte sunt contractate cu constructorii romani de la UMB. UMB are astfel contractati circa 179 km din A7 si pe o buna parte din ei a inceput deja sa lucreze efectiv in teren.
In prezent, cele doua tronsoane Pascani-Suceava si Suceava-Siret sunt in faza de realizare a studiului de fezabilitate si a proiectului tehnic. Contractele de SF+PT au fost semnate in 2020 cu Search Corporation (valoare 22 milioane lei), iar termenul de finalizare a fost recent mutat spre finalul anului 2023.
Autostrada A8, denumita si Autostrada Unirii, este o autostrada ce va fi construita pe traseul Ungheni – Iasi – Targu Frumos – Pascani – Targu Neamt – Poiana Largului – Ditrau – Targu Mures, unde va face jonctiune cu Autostrada A3. Va avea o lungime de 310 km, la un cost estimat de 4,07 miliarde de euro.
Guvernul a aprobat in decembrie 2022 indicatorii tehnico-economici pentru doua dintre sectiunile A8 (Autostrada Unirii), finantate prin PNRR.
Pentru sectiunea Targu Mures-Miercurea Nirajului (22 km), care va tranzita judetul Mures, sunt alocate 3,64 miliarde de lei.
Aici vor fi construite 16 poduri, 16 pasaje si 4 structuri casetate, la care se adauga un drum de legatura cu A3 (2,39 km).
Pentru sectiunea Leghin-Targu Neamt (29,91 km), ce va tranzita judetele Neamt si Iasi, suma alocata este de 2,51 miliarde de lei.
Pe aceasta sectiune vor fi construite 13 poduri, 11 pasaje si 2 viaducte.