Inmatricularile noi de autovehicule au crescut in Romania cu 4,3% in primele noua luni ale anului, comparativ cu aceeasi perioada din 2020. In acelasi timp, autoturismele electrice, hibride plug-in si full hibrid au ajuns la o cota de piata de 12%, arata datele publicate joi de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) si preluate de la Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Autovehiculelor (DRPCIV).
„Inmatricularile de autoturisme sunt in crestere la 9 luni 2021 (+4,3%) fata de 2020. Autoturismele “electrificate” au o crestere de 91,9%, realizand o cota de piata de 4,3%. Vehiculele comerciale usoare + minibuse in crestere cu 22,5%, iar cele grele + bus cu 35%. In primele 9 luni ale anului 2021, obseram o evolutie mixta a inmatricularilor de autovehicule, majoritatea lunilor fiind in crestere semnificativa fata de 2020, dar prin raportare la o baza foarte mica in 2020, pe perioada starii de urgenta. Luna septembrie 2021 vine cu o scadere de 13,6% fata de luna similara a anului 2020„, anunta APIA.
In perioada ianuarie – septembrie 2021, pe piata nationala, topul primelor zece marci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de Dacia (26.457 unitati), urmata de Ford (8.549), Volkswagen (7.158), Toyota (7.092), Renault (6.938), Hyundai (6.513), Skoda (6.489), Mercedes Benz (5.468), Suzuki (3.759) si Peugeot (2.906).
La nivelul lunii septembrie din anul curent, autoturismele (care reprezinta circa 82% din totalul pietei auto) au inregistrat un volum de 8.827 de unitati, cu 18,1% mai putin decat in luna similara din 2020. Pe ansamblu, prima luna de toamna din 2021 vine cu o scadere de 13,6% a inmatricularilor de autovehicule, fata de luna similara a anului 2020.
De asemenea, in segmentarea pe clase, se observa o evolutie mixta, dupa cum urmeaza: Clasa A (+24,4%), Clasa B (+3,2%), Clasa C (-12,7%), Clasa D (-3,4%), Clasa E (+13,1%), Clasa F (+158,7%), SUV (+19,1%), MPV (+9,8%) si Clasa Sport (-7,1%).
In ceea ce priveste cota de piata, segmentul SUV este pe prima pozitie, cu o cota de 43,7%, in crestere cu 5,4 puncte procentuale fata de anul 2020, urmat de Clasa C cu o cota de 28,1% (-5,5pp) si Clasa B cu o cota de 20,8% (-0,2pp).
In functie de tipul de combustibil al autoturismelor inmatriculate, dupa primele noua luni ale anului in curs, ponderea autoturismelor pe benzina a inregistrat o crestere de 0,6 puncte procentuale fata de aceeasi perioada din 2020, pana la o pondere de 67,2%. Pe de alta parte, autoturismele cu motoare diesel au inregistrat un recul de 6,2 puncte procentuale, raportat la perioada de referinta, detinand o cota de 20,8% din total.
In acelasi timp, autoturismele „electrificate„, respectiv cele electrice (100% si hibride plug-in), precum si cele full hybrid (care dispun si de propulsie electrica fara incarcare din sursa externa), ajung sa detina, la finele lunii septembrie 2021, o cota de piata de 12%, de 1,8 ori mai mare decat cea pe care o aveau in perioada similara a anului trecut (6,4%).
Ca si in anul 2020, cand, desi s-a inregistrat o scadere a achizitiilor de autoturisme, cele „verzi” au performat, in anul 2021, achizitiile din aceasta categorie aproape s-au dublat (+93,6%), comparativ cu perioada similara a anului trecut. In acest context, este de remarcat cresterea importanta a autoturismelor plug-in hybrid (+233,7%).
Analizand evolutia autoturismelor cu tractiune integrala (4×4), obervam ca, dupa 9 luni din 2021, detin o cota de piata de 22,2% si un volum total de 19.352 unitati, in crestere cu 14,5% fata de perioada similara din 2020.
Cele mai multe achizitii de autoturisme au fost realizate, in primele noua luni ale anului, de catre persoanele juridice, care acopera 55% din totalul achizitiilor, in timp ce persoanele fizice au inregistrat o pondere de 45%.
In categoria autovehiculelor comerciale usoare (minibuse si pick-up) se consemneaza o crestere de 22,5%, la noua luni.