Directorul general al Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol, da asigurari ca Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR) nu este in pericol in ceea ce priveste infrastructura rutiera si ca au fost respectate toate punctele de referinta.
El a mai spus ca absorbtia estimata pentru anul 2022 este de 8,8 miliarde de lei fata de suma primita in buget, de 6,3 miliarde de lei.
In perioada septembrie 2021 – septembrie 2022, au fost semnate 45 de contracte insumand 16,7 miliarde de lei, fara TVA, reprezentand 143,5 km de autostrada si drumuri expres. El a precizat ca 67 de km de autostrada si de drum expres au fost dati in circulatie.
„Planul National de Redresare si Rezilienta nu este in pericol in ceea ce priveste infrastructura rutiera. Respectam toate benchmark-urile, toate punctele de referinta care sunt. In ceea ce priveste contractarea, punctul de referinta este sfarsitul anului 2023 astfel incat nu exista niciun pericol ca acest punct de referinta sa nu fie indeplinit. Pe de alta parte, precum stiti foarte bine, deja mare parte a Planului National de Redresare, a proiectelor cuprinse in acesta, au fost incepute, au fost finalizate studiile de fezabilitate, au fost aprobate, au fost demarate procedurile de achizitie publica, in acest an vorbesc, iar pe unele dintre ele deja avem contracte semnate sau constructori desemnati„, a spus Cristian Pistol, in cadrul audierilor din Comisia de Transporturi din Camera Deputatilor.
De asemenea, in ultimul an de zile au fost semnate 4 contracte pe Autostrada A7. Alte doua tronsoane au castigatori desemnati iar pentru inca un lot urmeaza sa fie desemnat definitiv castigatorul. Pentru 6 contracte pe A7 se vor deschide ofertele saptamana aceasta, respectiv miercuri si joi, astfel incat vor exista oferte pana miercuri pe tot ce a fost de contractat pe PNRR pe A7, pana la Pascani.
„Lotul 2, Sebes – Turda, a fost deblocat si dat in circulatie la sfarsitul anului trecut. Toate sectiunile Autostrazii Sibiu – Pitesti au contracte semnate si, foarte important, sectiunile care traverseaza muntii. Am semnat contractele pentru Sibiu – Pitesti, sectiunea 4, sectiunea 3 si sectiunea 2. Lotul 2 Lugoj – Deva, sectiunea cu tuneluri, avem estimat ca saptamana aceasta, cel tarziu saptamana viitoare, sa iesim cu un castigator din procedura. Pot sa va spun ca aceasta a fost o licitatie anterioara, lansata cu cativa ani in urma, cu precalificare, a fost suspendata in anul 2021, s-a reluat procedura respectiva, preturile nu au fost actualizate, iar stim foarte bine ca incepand cu anul 2020 preturile in piata constructiilor au inceput sa creasca intr-un stil ametitor, as putea sa spun. De asta, din pacate, o singura oferta a fost depusa pentru partea de tehnic si economic, o oferta care nu a fost conforma. Imi pare rau, nu pot sa intervin in cadrul procedurilor de achizitie publica, nu putem sa modificam documentatiile care sunt depuse astfel incat compania prin comisia de evaluare a luat decizia anularii acestei proceduri si in mai putin de o luna de zile a relansat-o, cu actualizarea preturilor, evident„, a afirmat Cristian Pistol, citat de Agerpres.
In ceea ce priveste tronsonul 2 Craiova – Pitesti, acesta este in circulatie din acest an.
„Autostrada Ploiesti – Comarnic – Brasov, cum ati spus si dumneavoastra, a fost contractata. Suntem la faza de studiu de fezabilitate. Din pacate traseul initial al acestei autostrazi nu a mai putut fi mentinut din cauza acelor dezvoltari imobiliare. Ma rog, comunitatile nu puteau sa stea intr-o autostrada care nu avea niciun orizont de timp. Astfel incat in momentul acesta este complicat de a identifica acel traseu care sa asigure un echilibru intre costuri si solutiile tehnice, pentru ca stim foarte bine, in planul investitional avem prinsa o suma de bani, de 1,5 miliarde de euro. In momentul de fata, pe analizele prezentate, pe propunerile de traseu, depasim cu foarte mult acest buget alocat. Incercam, colegii mei care implementeaza acest proiect, respectiv directia tehnica, intotdeauna are intalniri pot sa va spun… la doua saptamani, cel mult la o luna de zile… are intalniri de progres cu prestatorul de servicii si cu autoritatile locale astfel incat sa gasim cea mai buna solutie. Odata cu deblocarea traseului autostrazii vor veni mult mai usor celelalte elemente„, a declarat Cristian Pistol.
El a mentionat ca s-a reusit deblocarea unei prime sectiuni a acestei autostrazi astfel incat sa se stie unde va avea loc legatura cu nodul care leaga Ploiesti de Gaesti, astfel incat sa fie deblocat acel drum expres.
Directorul general al CNAIR a spus ca pentru A8 studiul de fezabilitate nu este finalizat. Tinta in PNRR este contractarea pana la sfarsitul anului viitor. Anul acesta vor fi lansate licitatiile. Pe zona de mediu au fost depuse documentatiile, au trecut prin consultarea publica si nu sunt probleme. Pana la finalul anului ar urma sa fie lansata procedura de achizitie pentru proiectare si executie pentru capetele Autostrazii A8.
CNAIR, pregatita de iarna
Pistol mai da asigurari ca societatea pe care o conduce este pregatita pentru iarna care urmeaza, avand asigurate o parte din stocurile de materiale, contracte pentru deszapezire sau utilaje.
„Pot sa va spun ca iarna trecuta nu am fost luati prin surprindere. Nu stiu daca s-a intamplat cu un an inainte, dar iarna trecuta nu am fost luati prin surprindere. In momentul de fata pot sa va spun ca din punct de vedere al materialului antiderapant, sare, vom avea 371.000 de tone, din care in momentul de fata avem in stoc 71.000 de tone. De asemenea, pot sa va spun ca ieri (luni n.r.) s-a incheiat procesul de negociere la Bursa de Marfuri si vom avea contractul pentru diferenta de 300.000 de tone„, a afirmat Cristian Pistol.
El a adaugat ca vor exista 97.000 tone de nisip, iar in stoc se afla 27.000 de tone, produse ecologice – 214 tone in stoc, clorura de calciu – 5.000 de tone, din care 962 de tone se afla in stoc, motorina pentru 14 zile – 767 de tone, din care pe stoc 710 tone.
„In ceea ce priveste contractele cadru pentru deszapezire, din 58 de baze avem 56 asigurate. Avem doua care au fost contestate, dar si anul trecut am reusit prin utilajele pe care le avem noi sa sustinem acele doua baze fara niciun fel de probleme. Avem autoutilaje ale noastre in cuantum de 823 de bucati din care 100 de autofreze. Pot sa va spun pe aceasta cale ca suntem pregatiti pentru iarna ce urmeaza„, a mai spus seful CNAIR, Cristian Pistol.