Textul Ordonantei de Urgenta privind reducerea cu 50 de bani a pretului carburantilor a fost elaborat. In urma acestei scaderi Romania va avea cel mai mic pret la carburant din Europa, dupa Ungaria, promite ministrul Energiei, Virgil Popescu. 25 de bani din aceasta reducere vor fi sustinuti de la bugetul de stat si 25 de catre operator.
Mecanismul va fi aplicat pe o perioada de trei luni.
Prim-ministrul Nicolae Ciuca a anuntat saptamana trecuta ca pretul carburantului la pompa va fi compensat cu 50 de bani.
„Ieri s-a lucrat la Ministerul de Finante, toate ministerele, am lucrat impreuna, s-a elaborat textul Ordonantei de Urgenta. Este vorba de acei 50 de bani pe litru (…). In urma acestui acestei scaderi, practic, Romania va avea un pret, daca nu ma insel, la motorina, de un 1,7 euro si un pic si la benzina, 1,61 si un pic. Va fi practic, dupa Ungaria, care are deja un pret plafonat, cred ca cel mai mic pret din Europa. (…) 25 de bani din acesti 50 de bani vor fi sustinuti de la bugetul de stat, prin Ministerul de Finante, iar 25 de bani vor fi sustinuti ca o cheltuiala deductibila de catre operatori. Si sunt convins, ca sa nu ma intrebati, sunt convins ca marii operatori, marii detinatori de retele de statii de distributie, care sunt si producatori, au si retele de statii de distributie, vor aplica aceasta ordonanta„, a spus ministrul Virgil Popescu.
Cei 25 de bani, fiind reducere comerciala, sunt deductibili, asa cum prevede Codul fiscal, „deci au un avantaj fiscal suplimentar pe langa recuperarea celor 25 de bani din partea bugetului de stat”, mai spune oficialul.
Romania cere o reducere cu 90% a emisiilor de la masini
Un grup de state membre UE, printre care se numara Italia si Romania, incearca sa relaxeze un obiectiv important de pe agenda Uniunii Europene in domeniul climei: eliminarea motoarelor cu combustie interna pana la mijlocul urmatorului deceniu, transmite Bloomberg.
Italia, tara unde isi au sediul marci renumite de supercaruri precum Ferrari si Lamborghini, este una din cele cinci state semnatare care cer o amanare cu cinci ani in planul UE ce ar obliga producatorii de automobile sa elimine complet emisiile din vehiculele pe care le vand, potrivit unei propuneri consultate de Bloomberg News.
Aceasta initiativa prefigureaza discutiile dificile care vor avea loc marti, in conditiile in care Franta, detinatoarea presedintiei rotative a UE, vrea sa sa ii convinga pe ministrii Energiei din blocul comunitar sa fie de acord cu o serie de initiative legislative in domeniul mediului. Franta a decis sa respecte planul propus de Comisia Europeana privind eliminarea motoarelor cu combustie interna din noile autoturisme pana in 2035.
La randul sau, Parlamentul European si-a exprimat luna aceasta sprijinul pentru un plan care vizeaza eliminarea motoarelor cu combustie interna, ceea ce ar insemna sfarsitul unei tehnologii care a fost in centrul industriei auto timp de peste un secol.
Cu toate acestea, Italia, alaturi de Bulgaria, Slovacia, Portugalia si Romania, vrea o reducere de 90% a emisiilor de la automobile pana in 2035, anul in care Comisia Europeana si-a propus sa ajunga la o reducere de 100%. De asemenea, Italia vrea sa obtina o reducere pentru constructorii auto de nisa, cum este Ferrari, cel putin pana in 2036.
„Pentru noi, neutralitatea tehnologica este o chestiune vitala. Nu credem ca rezolvarea pentru problema transportului este sa avem o singura solutie. Noi propunem sa deschidem meniul„, a spus ministrul italian al Energiei, Roberto Cingolani.
Un eventual acord convenit marti intre ministrii europeni ai Energiei ar stabili pozitia de negociere a statelor membre in vederea viitoarelor negocieri cu Parlamentul european si Comisia Europeana cu privire la forma finala a pachetului legislativ, astfel incat sa fie atinsa tinta de reducere cu 55% a emisiilor pana la finele acestui deceniu.
Parlamentarii europeni au votat la inceputul acestei luni sa permita o exceptie pentru constructorii specializati care vor produce mai putin de 10.000 de automobile pana la finele lui 2035. Grupul de tari condus de Italia cere de asemenea recunoasterea combustibililor regenerabili, insa criticii sustin ca aceasta este doar o modalitate pentru a prelungi utilizarea motoarelor cu combustie interna.