MINISTERUL TRANSPORTURILOR CERE 200 MILIOANE LEI DE LA BUGET – Electrificare CFR are dificultati foarte mari in desfasurarea activitatii de furnizare a energiei

CFR vrea sa isi majorezeze participatia la capitalul social al Electrificare CFR, care nu dispune de banii necesari desfasurarii activitatii de furnizare in conditiile de piata actuale. Compania are probleme mari ca urmare a scumpirii energiei electrice, iar preturile sunt mult prea mari fata de cat isi permite compania sa achizitioneze.

Mai mult, scadenta facturilor de achitat este la data de 20 august 2022 si astfel obligatiile de plata in avans catre furnizorii Electrificare CFR pentru energia electrica livrata incepand cu data de 1 septembrie 2022 si care trebuie achitate cu trei zile inainte, sunt in pericol de a nu fi onorate datorita acestei cresteri a pretului de achizitie al energiei.

Ministerul Transporturilor si Infrastructurii a elaborat in acest sens un proiect de Hotarare de Guvern prin care cere suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor si Infrastructurii pe anul 2022 cu suma de 200 milioane lei, cu referire la credite bugetare si credite de angajament, din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, prevazut in bugetul de stat pe anul 2022, la capitolul 84.01 „Transporturi”, titlul 72 „Active financiare”, alineatul 72.01.01 „Participare la capitalul social al societatilor comerciale”.

Cu suma prevazuta se majoreaza, in conditiile legii, capitalul social al Companiei Nationale de Cai Ferate ”CFR” SA. Suma primita va fi utilizata de CFR pentru majorarea participatiei la capitalul social al Societatii Comerciale Electrificare CFR.

Prin asigurarea sumei necesare se permite continuarea desfasurarii activitatii Companiei Nationale de Cai Ferate ”CFR” in bune conditii, inclusiv mentinerea sigurantei circulatiei pe calea ferata. In calitate de distribuitor al retelei, Compania Nationala de Cai Ferate ”CFR” va preintampina achizitionarea energiei electrice de la Furnizorii de Ultima Instanta in vederea asigurarii alimentarii consumatorilor”, arata proiectul de act normativ.

Energia electrica ce face obiectul furnizarii catre Operatorii de Transport Feroviar (OTF) si catre C.N. C.F. „CFR” este achizitionata de pe piete specifice administrate de operatorul comercial al pietei de energie OPCOM SA, prin procedee reglementate, transparente si concurentiale.

Incepand cu semestrul II al anului in curs, Electrificare CFR intampina dificultati foarte mari in desfasurarea activitatii de furnizare a energiei electrice care au fost generate de mai multe cauze.

Piata de energie electrica este caracterizata in aceasta perioada de un deficit foarte mare de oferta si de aici o crestere abrupta cu atingerea unor niveluri istorice a preturilor la energie cu peste 300% comparativ cu preturile de tranzactionare inregistrate in prima parte a anului. Asigurarea portofoliului lunar este realizata pe de o parte prin achizitia de energie prin contracte la termen cu plata in avans, singura modalitate care mai este acceptata in piata cat si prin activitatea desfasurata pe platforma Pietei pentru Ziua Urmatoare (PZU).

Pe platforma OPCOM – Piata centralizata a contractelor bilaterale de energie electrica – modalitatea de tranzactionare a contractelor prin licitatie extinsa si utilizarea produselor care sa asigure flexibilitatea tranzactionarii (PCCB – LE – flex), principala piata prin care Electrificare CFR achizitioneaza aproximativ 90% din necesarul lunar de energie electrica, este o foarte mare concurenta.

Astfel, furnizorii conscrati in piata oferteaza in cadrul sedintelor de tranzactionare preturi care au atins niveluri istorice si care astfel nu pot fi concurati avand in vedere disponibilitatile financiare limitate ale Electrificare CFR”, se mentioneaza in document.

Contractele de furnizare in derulare prevad aplicarea unei cote de profit in cuantum de 1,24% care reprezinta o valoare fixa de 13,03 lei/MWh.

Astfel, Electrificare CFR nu dispune de capitalul de lucru necesar desfasurarii activitatii de furnizare in conditiile de piata actuale. Cresterea  pretului mediu ponderat, al contractelor de achizitie a energiei electrice la termen incepand cu semestrul II al anului 2022, cu 56% respectiv de la 538 lei/MWh cat a fost in luna iunie 2022 la 840 lei/MWh incepand cu luna iulie 2022, contribuie foarte mult la dezechilibrarea fluxului normal de cash-flow pentru sustinerea activitatii, prin derularea calendarului de emitere a facturilor si respectiv al efectuarii platilor in conformitate cu prevederile contractelor de furnizare a energiei electrice in vigoare”, se mai arata in nota de fundamentare.

