INVESTITII IN TRANSPORT – Romania are nevoie de 73 de miliarde de euro pentru modernizarea intregii retele de transport

CNAIR LANSEAZA O LICITATIE DE 38 MILIOANE LEI – Compania vrea sa efectueze lucrari de intretinere periodica in Constanta

Romania are nevoie de 73 de miliarde de euro pentru modernizarea intregii retele de transport, in conditiile in care, pe plan national, 16% din totalul emisiilor de gaze cu efect de sera sunt generate de acest sector, al treilea cel mai mare contributor. Cifrele apar in studiul „Viitorul Transportului„, realizat de compania Deloitte, care se bazeaza pe Raportul national privind gazele cu efect de sera din 2021, respectiv Planul de investitii 2020-2030 al Ministerului Transporturilor.

De asemenea, precizam ca in cadrul Planului National de Redresare si Rezilienta sunt alocate fonduri de 7,6 miliarde euro pentru domeniul transport. In cadrul politicii de coeziune 2021-2027, prin Programul Operational Transport, in prezent este propusa o alocare de aprox. 4,4 miliarde euro.

Estimarile in ceea ce priveste activitatea totala a transportului de pasageri pana in anul 2030 evidentiaza o crestere cu 25% a acestui segment, fata de situatia din 2019, stimulata de un mediu economic favorabil, respectiv de o rata de motorizare mai mare.

Activitatea in aviatie ar putea creste cu aproximativ 2,7% pe an, in perioada 2025 – 2030, in cea mai mare parte aliniata cu asteptarile Eurocontrol.

Pana in anul 2030, Strategia de Mobilitate a Uniunii Europene (UE) are ca tinte: 30 de milioane de autovehicule cu emisii zero in circulatie, dublarea traficului feroviar de inalta viteza, automatizare implementata la scara larga si ambarcatiuni cu zero emisii disponibile pe piata.

De asemenea, pana in 2050, Comisia Europeana vrea sa implementeze o Retea de Transport Trans Europeana complet functionala, multimodala, pentru transport sustenabil si inteligent, iar statele-membre trebuie sa investeasca 37% dintre fondurile Planului pentru Redresare si Rezilienta al UE pentru implementarea obiectivelor climatice.

Raportul releva o crestere semnificativa a activitatii de transport marfa cu aproape 65%, intre 2015 si 2030, in corelatie cu cresterea PIB. In plus, se estimeaza o majorare mai accentuata a transportului de marfa rutier si feroviar (cu 48%, respectiv cu 56%), in 2030 comparativ cu 2019. In acelasi timp, activitatea de transport marfa pe caile navigabile interne va creste cu aproape 30%.

Ponderea modala a autoturismelor ar urma sa se majoreze cu 4% in 2030 vs 2019, in detrimentul transportului rutier public, in timp ce activitatea feroviara, impreuna cu cea a tramvaielor si a metrourilor, va creste cu aproape 50%, raportat la perioada de referinta.

In ceea ce priveste parcul auto din Romania, se prognozeaza o crestere cu aproximativ 18%, in 2030 fata de datele raportate in 2019, respectiv de la aproximativ 6,9 milioane de vehicule la aproape 8,2 milioane de unitati. In acest sens, ponderea autoturismelor noi din total inmatriculari va creste, in timp, la aproape 60%, restul fiind reprezentat de inmatricularile de vehicule second hand.

Cea mai mare parte a inmatricularilor de vehicule electrice este estimata a avea loc dupa 2025. Infrastructura de incarcare publica va ajunge la aproximativ 40.000 de puncte de incarcare.

Pe acest fond, estimarile pentru anul 2030 arata ca punctele de incarcare lenta vor reprezenta 99% din numarul total al punctelor de incarcare cu electricitate, in timp ce statiile de alimentare cu GNL vor insemna 60% din numarul total al statiilor de alimentare non-petroliere. Totodata, numarul punctelor de incarcare private va fi de aproximativ opt ori mai mare decat numarul punctelor de incarcare publice.

In viziunea expertilor, benzina si motorina vor fi considerabil mai scumpe, comparativ cu carburantii cu emisii mai mici de carbon.

Rata de motorizare (vehicule pe cap de locuitor) va creste in Romania de la circa 355 de vehicule la mia de locuitori, in 2019, pana la aproximativ 460 de vehicule/mia de locuitori, in 2030 (+30%), ceea ce si poate duce la reducerea decalajului fata de media UE 27.

Articolul precedentWIZZ AIR, MARELE CASTIGATOR AL SCANDALULUI BLUE AIR – Compania aeriana lanseaza rute noi si devine cea mai mare companie din Romania
Articolul următorO SINGURA OFERTA PENTRU DN71 BALDANA-TARGOVISTE-SINAIA – Drumul de 59 km costa pana la 1,33 miliarde lei

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.