AUTOSTRADA SIBIU-FAGARAS NU PUPA ASFALT PANA IN 2023 – O noua prelungire de contract! Consitrans are nevoie de 7 ani si 6 luni pentru finalizarea revizuirii studiului de fezabilitate pentru A13. In martie, Drula dadea asigurari ca in aprilie se liciteaza pentru proiectari si executie!

Din mai 2015 si pana in prezent Consitrans se chinuie sa revizuiasca studiul de fezabilitate pentru cei 68 de kilometri din Autostrada Sibiu-Brasov, sectorul Sibiu-Fagaras (Autostrada A13). Nu a reusit, desi in vara proiectantul roman Consitrans se angaja sa finalizeze pana in iunie 2021 revizuirea studiului de fezabilitate. Si pare ca nu o va face nici pana in decembrie 2022, in cel mai optimist scenariu.

Conform actului aditional nr. 2 semnat zilele trecute de Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) cu Consitrans a fost aprobata prelungirea termenului de finalizare a Studiului de fezabilitate pentru A13 pana la 31 decembrie 2022, durata contractului semnat la 1 mai 2015 fiind prelungita pana la 92 de luni (7 ani si 6 luni).

Anuntul a fost facut de CNAIR in 21 aprilie 2021 printr-un comunicat de presa in care informa cu privire la noua modificare:

„COMPANIA NATIONALA DE ADMINISTRARE A INFRASTRUCTURII RUTIERE S.A., in calitate de Beneficiar si Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, in calitate de Organism Intermediar pentru Transport, au semnat in data de 16.04.2021, Actul Aditional nr.2, la Contractul de Finantare nr. 46/03.10.2019 pentru proiectul: „Revizuire Studiu de Fezabilitate pentru Autostrada Sibiu- Fagaras”.

Prin semnarea Actului Aditional nr.2 se modifica urmatorul articol important:

Conditii Generale:

Art.2 – Durata contractului, alin (2) va avea urmatorul cuprins:

(2) Perioada de implementare a Proiectului este de 92 de luni, respectiv intre data de 01.05.2015 si 31.12.2022, la care se adauga, daca este cazul, si perioada de desfasurare a activitatilor proiectului inainte de semnarea Contractului de Finantare, conform regulilor de eligibilitate a cheltuielilor”.

Cod proiect:128039.

Proiect cofinantat de Uniunea Europeana din Fondul European de Dezvoltare Regionala prin Programul Operational Infrastructura Mare 2014-2020″.

In acest moment, au fost finalizate investigatiile geotehnice, a fost predat studiul geotehnic final, fiind in curs de elaborare documentatiile in vederea obtinerii avizului de mediu.

Catalin Drula, la 31 martie 2021: „De la Fagaras la Sibiu este gata studiul de fezabilitate, a durat mult prea mult, este adevarat, dar iata, dupa cinci ani, este in sfarsit finalizat”

Culmea este ca semnarea prelungirii perioadei pentru revizuirea studiului de fezabilitate pentru A13 a avut loc la circa doua saptamani (16 aprilie 2021) de cand ministrul Transporturilor Catalin Drula (foto) dadea asigurari ca studiul de fezabilitate este finalizat, dupa cinci ani, iar in aprilie se va obtine acordul de mediu si se va licita pentru proiectari si executie. E drept, nu a spus care aprilie!

Iata ce declarat Catalin Drula la 31 martie 2021 dupa sedinta de Guvern:

„De la Fagaras la Sibiu este gata studiul de fezabilitate, a durat mult prea mult, este adevarat, dar iata, dupa cinci ani, este in sfarsit finalizat. In aprilie iese si acordul de mediu si vom licita pentru proiectari si executie. Vorbim despre autostrada Sibiu-Brasov”.

Sibiu-Fagaras, sectorul din autostrada A13 cu cel mai documentat traseu

Conform datelor oficiale, lucrarile au inceput in 11 mai 2015, proiectul de revizuire a studiului de fezabilitate cofinantat din fonduri europene avand o valoare alocata de 16.313.855,49 fara TVA.

Semnarea actului aditional nr. 2 de catre CNAIR si Consitrans vine dupa ce in 9 iunie 2020, a fost semnat primul act aditional care prevede ca „Perioada de implementare a Proiectului este de 74 luni, respectiv intre data de 01.05.2015 si 30.06.2021 la care se adauga, daca este cazul, si perioada de desfasurare a activitatilor proiectului inainte de semnarea Contractului de Finantare, conform regulilor de eligibilitate a cheltuielilor”.

Catalin Drula, in 2020, despre Autostrada Sibiu-Fagaras: „Niciodata nu e prea tarziu sa corectezi o alegere gresita cu care vom trai 100 de ani”

In iunie 2020, la cateva zile dupa ce CNAIR prelungise contractul cu Consitrans pentru revizuirea studiului de fezabilitate, actualul ministru al Transporturilor Catalin Drula scria intr-o opinie publicata pe Contributors.ro si preluata de Hotnews.ro – avand titlul „Cum se manipuleaza traseul unei autostrazi. Cazul “cocoasei” de la Boita de pe A13 Sibiu-Fagaras” – in care critica decizia proiectantului de a realiza un traseu cu 8 km mai lung pentru Autostrada Sibiu-Fagaras,prin crearea unei „cocoase” la Boita, in loc sa aleaga varianta mai scurta de realizare a contectarii autostrazii cu primul sector din autostrada Sibiu-Pitesti, pe laVestem.

La acel moment, Catalin Drula sustinea ca varianta Boita este aleasa in locul Vestemului in urma unei „analize viciate” care are si un castigator „pe care Consitrans si CNAIR de fapt l-au stiut si predeterminat de la inceput. O varianta mai proasta, din toate punctele de vedere”.

Redam pasaje din opinia lui Catalin Drula din 25 iunie 2020 despre autostrada Sibiu-Fagaras publicat de contributors.ro si preluat de honews.ro:

„Avem asadar un castigator… pe care Consitrans si CNAIR de fapt l-au stiut si predeterminat de la inceput. O varianta mai proasta, din toate punctele de vedere.

De ce? Nu pot decat sa banuiesc. Fie pentru ca 1) e mai usor/ieftin de studiat/sigur pentru Consistrans pe la Boita (foraje geotehnice, proiectare, consolidari, etc) sau 2) i s-a pus pata cuiva din CNAIR ca musai la Boita trebuie nodul (se intampla des astfel de blocaje si idiosincrazii).

Din pacate astfel de decizii afecteaza major dezvoltarea retelei de autostrazi din Romania.

Vinovati si complici sunt atat prestatorii care livreaza fie rezultate care ii avantajeaza mai mult in derularea contractului de consultanta, cat si cei din CNAIR care considera analizele de orice fel un moft, o formalitate care trebuie bifata pentru a ajunge la concluzii pre-impuse si nu in ultimul rand consultantul JASPERS al Comisiei Europene si BEI care ar fi trebuit sa prinda aceste detalii tehnice de manipulare a unei analize. Sunt convins ca sunt profesionisti in domeniul proiectarii de infrastructura care ma citesc si stiu aceste realitati.

Niciodata nu e prea tarziu sa corectezi o alegere gresita cu care vom trai 100 de ani. ii lansez o provocare si ministrului Transporturilor. Domnule Bode, haideti sa scapam si de cocoasa de la Focsani (A7) si de cea de la Boita (A13)!”

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.