Romanii vor putea traversa Carpatii pe autostrada, da asigurari premierul Florin Citu. Acesta a declarat ca vom trece Carpatii cu autostrada si ca mult-asteptata autostrada Sibiu-Pitesti se va face. De altfel, aceasta este una din cele mai asteptate autostrazi din Romania, mai ales de catre Dacia, cel mai mare exportator din tara.
„Vreau sa-i asigur pe romani ca vom avea surse de finantare si ca ceea ce am promis ca facem pana in 2024 – si eu am spus ca ne pregatim pentru o guvernare de cel putin opt ani de zile, pana in 2028 – vom face. Vom trece Carpatii cu autostrada, Sibiu-Pitesti se va face, vom face spitale prin PNRR, dar sunt si alte spitale. Pana in 2024 vom avea cateva spitale”, a spus Florin Citu, intr-o conferinta de presa sustinuta vineri, 4 iunie 2021, alaturi de primarul din Cluj-Napoca, Emil Boc, si europarlamentarul Rares Bogdan, prim-vicepresedinte al PNL.
Autostrada Sibiu – Pitesti este o parte importanta a Coridorului 4 Pan-European, care traverseaza tara de la vest la est. Aceasta va avea o lungime de 122,11 kilometri si va fi impartita in cinci loturi, Sibiu – Boita, Boita – Cornetu, Cornetu – Tigveni, Tigveni – Curtea de Arges si Curtea de Arges – Pitesti, va avea opt noduri rutiere si nouă tuneluri.
Situatia reala a drumurilor in Romania
Potrivit datelor publicate in aprilie de Institutul National de Statistica (INS), lungimea autostrazilor din Romania a crescut cu 54 de kilometri in 2020, comparativ cu 2019.
Conform statisticii oficiale, la 31 decembrie 2020, lungimea drumurilor publice totaliza 86.791 km, din care 17.913 km (20,6%) drumuri nationale, 35.085 km (40,4%) drumuri judetene, respectiv 33.793 km (39%) drumuri comunale. Din punct de vedere al tipului de acoperamant, structura retelei de drumuri publice inregistra 39.189 km drumuri modernizate (45,2%), in proportie de 93,5% drumuri modernizate cu imbracaminti asfaltice de tip greu si mijlociu, 24,9% (21.651 km) drumuri cu imbracaminti usoare rutiere si 29,9% (25.951 km) drumuri pietruite si de pamant.
In ceea ce priveste starea tehnica a drumurilor publice, peste o treime (33,4%) din lungimea drumurilor modernizate, precum si 40,9% din lungimea drumurilor cu imbracaminti usoare rutiere aveau durata de serviciu depasita.
De asemenea, din lungimea drumurilor nationale, 6.178 km (34,5%) erau drumuri europene, 920 km (5,1%) autostrazi, iar din punctul de vedere al numarului de benzi de circulatie, 1.959 km (10,9%) erau drumuri cu patru benzi, 297 km (1,7%) drumuri cu trei benzi si 35 km (0,2%) drumuri cu sase benzi.
Lungimea drumurilor judetene cuprindea in proportie de 43,4% drumuri modernizate si 35,8% dintre drumurile comunale erau drumuri pietruite.
La nivel general, lungimea autostrazilor a crescut cu 6,2%, respectiv cu 54 km, la finele anului trecut, fata de intervalul similar din 2019.
Potrivit sursei citate, la 31 decembrie 2020, lungimea liniilor de cale ferata de folosinta publica in exploatare insuma 10.769 km, din care 10.631 km (98,7%) linii cu ecartament normal, 134 km (1,3%) linii cu ecartament larg si 4 km linii cu ecartament ingust.
Totodata, densitatea liniilor la o mie de km patrati teritoriu era de 45,2%. In acest sens, densitatile cele mai mari s-au inregistrat in regiunea Bucuresti-Ilfov (156,3%), regiunea Vest (58,9%), regiunea Sud-Est (48,8%) si regiunea Nord-Vest (48,7%).
La aceeasi data, lungimea cailor principale era de 5.990 km, echivalentul a 55,6% din lungimea simpla a liniilor de cale ferata in exploatare, releva datele INS.