PLOUA CU AUTOSTRAZI IN 2021 – Iata care sunt proiectele prioritare pe care Ministerul Transporturilor le-a inclus in proiectul de buget

In Proiectul de buget pentru 2021, Ministerului Transporturilor i-au fost alocate 14,1 miliarde lei, in crestere cu 9,41% fata de 2020. Suma reprezinta credite bugetare – bani angajati efectiv – la care se adauga credite de angajament de pana la 31,85 miliarde de lei, in crestere cu 66,16% fata de 2020. Ministerul condus de Catalin Drula (foto) ar urma sa gestioneze în 2021 proiecte din fonduri europene de 21 de miliarde de lei, aproape dublu fata de anul trecut.

Potrivit documentului publicat pe site-ul Ministerului Finantelor, prioritatile strategice in domeniul infrastructurilor si serviciilor de transport, pentru perioada 2021- 2024, vizeaza, in principal, cresterea accesibilitatii Romaniei prin integrarea retelelor nationale de transport feroviar, rutier, naval, aerian (si logistica) la retelele europene, respectiv la cele internationale concomitent cu dezvoltarea echilibrata a sistemului national de transport,economiei locale si regionale, imbunatatirea confortului calatorilor si cresterea sigurantei acestora.

Alocare de 4,5 miliarde euro prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR) pentru sectorul rutier

Reamintim ca in perioada 2021-2027, in cadrul politicii de Coeziune 2021-2027 Romania are alocate fonduri europene in valoare de 31,35 miliarde euro iar prin facilitatea „Mecanismul de redresare si rezilienta”, are un buget alocat de 30,4 miliarde euro, fonduri ce vor fi utilizate in domenii cheie: infrastructura, educatie, sanatate, agricultura, mediu sau energie, precum si pentru modernizarea marilor sisteme publice. Asa cum a scris recent Lumea Infrastructurii, Romania va pleda pentru o alocare de 4,5 miliarde euro prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR) pentru sectorul rutier.

În documentul privind sinteza privind politicile si programele bugetare pe termen mediu ale ordonatorilor principali de credite pentru anul 2021 – Ministerul Transporturilor.

Astfel, documentul precizeaza ca Programul Operational Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020 a fost elaborat pentru a raspunde nevoilor de dezvoltare ale Romaniei identificate in Master Planul General de Transport al Romaniei (MPGT), Acordul de Parteneriat 2014-2020 si in acord cu CSC si Documentul de Pozitie al serviciilor Comisiei Europene.

In cadrul POIM 2014-2020 alocarea UE pentru sectorul de transport este de aproximativ 5 miliarde Euro

Conform programarii agreate cu Comisia Europeana, eforturile POIM 2014-2020 au fost in principal orientate spre dezvoltarea retelei centrale TEN-T, in particular spre dezvoltarea coridoarelor care traverseaza Romania, si anume: Rhine–Danube si Orient/East-Mediterranean.

In cadrul POIM au fost depuse pana in prezent 225 de proiecte si au fost contractate 121 de proiecte a caror valoare totala este de aproximativ 12 miliarde. Euro.

Totodata, a fost transmis si se afla in curs de evaluare la nivelul Comisiei Europene proiectul:

• Drum expres Craiova Pitesti cu o valoare totala de 1,012,689,698.98 Eur

In acelasi timp, se afla in pregatire mai multe proiecte majore ce vor fi transmise catre Comisia Europeana in urmatoarea perioada:

• Achizitie material rulant ARF (417,517,083 euro);

• Constructie Centura Nord Bucuresti(972.521.318 euro);

• Modernizarea liniei CF Bucuresti Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontiera, Lot 1: Redeschiderea circulatiei feroviare pe pod peste Arges intre Vidra si Comana (129,891,666 mil euro)

Programul Operational Transport (POT) 2021 – 2027 este documentul programatic aflat in curs de negociere cu reprezentantii Comisiei Europene

Prin POT se va continua finantarea investitiilor in infrastructura de transport, derulate pe parcursul actualei perioade de programare, pe baza prioritatilor de investitii identificate in Planul Investitional pentru infrastructura de transport 2020 – 2030, se mentioneaza in documentul citat.

Lista de proiecte prioritare ce va fi inclusa in POT va fi definitivata o data cu finalizarea negocierilor cu reprezentantii Comisiei Europene si va include proiecte pe toate modurile de transport Planul National de Redresare si Rezilienta 2021 – 2026 reprezinta un nou mecanism de finantare pus la dispozitia statelor membre UE prin care urmeaza a fi stabilite domeniile prioritare de investitii ale Romaniei pentru iesirea din criza, relansarea economica si cresterea capacitatii de rezilienta a statului roman.