De exemplu, pentru emiterea facturii de avans pentru luna septembrie 2022, pretul de referinta pentru calculul pretului mediu ponderat, in cuantum de 75%, a fost cel din luna iunie 2022.

Pentru compensarea pretului energiei electrice furnizata clientilor finali noncasnici din sistemul feroviar masura prevazuta de OUG nr. 118/2021 au fost depuse cereri de catre un numar de opt Opertori de Transport Feroviar cu capital privat avand calitatea de IMM cu un cuantum al decontarilor de 3.466.000 lei corespunzator lunilor de consum noiembrie si decembrie 2021, respectiv ianuarie 2022 pentru care au fost inaintate documentele in vederea aplicarii schemei de compensare. S-au primit de la Ministerul  Energiei sumele cuvenite pentru un numar de trei Opertori de Transport Feroviar avand un cuantum total de 1.754.500 lei.

Un impact deosebit asupra evolutiei pietei a fost adus de aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 27/2022 cu modificarile si completarile ulterioare, privind masurile de plafonare a pretului energiei electrice furnizate clientilor finali in perioada 1 aprilie 2022 – 31 martie 2023.

Incepand cu luna de consum iulie 2022 pentru care calculele finale de decontare vor fi efectuate in ultima decada a lunii septembrie 2022 pretul final facturat va depasi cu mult plafonul impus de OUG nr. 27/2022 de 1 leu/kWh din estimarile Electrificare CFR, avand in vedere pretul mediu ponderat al contractelor la termen, rezultatele activitatii desfasurate in Piata pentru Ziua Urmatoare, precum si posibilele decontari ale Pietei de Echilibrare, acest pret putand sa atinga valoarea de 1,6 lei/kWh, TVA inclusa.

Avand in vedere dificultatile majore intampinate in desfasurarea activitatii curente generate de situatia actuala din piata de energie electrica si pe fondul lipsei unui capital de lucru corespunzator, este pusa in mare pericol desfasurarea activitatii de furnizare de catre Electrificare CFR.

Eventualele intarzieri in decontarea sumelor rezultate din aplicarea prevederilor OUG nr. 27/2022 vor aduce Electrificare CFR in incapacitate de plata care va conduce la sistarea livrarilor de energie electrica in contractele de achizitie, rezilierea acestor contracte pentru neplata cumulat cu obligativitatea de plata a unor despagubiri – daune in valoare totala de aproximativ 42.000.000 lei si anularea Licentei de furnizare.

In aceasta nedorita situatie Compania Nationala de Cai Ferate CFR administratorul infrastructurii feroviare publice avand si calitatea de distribuitor al retelei va fi obligata la luarea tuturor masurilor corespunzatoare pentru a asigura alimentatea consumatorilor retelei de contact feroviare de la Furnizorii de Ultima Instanta (FUI) care vor fi desemnati lunar de catre ANRE.

Preturile aprobate lunar de ANRE pentru FUI sunt cu mult mai mari decat preturile furnizorului Electrificare CFR, iar diferentele care revin spre decontare Ministerului Energiei raportate la plafonul impus de OUG nr. 27/2022 de 1 leu/kWh, sunt de 4 sau 5 ori mai mari.

Principalii clienti ai CFR sunt operatorii de transport feroviar de marfa si calatori cu capital de stat, respectiv, Societatea Nationala de Transport Feroviar de Marfa CFR Marfa, cu o pondere de circa 10% in totalul veniturilor, si Societatea Nationala de Transport Feroviar de Calatori CFR Calatori, cu o pondere de circa 55% in totalul veniturilor.

Articolul precedentSCANDALUL BLUE AIR CONTINUA – 230.000 de pasageri sunt afectati de anularile zborurilor. Corpul de control al premierului a fost trimis la Ministerul Mediului. Blue Air promite ca va relua zborurile abia din 10 octombrie
Articolul următorINVESTITII GIGANT IN INFRASTRUCTURA – Arabia Saudita semneaza acorduri de 6,6 miliarde de dolari cu bancile locale pentru proiecte de infrastructura

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.