TRANSPORTATORII ROMANI RISCA FALIMENTUL – Noile reguli din transport shimba preturile. Pachetul Mobilitate 1 contine certificate de detasare valabile 6 luni

Firmele de transport rutier din Romania care efectueaza operatiuni de transport rutier international in Uniunea Europeana (UE) si Regatul Unit (operatiuni de crosstrade si cabotaj) trebuie sa respecte prevederile Directivei detasarii 1057/2020, din data de 2 februarie 2022. Directiva prevede ca soferii profesionisti ai firmelor de transport rutier care efectueaza operatiuni de crosstrade sau cabotaj pe teritoriul UE si al Regatului Unit vor trebui inregistrati in cadrul platformei lansate de Comisia Europeana – IMI, urmand ca acestora sa le fie emise certificate de detasare cu valabilitatea de maximum 6 luni, pe care trebuie sa le detina in format electronic sau pe hartie la bordul vehiculelor.

Transportatorii spun insă că Pachetul de Mobilitate 1, ale carui reguli au intrat in vigoare pe 2 februarie 2022, ar putea falimenta mai multi transportatori romani care lucreaza exclusiv pe transport comunitar dar, in acelasi timp, ar putea aduce si produse mai ieftine pentru romani.

Din data de 2 februarie 2022, au intrat in vigoare mai multe reguli ce fac parte din prevederile DIRECTIVEI (UE) 2018/957 si DIRECTIVEI (UE) 2020/1057, REGULAMENTULUI (UE) 2020/1054 cu modificare la REG. nr.561/2006, REGULAMENTULUI (UE) 1055/2020.

Aceste acte normative fac parte din PACHETUL DE MOBILITATE 1.

La nivel european, Romania este a opta piata de transport rutier din Uniunea Europeana si se pozitioneaza pe locul 3 in UE la operatiunile de transport rutier international de tip cross-trade (10,5%) si cabotaj (8,2%).

Daca preturile la transport scad, este clar ca si preturile produselor transportate vor scadea. Singurul motiv pentru acestea nu s-ar putea ieftini va fi legat de dorinta importatorilor sau exportatorilor de a-si pastra marja de profit mai mare ce vine din preturile mai mici la transport influentate de inflatia de transportatori data de noile reguli”, a declarat Octavian Blajan, CEO Euro Team GB Spedition.

Unele dintre acestea au intrat in efect de pe 2 februarie, altele, din 21 februarie, iar ultimele, din 20 mai 2022.

Reguli valabile din 2 februarie 2022

1. Companiile de transport vor fi obligate sa asigure soferilor care efectueaza operatiuni de cabotaj sau transport cross-trade remuneratia minima din fiecare stat in care acestia isi desfasoara efectiv activitatea.

2. Companiile de transport, inainte de efectuarea unui serviciu de transport, sunt obligate sa declare detasarea soferilor in portalul special creat in acest scop (IMI).

3. Soferul este considerat detasat in cazul transportului cross-trade, cabotajului.

4. Soferul nu este considerat detasat in cazul transportului bilateral, tranzitului pe teritoriul unui stat membru, etapei initiale sau finale a unei operatiuni de transport combinat.

5. Se introduce obligatia de a inregistra trecerile frontierei intr-un tahograf digital. Soferii de camion vor trebui sa inregistreze manual, in tahograf, fiecare trecere de frontiera, daca aparatul tahograf nu face acest lucru automat.

Reguli valabile din 21 februarie 2022

6. Se introduce obligatia intoarcerii acasa a camioanelor la 8 saptamani, indiferent daca acestea sunt incarcate sau goale.

7. Se va introduce perioada de restrictionare a cabotajului de 4 zile (cooling off).

8. Se permit 3 operatiuni de cabotaj in 7 zile, urmate de o pauza de 4 zile. Concret, dupa finalizarea operatiunilor de cabotaj (3 operatiuni in 7 zile), nu se mai pot efectua operatiuni de cabotaj cu acelasi vehicul in respectivul stat membru pentru o perioada de patru zile ulterioara incheierii operatiunii sale de cabotaj din statul membru respectiv.

9. Se va excepta de la aplicarea Directivei detasarii, transportul bilateral si tranzitul si cate o operatiune de comert incrucisat legat de fiecare sens dintr-un transport bilateral. Obligatia de intoarcere acasa la 8 saptamani creeaza inflatie de transportatori si preturi mai mici.

In acest context, transportatorii vor trebui sa vina mai des in tari, iar acest lucru se traduce prin scaderea unor preturi de transport import/export pentru companiile. Practic, transportatorii comunitari care erau obisnuiti sa stea cate 6 luni de zile in strainatate, conform regulilor ce se aplica de luna aceasta, vor fi nevoiti sa vina acasa o data la 8 saptamani”, afirma expertul in transporturi internationale.

Acest lucru mai inseamna ca se va dubla sau chiar tripla numarul de camioane care fac import/export (adica Romania spre comunitatea europeana si inapoi). Efectul va fi de scadere a preturilor pentru transport, inclusiv la pierderi pentru transportatori deoarece, prin Pachetul de Mobilitate 1, ii obliga sa vina acasa la fiecare 8 saptamani.

Noi am gasit, deja, o solutie. In relatiile contractuale cu clientii actuali, noi avem curse de tur-retur si le putem asigura transportatorilor care vor decide sa lucreze cu noi, anumite preturi la transport tot timpul anului. Adica le asigurapm stabilitatea financiara chiar daca preturile fluctueaza”, a mai declarat Octavian Blajan.

Incepand cu 20 mai 2022

10. Se integreaza vehiculele utilitare usoare de la 2,5t la 3,5t in reglementarea transportului rutier de marfuri.

11. Se introduc criteriile de acces la piata si la profesie pentru operarea vehiculelor de peste 2,5t (pana la 3,5t). Concret, antreprenorilor care efectueaza transport rutier de marfuri folosind vehicule cu greutate bruta admisa mai mare de 2,5t (pana la 3,5t) se impun obligatii legate de accesul la profesia de operator de transport in transportul international de marfuri.

12. Potrivit Pachetului de Mobilitate, limita de tonaj pentru care este necesara o licenta de transport international este acum de 2,5t.

13. Se introduce obligativitatea tahografelor pentru vehiculele sub 3,5t (de la 2,5 t la 3,5 t).

Efectele adverse ale acestui pachet de legi sunt mai accetuate asupra transportatorilor din estul Europei, in principal asupra Romaniei si Bulgariei. Romanii sunt cei mai numerosi transportatori din comunitatea europeana. In top 3 se afla si Bulgaria”, a mai declarat expertul in transporturi internationale.

Compania Euro Team Gb Spedition a fost infiintata in anul 2015 si se ocupa cu transportul de marfuri, in Europa, dar cu preponderenta in Marea Britanie. In prezent are la activ peste 3.000 de clienti anual si aproape 1.000 de subcontractori si parteneri. Pentru anul 2021, CEO-ul companiei Octavian Blajan a inregistrat o cifra de afaceri de 40 milioane de lei.

Articolul precedentAUTOSTRADA PLOIESTI-BRASOV, LA APEL – Sunt analizate cinci variante de traseu
Articolul următorCFR ORGANIZEAZA LICITATIE DE 4,2 MILIARDE LEI – Compania va inlocui linia de cale ferata pe aproape 1.500 de km

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.