Pentru componenta de infrastructura de transport, investitiile incluse in acest program vor fi orientate spre continuarea investitiilor demarate in perioada 2014-2020, avand ca obiectiv principal finalizarea coridoarelor retelei TEN-T ce tranziteaza Romania, respectiv Rhine-Dunare si Orient/East Med, prin realizarea tronsoanelor lipsa, precum si dezvoltarea si modernizarea retelei nationale de drumuri care asigura conectarea la reteaua TEN-T si modernizarea retelei de cai ferate, contribuind astfel la crearea premiselor pentru dezvoltarea economica locala si regionala a Romaniei.- Proiectul de buget al Ministerului Transporturilor

Lista de proiecte prioritare ce va fi inclusa in PNRR va fi definitivata o data cu finalizarea negocierilor cu reprezentantii Comisiei Europene, se precizeaza in document.

Lista principalelor proiecte de constructie autostrazi/VO, introduse in Buget in anul 2021

  • Autostrada Sibiu – Pitesti sectiunile 1, 2,3, 4 si 5,
  • Autostrada Lugoj – Deva (sector Dumbrava-Deva),
  • Autostrada Sebes – Turda,
  • Autostrada Nadaselu – Suplacu de Barcau – Bors, inclusiv legatura Centura Oradea (Giratie Calea Sintandrei) –
  • Autostrada A3 (Biharia),
  • Autostrada Campia Turzii – Ogra – Targu Mures,
  • Autostrada de Centura Sud a municipiului Bucuresti, inclusiv interventiile privind Centura existenta (Largire la 4 benzi de circulatie a Centurii Bucuresti intre A1 – DN 5, DN 2 – A2 si A1 – DN 7, pasajele Berceni, Domnesti, Oltenita si Mogosoaia),
  • Autostrada de Centura Nord a municipiului Bucuresti,
  • Varianta de ocolire Bacau (profil de autostrada si drum national),
  • Drum expres Craiova – Pitesti,
  • Drum expres Braila – Galati,
  • Podul suspendat peste Dunare in zona Braila,
  • Varianta de ocolire Galati.

Proiectele de autostrazi in pregatire, cuprind:

  • Elaborarea/completarea studiilor de fezabilitate pentru autostrazile Sibiu -Fagaras, Fagaras – Brasov, Targu Neamt – Targu Mures, Targu Neamt – Iasi – Ungheni, Timisoara – Moravita,
  • Elaborarea studiilor de fezabilitate si a proiectelor tehnice pentru Autostrada Brasov – Bacau si pentru drumurile de mare viteza Ploiesti – Buzau – Focsani – Bacau – Pascani – Suceava – Siret,
  • Elaborarea studiilor de fezabilitate si a proiectelor tehnice pentru drumurile expres: Craiova – Targu Jiu, Ovidiu – Tulcea, Braila – Tulcea, Braila – Buzau, Focsani – Braila, Gaesti – Ploiesti, Pitesti – Mioveni, Bacau – Piatra Neamt
  • Elaborarea/ completarea studiilor de fezabilitate pentru Drum Expres/ Autostrada (Drum Expres Conexiune Satu Mare (VO Satu Mare) – Oar (Granita Romano – Ungara – Drum Expres M49 Ungaria), Satu Mare – Baia Mare si Autostrada Nordului/ Drum de Mare Viteza Baia Mare – Suceava (Lot 1, Baia Mare – Bistrita; Lot 2 Bistrita – Vatra Dornei; Lot 3 Vatra Dornei – Suceava), Tisita – Albita
  • Completarea studiului de fezabilitate pentru drum expres Arad – Oradea;
  • Obiectivul “Autostrada A7, sectoarele Ploiesti – Buzau – Focsani – Bacau – Pascani ” va fi bugetat pe parcursul anului 2021, dupa obtinerea aprobarilor legale necesare, aflate in prezent in etapa de pregatire/atribuire in vederea elaborarii documentatiilor tehnico-economice sau proiectarii si executiei.

Lista principalelor proiecte de constructie variante de ocolire, introduse in Buget in anul 2021 cuprinde urmatoarele obiective:

  • 1. Variantele de ocolire aflate in executie:
  • Modernizarea centurii rutiere a mun. Bucuresti (pasaje Berceni, Oltenita, Mogosoaia, Domnesti, DN 2-A2), Tecuci, Mihailesti, Barlad, Satu Mare, Stei, Radauti, Timisoara Sud, Sacueni, Zalau , Drum de legatura DN 5 – Podul Prieteniei (VO Giurgiu Vest), Targu Jiu
  1. Variantele de ocolire care vor intra in executie/ proiectare si executie:

Targu Mures, Mihailesti, Sfantu Gheorghe, Giurgiu (Est), Sighisoara, pasaj Drajna, Buftea

  1. Variante de ocolire care vor intra in etapa de proiectare/ proiectare si executie in baza unor parteneriate cu UAT: Alesd, Stei, Beclean, Inel ocolitor al mun. Targu Mures (prin interconectarea autostrazii A3, E60, DN 15 si DJ 152 A), Arad Est, Medias, Sibiu Sud, Drum de ocolire in partea de vest a mun. Sebes, Gura Humorului.

