Organizatia Patronala a Societatilor Feroviare Private din Romania, Federatiei Mecanicilor de Locomotiva din Romania, Federatiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din Romania, Federatiei Nationale “Drum de Fier”, precum si al Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania, solicita factorilor decizionali sa modifice de urgenta OUG 119/2022, initiata de Guvernul Romaniei si aflata in procedura de aprobare la Camera Deputatilor, astfel incat preturile si tarifele la energie electrica si gaze sa fie reglementate si reduse substantial, prin aplicarea modalitatilor de calcul prevazute in cursurile si studiile stiintifice referitoare la stabilirea acestora, in conditiile unei piete concurentiale.
Semnatarii comunicatului de presa pe care il prezentam mai jos, respectiv, presedintele OPSFPR, Vasile Seclaman, presedintele FMLR, Iulica Mantescu, presedintele FSTFR, Gabriel Rodrigo Maxim, presedintele FNFD, Florea Dobrescu si presedintele UNTRR, Constantin Isac au intocmit si o adresa comuna pe care au transmis-o presedintelui Camerei Deputatilor, Marcel Ciolacu, si comisiilor raportoare si avizatoare prin care cer eliminarea din lantul de distributie si furnizare a intermediarilor (traderilor), pe care ii identifica drept „principalii vinovati pentru crearea acestei crize a energiei”.
Semnatarii adresei transmise Parlamentului solicita astfel interventia urgenta pentru respectarea legislatiei si luarea tuturor masurilor necesare de catre Parlamentul Romaniei pentru iesirea cat mai urgenta din „criza provocata artificial si salvarea tuturor sectoarelor economice si sociale”, aratand cu aceasta ocazie ca sectorul feroviar si cel al transporturilor au fost ignorate constant de Guvern, indiferent cine s-a aflat la conducerea acestuia, nefacand exceptie si Guvernul condus de premierul Nicolae Ciuca.
In cazul in care nu se vor lua masuri pentru evitarea adancirii crizei energiei, generate mai degraba de lipsa unor solutii reale, asociatiile patronale avertizeaza ca vor demara proteste si greve, „precum si alte actiuni legale, pana la rezolvarea problemei nejustificate a tarifelor la gaze si energie electrica”.
Redam in continuare comunicatul de presa:
„Organizatia Patronala a Societatilor Feroviare Private din Romania impreuna cu Federatiile sindicale din domeniul transportului feroviar si Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania cer Parlamentului Romaniei luarea unor masuri urgente de amendare a OUG 119/2022, astfel incat preturile si tarifele la energie electrica si gaze sa fie reglementate si reduse substantial, prin aplicarea modalitatilor de calcul prevazute in cursurile si studiile stiintifice referitoare la stabilirea acestora, in conditiile unei piete concurentiale.
Companiile pe care le reprezentam au reusit an de an sa supravietuiasca si sa genereze contributii importante la buget, in pofida unui mediu de activitate complet nefavorabil si discriminatoriu. Industria feroviara din Romania se confrunta de peste 30 de ani cu lipsa totala de sprijin si interes manifestat de autoritatile de resort, ducand la un adevarat dezastru in infrastructura feroviara, iar transportul rutier din tara noastra a suferit datorita lipsei unei infrastructuri adecvate, fapt ce a determinat cresterea necontrolata a cheltuielilor. Aceasta situatie se datoreaza nealocarii fondurilor necesare pentru mentenanta si reparatii, sau pentru construirea de infrastructura noua, situatie care a dus la o scadere a competitivitatii transporturilor in general – altadata sector emblema pentru Romania, acum la coada clasamentului European.
Atat OPSFPR, UNTRR, cat si Federatiile sindicale din domeniul feroviar au semnalat in repetate randuri aceste probleme si au propus o serie de masuri concrete la nivelul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, dar si la Guvernului Romaniei, fara succes insa, in conditiile in care discursul public ramane, aproape fara exceptie, concentrat pe problemele si investitiile care lipsesc datorita lipsei banilor la Buget si neacordarea unor ajutoare de stat pentru sprijinirea activitatii de transport.
