INFRASTRUCTURA FEROVIARA, PRIORITATE IN 2021 – Cea mai mare alocare bugetara din ultimii 10 ani

Bugetul Ministerului Transporturilor pe 2021 prevede cea mai mare alocare din ultimii 10 ani pentru intretinerea infrastructurii feroviare, respectiv 1,4 miliarde de lei, in crestere cu 16,53% fata de anul trecut.

Astfel, potrivit proiectului de buget pentru 2021, CNCF CFR-SA propune prioritati strategice focalizate in principal pe continuarea si finalizarea lucrarilor Coridorului IV ramura nordica, programe de eliminare restrictiilor de viteza de pe intreaga retea TEN-T centrala si globala cu impact direct si imediat asupra duratei calatoriei.

In acelasi timp, CFR vizeaza modernizarea sistemelor de siguranta si centralizare, inclusiv prin proiecte de crestere a calitatii serviciilor de transport feroviar in statiile CF, reabilitarea si modernizarea Coridorul IV ramura sudica (Arad-Caransebes-Craiova-Calafat) si pe linia CF Ploiesti Sud-Focsani-Pascani-Iasi-Frontiera, Pascani-Darmanesti-Vicsani-Frontiera, reabilitarea si modernizarea Complexului Feroviar Gara de Nord, inclusiv centura feroviara a Bucurestiului ca o alternativa pentru transportul urban al locuitorilor din zonele periferice, un acces mai facil pentru marile centre comerciale si depozitare amplasate in zona centurii si crearea unor noduri intermodale la capatul linilor de transport.

Facem cai ferate, autostrazi, linii de metrou, infrastructura portuara si aeroportuara din fonduri europene! Am dat o atentie deosebita domeniului feroviar in acest an. Avem cea mai mare alocare din ultimii 10 ani pentru intretinerea infrastructurii feroviare: 1,4 miliarde de lei, crestere de 16,53%. Reinnoim calea ferata!”, a declarat ministrul Transporturilor, Catalin Drula joi, 11 februarie, cu o zi inainte de publicarea proiectului de buget pe 2021.

Ministrul a mentionat ca sunt cresteri de 60% la alocarea pentru reparatii curente ale infrastructurii feroviare.

Potrivit proiectului de buget pe 2021, finantarea din partea UE acordata prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF) vizeaza finalizarea retelei TEN-T centrale si, in special, a coridoarelor retelei TEN-T centrale, Romania fiind traversata de doua coridoare, respectiv Orient Est-Med si Rin-Dunare.

Portofoliul proiectelor finantate din CEF in Romania insumeaza mai multe actiuni (call-urile I, II, III, respectiv apelul pe blending – 2017 si reflow 2019), situate pe cele doua coridoare de transport mentionate mai sus, dupa cum urmeaza:

In termenii financiari, ponderile modurilor de transport/prioritatilor finantate sunt urmatoarele (raportate la alocarea pentru Romania din Fondul de Coeziune, aprox. 1,2 mld. euro):

  • sectorul feroviar: 92%;
  • sectorul IWW: 5%;
  • ITS: 3%;
  • sectorul aerian: 1%.

Totalul contractat la nivelul CEF in actuala perioada de programare (Fond de coeziune + Anvelopa generala) se ridica la o valoare de aprox. 1,48 mld. Euro). O prioritate la nivel national este eficientizarea transportul feroviar, obiectiv operational propus a fi realizat printr-o serie de interventii privind reabilitarea coridoarelor feroviare in scopul cresterii fiabilitatii transportului de marfa si a vitezelor de livrare.

Dintre proiectele care au beneficiat de finantarea CEF, CNCF CFR SA are in implementare 11 proiecte finantate din CEF: 3 proiecte de executie lucrari de modernizare a caii ferate si 8 proiecte privind realizarea unor studii de fezabilitate:

• Reabilitarea liniei de cale ferata Brasov – Simeria, componenta a Coridorului RinDunare, pentru circulatia cu viteza maxima de 160 km/h; Sectiunea : Brasov –

Sighisoara. Subsectiuni: 1. Brasov – Apata si 3. Cata – Sighisoara;

• Reabilitarea sectiunii de cale ferata Brasov – Sighisoara, subsectiunea Apata – Cata

• Modernizarea liniei de cale ferata Bucuresti Nord – Aeroport International Henri

Coanda Bucuresti;

• Revizuirea Studiului de fezabilitate pentru reabilitarea liniei de cale ferata Craiova –

Calafat;

• Studiu de Fezabilitate pentru reabilitarea liniei de cale ferata Craiova – Drobeta Turnu Severin – Caransebes;

• Studiu de Fezabilitate pentru modernizarea sectiunii feroviare Predeal-Brasov;

• Studiu de Fezabilitate pentru modernizarea infrastructurii feroviare din Portul

Constanta

• Studiu de Fezabilitate Gara de Nord Bucuresti – modernizarea dispozitivul de linii;

• Studiu de Fezabilitate pentru modernizarea tronsonului de cale ferata Coslariu – Cluj Napoca;

• Studiu de Fezabilitate pentru modernizarea tronsonului de cale ferata Apahida –

Suceava;

• Studiu de Fezabilitate pentru modernizarea tronsonului de cale ferata Bucuresti –

Craiova.

Precizam ca lucrarile aferente proiectelor aflate in curs de pregatire urmeaza a fi finantate in urmatoarea perioada programatica (2021-2027). In contextul politicii europene in domeniul transporturilor, ce prevede realizarea unei retele europene integrate orientata spre dezvoltarea unei retele centrale, cu termen de finalizare 2030, si a unei retele globale ce va sustine reteaua centrala, cu termen de finalizare 2050, Romania va trebui sa continue investitiile in infrastructura de transport, orientate spre dezvoltarea coridoarelor multimodale transnationale care traverseaza Romania, Rin-Dunare si Orient/Est-Mediteranean, corelate cu prioritatile nationale specifice.”, se arata in documentul citat.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.