METROUL DIN CLUJ, MAI RAPID DECAT IN BUCURESTI – Investitia se ridica la 2 miliarde de euro. Lucrarile de baza pentru primele 9 statii, incheiate pana in 2026

Proiectul metroului de la Cluj prinde mai repede contur decat orice alta magistrala din Bucuresti. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anuntat semnarea protocolului de colaborare pentru constructia metroului de la Cluj-Napoca si Floresti.

Traseul va avea 21 de km, cu 19 statii. Din estimarile preliminare va transporta pana la 164.000 de calatori pe zi in anul 2030„, anunta ministrul.

Ministerul Transporturilor va finanta prin PNRR acest proiect Valoarea totala estimata este de 2 miliarde de euro.

Primariile Cluj-Napoca si Floresti se vor ocupa de licitatia pentru proiectarea si executia acestui proiect, dar si de implementarea contractului.

Lucrarile de baza pentru primele 9 statii trebuie incheiate pana in anul 2026„, spune Grindeanu.

Guvernul a adoptat pe 28 decembrie 2021 Hotararea de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenti obiectivului de investitii „Tren metropolitan Gilau – Floresti – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bontida – etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de metrou si tren metropolitan, inclusiv legatura dintre acestea. Componenta 1. Magistrala I de metrou Cluj”.

Lungimea traseului de metrou va fi de 21,03 km. Acesta va avea 19 statii de metrou. Proiectul include si un depou suprateran.

Asa cum publicatia ”Lumea Infrastructurii” scria inca din luna decembrie, Magistrala I de metrou din judetul Cluj va costa 10.112.816.000 lei (peste 2 miliarde de euro), din care partea de constructii-montaj se ridica la 6.581.365.000 lei. Finantarea obiectivului de investitii se realizeaza din fonduri externe nerambursabile (inclusiv PNRR), de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, precum si de la bugetul local al UAT Municipiul Cluj-Napoca si al UAT Comuna Floresti, in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie, precum si din alte surse legal constituite, conform programelor de investitii publice aprobate potrivit legii.

Prin aceasta investitie se are in vedere constructia unei linii de metrou usor cu o lungime 21,03 km, cu 19 statii subterane si un depou suprateran. Amplasamentul este in judetul Cluj, municipiul Cluj-Napoca si comuna Floresti.

Durata de executie este de 128 de luni.

Capacitatea de transport nominala/maxima la interval de 90 secunde este de 15.200/21.600 pasageri / ora si sens (40 trenuri / ora si sens).

Amplasamentul este in judetul Cluj, municipiul Cluj-Napoca si comuna Floresti. Traseul liniei de metrou usor (metro light MTR-L) este urmatorul:

­ Sectiunea Vest: Strada Sesul de Sus – Strada Teilor – Liziera padurii (intre Str. Eroilor si Str. Sub cetate) – Str. Abatorului – Cazarma Floresti – viitorul Spital Regional de Urgenta – Str. Razoare, cu statiile: Tara Motilor, Teilor, Copiilor, Sanatatii, Prieteniei;

­ Sectiunea Centru: Drumul Sfantul Ioan – Str. Primaverii – Calea Manastur – Calea Motilor – Str. Memorandumului – Piata Unirii – B-dul 21 Decembrie 1989 – Piata Avram Iancu – B-dul 21 Decembrie 1989 – Piata Marasti cu urmatoarele statii: Natura Verde, Manastur, Sfanta Maria, Florilor, Sportului, Piata Unirii, Piata Avram Iancu, Armonia, Piata Marasti;

­ Sectiunea Est:

­ Ramura Muncii: Piata Marasti – Aurel Vlaicu – IRA – Strada Beiusului – Bulevardul Muncii, cu statiile Transilvania, Viitorului, Muncii;

­ Ramura Sopor: Piata Marasti – Strada Teodor Mihali – Strada Alexandru Vaida Voevod – Sopor, cu statiile Cosmos, Europa Unita si cu Depoul Sopor.

Se va asigura un mijloc de transport public eficient in a prelua cererea de transport. Realizarea proiectului va conduce Romania in directia reducerii traficului rutier intr-o zona cu trafic intens, contribuind astfel la obiectivele Cartii Albe in transportul urban, ca pana in 2030, sa aiba loc o reducere cu 50% a automobilelor cu combustibil conventional si eliminarea lor treptata in orase pana in 2050. Prin asigurarea transferului traficului de suprafata in subteran, proiectul aduce Romania mai aproape de obiectivul „zero decese” in transportul rutier pana in 2050„, se mentioneaza in Nota de fundamentare consultata de „Lumea Infrastructurii„.

Trenurile nu vor avea insa mecanic.

Interstatiile de metrou sunt proiectate ca tuneluri circulare gemene, executate cu masini de forat tuneluri, cu mentinerea presiuni in front, tip TBM EPB. Flota de material rulant este constituita din trenuri cu 3 (trei) vagoane, in lungime de 51 m, cu latimea de 2,65 m, capacitate nominala/maxima 380/540 locuri. Sistemul de siguranta si automatizare a traficului si trenurile de metrou sunt prevazute cu tehnologie „fara mecanic” (driverless) ce corespunde gradului de automatizare GoA4 conform standard IEC 62290-1, GoA4 presupunand operarea nesupravegheata a trenului (UTO), ceea ce inseamna ca personalul nu este necesar la bord„, mai arata documentul.

Ordonatorul principal de credite este Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, iar beneficiarii sunt UAT Municipiul Cluj-Napoca si UAT Comuna Floresti.

Obiectivele principale ale obiectivului de investitii mentionat sunt:

– Imbunatatirea atractivitatii sistemului de transport public durabil metropolitan in vederea accesarii rapide a oportunitatilor socio-economice din zona aflata pe axa est-vest a municipiului Cluj-Napoca;

– Cresterea economica si a gradului de ocupare a fortei de munca prin asigurarea unei capacitati de transport imbunatatite pentru deservirea axei est-vest a zonei metropolitane;

– Reducerea impactului activitatilor de transport (poluarea aerului si zgomotul) asupra mediului in cadrul zonei, prin asigurarea unei axe de transport durabil care sa contribuie la redistributia modala de la transportul cu autoturismul personal.

In prezent, zona metropolitana Cluj are alternative limitate la transportul cu autoturismul personal, reprezentand servicii de transport in comun insuficiente si/sau deficiente ale infrastructurii relevante pentru alte mijloace (biciclete, metrou etc.).

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.