Informatia care circula pe surse de cateva zile a fost confirmata de ministrul Tranporturilor Catalin Drula! Contractul STRACO pentru construirea celor circa 16 kilometri din Autostrada Chetani – Campia Turzii a fost reziliat de Ministerul Transporturilor. Rezilirea contractului a fost semnata joi, 11 martie 2021, de ministrul Transporturilor Catalin Drula, decizia fiind previzibila, in conditiile in care Drula avertizase inca de la inceputul acestui an ca o rezilire a contractului este iminenta.
La baza deciziei prin care STRACO – companie romaneasca – pierde contractul in valoare de 279,74 lei pentru construirea celor 15,691 km sta faptul ca in cei 5 ani de la data semnarii contractului pentru inceperea lucrarilor, proiectul a avansat doar 37,64%, in conditiile in care data finalizarii proiectului era 2021.
De altfel, in tot acest timp, reprezentatii Ministerului Transporturilor au notificat compania romaneasca STRACO – intrata in insolventa la scurt timp (circa 6 luni) dupa semnarea contractului pentru Autostrada Chetani – Campia Turzii – denuntand slaba mobilizare a antreprenorului in realizarea proiectului.
Catalin Drula: „Nu mai putem priva Romania de acest sector din autostrada A3”
Astfel cum am precizat, in urma cu scurt timp, ministrul Transporturilor a anuntat rezilierea contractului pentru Autostrada Cheteani – Campia Turzii, mentionand ca STRACO a beneficiat de toata bunavointa autoritatilor romane, insa actuala situatie nu mai poate continua, atata timp cat in prezent nu se mai lucreaza pe santier, iar lucrarile deja efectuate incep sa se degradeze. Basca, in ce priveste STRACO, compania a fost reclamata pentru ca nu si-a onorat platile catre subcontractori pe lotul Chetani – Campia Turzii, facand astfel cu atat mai dificila continuarea proiectului.
Ca atare, in anuntul sau, Catalin Drula a sublinia ca a cerut deja Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) sa implementeze un calendar accelerat pentru relicitare, astfel incat un nou constructor sa poata continua lucrarile pe tronsonul Chetani – Campia Turzii.
Iata anuntul ministrului Transporturilor Catalin Drula:
„DESTUL! PE A3 SECTOR CHETANI-CAMPIA TURZII PROGRESUL IN ULTIMELE 5 LUNI A FOST 1%. CNAIR A REZILIAT ASTAZI CONTRACTUL CU CONSTRUCTORUL
Cu lucrari incepute in anul 2016, dar ajunse in 2021 abia la stadiul de sub 40%, nu putem face performanta in dezvoltarea infrastructurii si a Romaniei, in general.
Constructorul acestui lot, ajuns in insolventa si cu subcontractori neplatiti, a beneficiat de toata bunavointa autoritatilor romane, dar a sosit momentul in care trebuie sa spunem „Destul!”.
Este solutia pe care CNAIR a incercat din rasputeri sa o evite, pentru ca relicitarea restului de tronson presupune niste proceduri de relativa durata.
Insa nu mai putem priva Romania de acest sector din autostrada A3. Avem nevoie de infrastructura urgent.
Istoria acestei licitatii, derulate in 2015, este si o lectie despre acceptarea unor oferte subevaluate de companiile participante. Valoarea licitata de compania castigatoare a fost de 280 milioane lei, pe cand estimarea initiala pentru acest lot de 15,7km era de 620 de milioane lei.
Termenele erau de 4 luni proiectare si 12 luni executie pentru un segment de autostrada in relief foarte usor.
In acest moment, pe santier nu se lucreaza deloc, iar lucrarile deja executate incep sa se degradeze. In ultimele cinci luni, lucrarile au avansat cu doar 1%.
Am cerut CNAIR sa implementeze un calendar accelerat pentru relicitare, astfel incat sa avem un nou constructor in teren cat mai curand”.