Portofoliul de proiecte in pregatire, pentru care exista deja alocari bugetare in anul 2020 cuprinde variante de ocolire aflate in etapa de pregatire (elaborare Studiu de Prefezabilitate, Studii de Fezabilitate si Proiecte Tehnice); Ramnicu Valcea, Vaslui si Techirghiol, Timisoara Vest, Varianta de Ocolire Pitesti Vest; pasaj Roman

Principalele proiecte de modernizare drumuri nationale, introduse in Buget in anul 2021 sunt:

  • DN 18, Moisei – Iacobeni;
  • DN 66, parcarea Lainici,
  • DN 76, Ionesti – Varfurile – Stei – Beius – Oradea (finalizarea in integralitate),
  • DN 5, Bucuresti – Adunatii Copaceni; DN 6, Alexandria – Craiova (lot 2);
  • DN 73, Pitesti – Campulung – Brasov;
  • Modernizarea infrastructurii privind siguranta circulatiei pe DN1, in „Sate liniare si puncte negre”;
  • A 1 – Titu – Baldana – Targoviste – Sinaia;
  • DN 52, Alexandria – Turnu Magurele;
  • DN 28B, Targu Frumos – Botosani; DN 29D, Botosani – Stefanesti, DN 2L, Soveja – Lepsa; Largire
  • DN 7, Valea Oltului, la 3 benzi/ 4 benzi; Drum de legatura Autostrada A1 Arad – Timisoara
  • DN69, Remediere defectiuni pe DN1H km 6+000 – km 12+000

Proiectele in pregatire, pentru care exista deja alocari bugetare in anul 2021 cuprind:

  • DN 7C, Transfagarasan (expertiza tehnica si elaborare Studiu de Fezabilitate);
  • Drum de legatura A1 – DN 7 (Titu/ DJ 711A) (Revizuire/Actualizare Studiu de Fezabilitate si Elaborare Proiect Tehnic)
  • Realizare Conexiune DN 73C cu Autostrada Sibiu-Pitesti (Nod Tigveni)
  • Modernizare DN 73C, km 44+800 – km 68+000 (elaborare Studiu de fezabilitate si Proiect Tehnic de Executie);
  • Realizarea a 6 noduri rutiere pe Autostrazile A1 si A3, in zona de Vest a Romaniei;

Proiecte care vor fi bugetate pe parcursul anului 2021, dupa obtinerea aprobarilor legale necesare, aflate in prezent in etapa de pregatire/ atribuire in vederea elaborarii documentatiilor tehnicoeconomice sau proiectarii si executiei:

  • Nod Cumpana (conexiune la A4 – DN 39E);
  • Nod Martinesti (conexiune la A 1 si DN 1);
  • Poduri in executie/ ce vor intra in executie in anul 2021:
  • Pod pe DN 10 km 46+471 peste Basca la Cislau;
  • Consolidare pod pe DN2B km 149+841 peste Prut Galati – Giurgiulesti;
  • Pod pe DN 1 km 135+332 peste paraul Azuga la Azuga;
  • Pod pe DN 24 km 105+678 la Crasna;
  • Pod pe DN 13C km 1+200, la Vanatori;
  • Podul de la Cernavoda, situat pe Autostrada A2, la km 157+600;
  • Podul peste bratul Borcea, situat pe Autostrada A2, la km 149+680;
  • Pod nou de la Cosmesti, peste Siret, pe DN24, km 7+620;
  • Apararea impotriva inundatiilor a localitatii Babadag, judetul Tulcea/Refacere 5 poduri pe DN 22 km – 210+291, km 211+812, km 212+045, km 212+495, km 213+600”;
  • -Pod peste raul Dambovita pe DN 73, km 78+519
  • Podul peste Tisa (proiectare si executie)

Intretinerea infrastructurii rutiere

CNAIR asigura in prezent administrarea si intretinerea unei retele de 16.758 km din care 847,149 km de autostrazi si 15.910,851 km drumuri nationale, retea care este dezvoltata pe intreg teritoriul Romaniei, din care peste 58,6 % are durata de functionare expirata (durata normala de functionare a unui drum este durata de utilizare exprimata in ani, de la darea in circulatie a drumului ca nou si pana la introducerea sa in prima reparatie capitala sau intre doua reparatii capitale). Aceasta reprezinta o pondere ridicata si sugereaza faptul ca mecanismele organizationale existente nu fac decat sa conserve starea tehnica existenta.

Astfel, ponderea lucrarilor de restabilire a circulatiei pe sectoarele de drumuri nationale afectate de fenomenele meteorologice si hidrologice reprezinta circa 8-10% din bugetul anual al programului de intretinere, aproximativ 35 milioane euro, potrivit necesarului transmis. Impactul unui dezastru de tip cutremur asupra podurilor rutiere cu deschideri mai mari sau egale cu 45 metri, respectiv tabliere cu momente de inertie mari, care pot suferi deplasari, rotiri sau caderi de pe reazeme este de aproximativ 31 mil euro(luand in considerare un total de 135 poduri).

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.