Transportul de persoane si de marfa intre Romania si Republica Moldova va fi imbunatatit, anunta secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Irinel Ionel Scriosteanu.
”Multe lucruri s-au clarificat si s-au rezolvat intre Ministerul Transporturilor si Infrastructurii Romania si Ministerul Infrastructurii si Dezvoltarii Regionale al Republicii Moldova, in cele 2 zile de discutii, care au avut loc joi si vineri, la Chisinau. Am avut o intrevedere foarte buna cu Andrei Spin, viceprim-ministru, ministrul Infrastructurii si Dezvoltarii Regionale, dar si sedinte ale Comisiei mixte moldo-romane in domeniul transportului rutier si ale Grupului de lucru moldo-roman in domeniul infrastructurii rutiere si am decis masurile pentru imbunatatirea transportului rutier de persoane si marfa intre Republica Moldova si Romania”, spune Scriosteanu.
Secretarul de stat a semnat Protocolul privind Comisia mixta in domeniul transportului rutier cu Mircea Pascaluta, secretarul de stat in Ministerul Infrastructurii si Dezvoltarii Regionale al Republicii Moldova, unde a convenit ca 𝗗𝗲 𝗹𝗮 𝟭 𝗮𝘂𝗴𝘂𝘀𝘁 𝟮𝟬𝟮𝟮, 𝘀𝗲 𝘃𝗮 𝗹𝗶𝗯𝗲𝗿𝗮𝗹𝗶𝘇𝗮 𝘁𝗿𝗮𝗻𝘀𝗽𝗼𝗿𝘁𝘂𝗹 𝗱𝗲 𝗺𝗮𝗿𝗳𝘂𝗿𝗶 care circula in prezent cu autorizatii „terta tara”; 𝗗𝗲 𝗹𝗮 𝟭 𝗶𝗮𝗻𝘂𝗮𝗿𝗶𝗲 𝟮𝟬𝟮𝟯, 𝘀𝗲 𝘃𝗮 𝗹𝗶𝗯𝗲𝗿𝗮𝗹𝗶𝘇𝗮 𝘁𝗿𝗮𝗻𝘀𝗽𝗼𝗿𝘁𝘂𝗹 𝗱𝗲 𝗽𝗲𝗿𝘀𝗼𝗮𝗻𝗲 prin servicii regulate.
In acest sens, a fost creat un Grup de lucru permanent pentru stabilirea procedurilor si conditiilor, care urmeaza sa prezinte propunerile Comisiei mixte rutiere.
”Acordarea a 500 de autorizatii transportatorilor moldoveni, pentru anul 2022, pentru serviciile ocazionale neliberalizate in tranzit pe teritoriul Romaniei si a 1500 autorizatii de tranzit pentru anul 2023; pentru Romania vor fi acordate 200 autorizatii din partea tarii noastre”, spune Scriosteanu.
In cadrul Grupului de lucru moldo-roman in domeniul infrastructurii rutiere, pe care oficialul l-a coordonat impreuna cu secretarul general al Ministerului Infrastructurii si Dezvoltarii Regionale, Lilia Dabija, a fost stabilita crearea Comisiei mixte moldo-romane pentru implementarea Acordului privind constructia podului Ungheni-Ungheni, precum si initierea negocierilor Acordurilor privind reconstructia sau reabilitarea podurilor rutiere de frontiera peste raul Prut: Cahul-Oancea, Sculeni-Sculeni, dar si constructia unui nou pod la frontiera Leuseni-Albita.
Partea romana a efectuat deja expertizele celor 3 poduri existente, de unde a reiesit ca la Leuseni-Albita trebuie realizat un pod nou, iar celelalte doua trebuie reabilitate. Tot Romania realizeaza studiile de fezabilitate, urmand ca acestea sa fie finalizate in acest an.
A fost totodata continuarea conlucrarii pentru armonizarea cadrului normativ din domeniul infrastructurii rutiere si absorbtia fondurilor europene si elaborarea studiului de fezabilitate pentru constructia unor poduri noi peste raul Prut.
De asemenea, au fost discutate problemele de interconectare a sistemului feroviar, in sensul cresterii capacitatilor de tranzit spre si dinspre Portul Constanta, precum si cresterea fluxurilor de marfa dinspre Portul Giurgiulesti din Republica Moldova spre Portul Constanta si Canalul Sulina.