GALCEAVA PE BUGETUL TRANSPORTURILOR – Ministrul Catalin Drula se infoaie dupa ce premierul Florin Citu nu a alocat bugetul cerut pentru Ministerul Transporturilor: „Varianta de rectificare vine din teama ca nu am cheltui acesti bani? Sau tocmai, ca i-am cheltui?”

Ministrul Transporturilor, Catalin Drula, spune ca are nevoie de alocari suplimentare la rectificare, iar in caz contrar putandu-se ajunge la poprire pe conturile CNAIR, blocarea programelor de intretinere, blocarea proiectului Lugoj-Deva lot 2 sau incapacitate de plata in sistemul feroviar, riscuri la plata salariilor. Ministrul ii raspunde astfel premierului Florin Citu, care a declarat ca, la rectificare, bugetul Transporturilor ar trebui taiat, nu suplimentat, invocand o presupusa neexecutare a programului de investitii.

Drula spune acum ca, la componenta fonduri nationale, executia este de peste 90%, fata de 70% anul trecut, iar in privinta fondurilor europene, executia e mai mare cu 21,5% fata de 2020.

DESPRE RECTIFICARE SI BUGETUL TRANSPORTURILOR, PE CIFRE

Executia bugetara:

1) Componenta fonduri europene: +21,5% fata de 2020 la 7 luni. Ne mentinem tinta de a absorbi toate cele 8 mld. lei alocate.

2) Componenta fonduri nationale: peste 90% executie – fata de 70% in 2020 (3 mld lei fata de 2,45 mld lei).

Problema executiei:

– Avem recorduri istorice la Transporturi si pe fonduri europene, si pe nationale.

– Pana la urma, varianta de rectificare, sub solicitarea Ministerului Transporturilor, vine din teama ca nu am cheltui acesti bani? Sau tocmai, ca i-am cheltui?

– Eu garantez ca vom cheltui banii solicitati.

– Si asta pentru ca vreau sa facem Transporturile din Romania mai moderne, mai eficiente si sa le scoatem din starea de subfinantare. Pentru asta lupt zi de zi”, scrie Drula, pe Facebook.

Reactia lui Catalin Drula vine dupa ce premierul Florin Citu l-a criticat, joi, 5 august 2021, intr-o conferinta de presa, pe ministrul Transporturilor Catalin Drula in legatura cu executia bugetara. Citu spune ca de la Transporturi ar fi trebuit sa ia bani, nu sa dea, daca ar fi tinut cont de executia bugetara. Replica premierului vine ca urmare a nemultumirilor din USR PLUS, dupa ce ministerul Transporturilor ar urma sa primeasca la rectificare doare 320 de milioane de lei, dupa ce Catalin Drula a cerut 2,9 miliarde lei.

La ministerul Transporturilor ar fi trebuit sa iau bani, nu sa dau, daca e dupa executia bugetara. (…) Nu a fost prezentat un plan de restructurare pentru CFR Calatori. (…) Domnul Drula trebuie sa prezinte executia bugetara public”, a declarat premierul Florin Citu, care a precizat ca sunt mai multe ministere care au proiecte de investitii cu executie zero.

Despe alocarea bugetara din bugetul de stat pe 2021, ministrul Catalin Drula detaliaza:

– Pe fonduri europene: 8 miliarde lei – crestere de la 6,2 miliarde lei in 2020; ”o alocare suficienta si o vom folosi”.

– Pe fonduri nationale: 6,3 miliarde lei – SCADERE DE 10% de la 7,1 miliarde lei in 2020 – INSUFICIENT; ar trebui MAI MULTE fonduri ca in 2020, in conditiile in care ”datoriile facute in 2020 au fost rostogolite in 2021, avem plati one-time din trecut (sentinte judecatoresti) si efectul pandemiei asupra veniturilor in Transporturi a continuat”.

Am discutat cu premierul la alcatuirea bugetului in februarie ca vom compensa deficitul pe fonduri nationale la prima rectificare; am reluat aceasta discutia de atunci in cadrul mai multor intalniri”, scrie Drula.

Acesta prezinta si contextul economic.

Companiile din domeniul feroviar si de metrou au fost preluate cu mari pierderi si datorii la sfarsitul anului 2020. Spre ex., CFR Calatori inregistra 490 mil. lei datorii si 460 mil lei esalonari ale datoriilor la bugetul de stat si la banci comerciale, Metrorex inregistra datorii de 370 mil lei la sfarsitul lui 2020 s.a.m.d. Am depus mari eforturi si de la minister si cu conducerile companiilor pentru reducerea cheltuielilor si cresterea veniturilor si am reusit sa echilibram situatia, dar este nevoie de o injectie de capital in contul datoriilor istorice”, spune Drula.

In Sistemul feroviar, a fost subfinantat si decapitalizat zeci de ani, iar in 2020 si 2021 a primit lovitura suplimentara a pandemiei cu pierderile de venituri aferente. Aici ”orice proces de reforma si restructurare, fara o capitalizare corespunzatoare, ramane doar o dorinta” adauga Drula.

Mai mult, domeniul are nevoie de capitalizare – investitii in echipamente, linii, trenuri si modernizare de procese + stingerea datoriilor istorice.

Am inceput acest proces, dar el nu poate functiona fara finantare. Sumele solicitate la rectificarea bugetara acopera, printre altele: Cresterea alocarilor pentru intretinerea infrastructurii rutiere si feroviare. Am facut record de absorbtie anul acesta si pe intretinere”, precizeaza Drula.

El spune si care ar fi consecinta eventualei nealocari: „franarea programului de asfaltari, marcaje, reparatii ale drumurilor, precum si a celor de inlocuire la rand (reinnoire) la calea ferata”.

Impact are si plata reducerilor legale la transportul cu trenul si metrou pentru elevi, pensionari, veterani.

Suma alocata la inceputul anului de 350 de mil de lei este insuficienta. In 2019 s-au platit 685 mil lei, iar in 2020 s-au platit 450 mil lei (an de pandemie cu lockdown). Consecinta eventualei nealocari: paguba de sute de milioane in bugetul CFR Calatori si al celorlalti operatori privati, care au acordat conform legii aceste reduceri. Poate duce inclusiv la intrarea in incapacitate de plata”, mai spune Drula.

El vorbeste si de plata sentintelor judecatoresti pentru proiecte de acum 5-10 ani, titluri defintive, executorii (“claim-uri”). Consecinta eventualei nealocari: poprire pe conturile CNAIR, blocarea programelor de intretinere, blocarea proiectului Lugoj-Deva lot 2 (sector Margina-Holdea/Cosevita, tunelurile “ursilor”).

La capitolul Plata ajutoarelor de stat “COVID” cu aprobarea Comisiei Europene pentru pierderile de venituri ale companiilor de transport cauzate de pandemie (astfel de ajutoare a fost acordate in celelalte state membre pentru a compensa pierderile); Consecinta eventualei nealocari: incapacitate de plata in sistemul feroviar, riscuri la plata salariilor, neplata furnizorilor etc.

Am incredere ca vom gasi o varianta de rectificare prin care sa putem continua reforma si investitiile in Transporturile din Romania, obiectiv prioritar in programul de guvernare”, mai scrie ministrul.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.