In timp ce ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, anunta investitii la metrou, Corpul de Control al Ministerului Transporturilor anunta ca Metrorex nu va putea sa respecte calendarul orientativ pentru atingerea jaloanelor programului de finantare prin PNRR pentru magistrala de metrou M4, tronsonul Gara de Nord – Filaret.
Incepem cu vestile bune. Noua statii de metrou vor fi modernizate. In baza unui protocolul semnat luni, 5 septembrie 2022, de Metrorex si de Primaria Sectorului 4, vor fi derulate o serie de proiecte in comun pentru regenerarea urbana a zonelor din jurul urmatoarelor statii de metrou de pe raza Sectorului 4:
⁃ Piata Unirii (de pe raza sect. 4);
⁃ Tineretului;
⁃ Timpuri Noi;
⁃ Eroii Revolutiei;
⁃ Constantin Brancoveanu;
⁃ Piata Sudului;
⁃ Aparatorii Patriei;
⁃ Dimitrie Leonida;
⁃ Berceni.
”Astfel, vor fi create noi zone de acces pietonal, rutier si vor fi amenajate spatiile interioare astfel incat sa fie asigurat un grad crescut de siguranta si confort pentru calatori. Finantarea activitatilor de modernizare si reamenajare se va realiza din bugetul local al Sectorului 4 sau din alte surse legal constituite, dupa caz. Metrorex va oferi asistenta tehnica la elaborarea proiectelor tehnice si pe parcursul derularii lucrarilor”, anunta ministrul Sorin Grindeanu.
Probleme cu Magistrala M4
Potrivit unui raport al Corpului de Control al Ministerului Transporturilor, Metrorex nu va putea sa respecte calendarul orientativ pentru atingerea jaloanelor programului de finantare prin PNRR pentru magistrala de metrou M4, tronsonul Gara de Nord – Filaret. Conform unui raport al Corpului de Control al Ministerului Transporturilor, in ceea ce priveste magistrala M4: Bucuresti- Sectiunea 1: Gara de Nord- Filaret, inclusa pentru finantare in PNRR, va fi practic imposibil ca societatea sa respecte calendarul pentru atingerea jaloanelor prevazute de programul de finantare.
Echipa de control arata ca nu va fi posibil ca in trimestrul lV din 2022 sa aiba loc semnarea contractelor pentru 50% din lucrari, prin derularea unor licitatii si prin obtinerea autorizatiilor necesare, scrie News.ro.
Totodata, echipa de control a constatat ca, desi Metrorex a beneficiat de finantarea necesara pentru a avea un proiect ”matur” ce poate fi finantat pentru implementare, in prezent, e necesara actualizarea Studiului de Fezabilitate in vederea punerii in aplicare a finantarii din PNRR pentru constructia Magistralei M4: Bucuresti- Sectiunea 1: Gara de Nord- Filaret, cu alocarea de fonduri suplimentare din bugetul Metrorex SA.
”E singurul proiect in acest moment finantat din PNRR care ridica semne de intrebare apropo de finalizare si de reusita de a accesa banii din PNRR. Sigur ca, daca ma iau dupa unii care stau pe margine si fac pe chibitii v-ar putea v-ar spune ca sunt si alte proiecte. Eu va spun ca celelalte proiecte care sunt prin PNRR sunt in graficul de a obtine finantarea si se afla in grafic. Singurul care imi ridica semne de intrebare este acesta, cel legat de M4. Sunt convins ca toate aceste lucruri erau cunoscute si in momentul in care acest proiect a fost prins in PNRR, de cine a fost prins, si de toate termenele necesare pentru a il implementa. Faptul ca au trecut acest M4 in PNRR e un semn de intrebare”, a afirmat Sorin Grindeanu, pe marginea acestui subiect.
Acesta a mai spus ca vor fi facute toate demersurile necesare pentru ca acesti bani sa nu fie pierduti si sa fie directionati catre alte proiecte similare de transport.
„Doi. Da, daca lucrurile vor merge intr-un ritm nedorit, voi face toate demersurile astfel incat sa nu pierdem bani si sa putem sa finantam alte proiecte de acelasi tip de transport. Repet, semnul de intrebare ramane legat de starea initiala, de atunci cand s-a facut PNRR si a fost introdus acest proiect in PNRR, pentru ca erau cunoscute toate aceste lucruri. Faptul ca trebuie aprobari si PUZ si aprobarile legate de Mediu si toate lucrurile legate de cultura, de aprobarile de la Ministerul Culturii si de toata acest schimb de ”amabilitati” cu PMB”, a adaugat ministrul.
Metrorex este in plin proces de selectie a membrilor Consililui de Administratie, care vor selecta, la randul lor directorul general al companiei.
„Metrorex in acest moment in plin proces de selectie a membrilor in Consiliul de Administratie care la randul lor vor selecta directorul general. Eu cred ca e un proces care nu poate fi alterat de o parere a mea acum. Firma care va selecta membrii Consiliului de Administratie e o firma care a castigat o licitatie in mod transparent si care isi va duce procesul la bun sfarsit. Dar viitorii membrii ai CA de la Metrorex trebuie sa tina cont de anumite concluzii legate de activitatea economica a Metrorex sau de anumite raporte, fie ele si ale Corpului de control al ministrului sau al premierului. Sunt lucruri care sunt de domeniul evidentei, unele dintre ele, si care trebuie sa fie indreptate”, a explicat ministrul Transporturilor.