In trimestrul I 2022, ponderea inmatricularilor de autoturisme second hand importate in totalul inmatricularilor de autoturisme a fost de 73,5%, in scadere cu 9,5 puncte procentuale fata de acelasi trimestru al anului 2021, arata datele Institutului National de Statistica (INS).
Inmatricularile de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au scazut cu 10% in trimestrul I 2022, la 112.497 vehicule, fata de trimestrul I 2021 (125.042 unitati). Din total, numai 30.547 au fost vehicule noi, restul fiind second-hand.
Inmatricularile de vehicule pentru transportul marfurilor au scazut cu 18,2% comparativ cu trimestrul I din anul 2021, la 24.926 unitati.
In trimestrul I 2022 comparativ cu trimestrul I al anului 2021, inmatricularile de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au inregistrat creṣteri la categoria autobuze si microbuze cu 20% ṣi la categoria mopede ṣi motociclete cu 10,2% ṣi scadere la categoria autoturisme cu 10,6%.
In ceea ce priveste inmatricularile de vehicule rutiere noi pentru transportul pasagerilor au fost inregistrate creṣteri la toate categoriile astfel: la categoria autoturisme cu 39,5%, la categoria autobuze ṣi microbuze cu 29,9% ṣi la categoria mopede ṣi motociclete cu 29,8%.
Referitor la inmatricularile de vehicule rutiere pentru transportul marfurilor au fost inregistrate scaderi la toate categoriile astfel: la categoria autotractoare cu 23%, la categoria autocamioane (inclusiv vehicule rutiere pentru scopuri speciale) cu 20,3% ṣi la categoria remorci ṣi semiremorci cu 13,1%.
Inmatricularile de vehicule rutiere noi pentru transportul marfurilor au inregistrat creṣtere la categoria autotractoare cu 41,7% ṣi scaderi la categoria remorci semiremorci cu 10,4% ṣi la categoria autocamioane (inclusiv vehicule rutiere pentru scopuri speciale) cu 6,8%. Fata de trimestrul IV 2021, in trimestrul I 2022, inmatricularile noi de vehicule rutiere au inregistrat scadere cu 11,2% la vehiculele pentru transportul pasagerilor, iar inmatricularile noi de vehicule rutiere pentru transportul marfurilor, scadere cu 0,7%.
Vehiculele rutiere clasificate in conformitate cu Normele europene de poluare, inmatriculate in circulatie, cuprindeau, la sfarsitul trimestrului I 2022, in proportie de 58,1%, vehicule cu normele de poluare Euro 4, Euro 5 sau Euro 6 si in proportie de 11,8%, vehicule cu norma de poluare Non-Euro.
Pentru categoria autoturisme, cea mai insemnata pondere a fost detinuta de vehicule conforme cu norma europeana Euro 4, respectiv 35,1%; pentru categoria autobuze ṣi microbuze cele mai multe vehicule, respectiv 25,3% au fost clasificate in norma Euro 3, iar pentru categoria mopede ṣi motociclete, cele mai multe vehicule, respectiv 29,2% au fost clasificate Non-Euro.
Vehiculele conforme cu norma europeana Euro 3 au predominat pentru categoria autocamioane in proporṭie de 29,9%, cele conforme cu norma Euro 6 au fost preponderente pentru categoria autotractoare in proporṭie de 34,8%, in timp ce pentru categoria vehicule rutiere pentru scopuri speciale cele mai multe vehicule, respectiv 25,7% au fost clasificate in norma Non-Euro.
Masinile electrice cuceresc piata europeana
Automobilele electrice si hibride si-au continuat cucerirea pietei europene in primul trimestru, iar Romania a avut cea mai mare crestere a vanzarilor de automobile electrice din Europa, arata datele Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
In primele trei luni ale acestui an, vanzarile de automobile electrice pe baterie in Uniunea Europeana (UE) au crescut cu 53,4% pana la 224.145 de unitati. Multe piete europene au inregistrat cresteri procentuale de trei cifre (peste 100%), insa Romania a avut cea mai puternica crestere procentuala (408%), in conditiile in care au fost vandute 2.108 de automobile electrice in primul trimestru al acestui an, fata de 415 unitati in perioada similara a anului trecut.
In prezent, automobilele complet electrice reprezinta 10% din piata auto din UE, dublu fata de cota pe care o aveau in primul trimestru al anului trecut, depasind hibridele de tip plug-in care au o cota de piata de 8,9%.
Automobilele echipate cu motoare pe benzina si motorina domina in continuare piata auto din Uniunea Europeana, cu o cota de piata combinata de 52,8%, conform datelor ACEA.
Dupa ce au cucerit principalele piete auto de pe continent, precum Germania sau Franta, vanzarile de automobile electrice incep sa explodeze in Spania, Romania si Polonia. Doar in Italia au scazut vanzarile de automobile electrice, in asteptarea introducerii unei noi prime la cumparare.
In paralel, in perioada ianuarie-martie 2022, inmatricularile de autoturisme diesel au inregistrat un declin de 33,2% pana la 378.000 de unitati, cota de piata a acestor automobile reducandu-se cu 5,3 puncte procentuale pana la 16,8%.
Toate pietele auto din UE au inregistrat scaderi semnificative ale vanzarilor de autoturisme diesel, inclusiv Romania (minus 19%).
De asemenea, in primul trimestru au scazut vanzarile de automobile hibride de tip plug-in in Uniunea Europeana, fiind inmatriculate 199.107 astfel de automobile, cu 5,3% mai putin decat in primul trimestru al anului trecut. Cu toate acestea, cota de piata a automobilelor hibride de tip plug-in a crescut pana la 8,9%, ca urmare a scaderii mai puternice a vanzarilor de autoturisme cu motoare pe benzina si motorina.
Pe de alta parte, vanzarile de automobile hibride usoare au crescut cu 5,3% in ritm anual pana la 563.000 de vehicule, astfel ca aceste vehicule controleaza in prezent un sfert din piata auto totala, fata de 20% la inceputul lui 2021.
In continuare, automobilele pe benzina domina vanzarile pe piata din UE cu 808.000 de unitati vandute si 36% din piata in primul trimestru. Insa, in ritm anual, vanzarile de automobile pe benzina au scazut cu 22,6%, iar cota lor de piata a scazut de la 40,8% pana la 36%.