Cifrele date publicitatii de catre Institutul de Statistica la sfarsitul lunii septembrie a.c. arata cel mai bine cat de putina atentie a acordat “Guvernul Ciuca” transporturilor feroviare in primele luni ale anului.
In primele sase luni ale anului, indicatorul “mii tone transportate national” a scazut cu 6 procente. Exprimat in mii tone-kilometru, scaderea parcursului feroviar a fost de 7,4 puncte procentuale cu cea mai mare contractie la segmentul national, de 15,5%.
Dupa cum se poate constata, transportul feroviar, atat de marfa cat si cel pentru calatori, este in continuare neglijat. Comportamentul Guvernului denota o totala iresponsabilitate si o lovitura dura data acestui sector de activitate.
In ultimele luni, transportatorii rutieri si feroviari au suportat cresteri de preturi succesive, importante, ajungand pana la majorari de pret de 100% la carburanti, fara a putea transfera in tarifele de transport aceste cresteri, ceea ce a condus la decapitalizarea firmelor.
Toate aceste socuri financiare au provocat inchiderea a sute de firme de transport rutier, fapt ce a generat disponibilizarea a peste 5000 de angajati care au devenit asistati social, de la inceputul anului pana in prezent.
In acelasi timp, in ultima perioada, in “Piata energiei electrice si a gazelor” care este de o importanta deosebita pentru economia romaneasca, deci implicit si pentru sectorul transporturilor in general, evolutia preturilor si tarifelor din aceste domenii au avut implicatii deosebite asupra dezvoltarii economiei romanesti in ansamblu, precum si pentru scaderea activitatii in acest sector al economiei in care ne desfasuram activitatea. De aceea, cerem o interventie ferma si responsabila pentru reglementarea domeniului energiei si al gazelor.
Nu intelegem de ce nu este aplicat in cazul de fata, cand exista o crestere nejustificata a tarifelor practicate la gaze si energie electrica, articolul 4 din Legea concurentei, Lege Organica de reglementare a concurentei in domeniul economic, mai ales ca in cazul producerii-transportului-distributiei de gaz este vorba de un monopol.
In domeniul energiei electrice, datorita faptului ca Directiva UE 944/2019 nu a fost transpusa in totalitate (consumatorul neputand incheia contracte bilaterale cu producatorii de energie), se mentine sistemul de cumparare de la OPCOM – care este o filiala a transportatorului national de electricitate, Transelectrica, agent economic care are rolul de administrator al pietei de energie electrica, conform prevederilor legislatiei primare si secundare in vigoare si care detine monopol pe piata cumpararii si revanzarii energiei electrice.
In situatia de fata s-a trecut la liberalizarea abuziva a pietei de gaze si de energie electrica, bazandu-se pe faptul ca exista concurenta la nivelul furnizorilor (cu toate ca cererea era si este mai mare decat oferta, atat la gaze cat si la energie electrica) si a urmat, prin aparitia intermediarilor, o crestere rapida a tarifelor atat pentru furnizarea gazelor naturale cat si pentru furnizarea energiei electrice.
Consideram ca liberalizarea pietei s-a facut haotic si fara a fi respectata Legea care reglementeaza libera concurenta si cerem trecerea, atat pentru gaze cat si pentru energie, la o piata reglementata, pana cand Guvernul Romaniei va fi in stare sa ia masurile necesare pentru acoperirea necesarului de gaze si energie pentru piata nationala.
De asemenea, solicitam eliminarea speculantilor (asa zisi traderi) din lantul de productie-transport-distributie si furnizare si trecerea la practicarea unor tarife bazate pe costurile reale si pe un profit rezonabil.
Mai mult, Parlamentul poate promova in sistem de urgenta o Lege care sa declare cele doua sectoare „sectoare speciale” asa cum prevede Legea concurentei nr. 21, care sa permita controlul MFP pentru preturile si tarifele practicate in domeniul energiei si a gazelor.
Sectorul transportului de marfuri si calatori, feroviar si rutier cere sa se stabileasca un cadru legal normal si corect, bazat pe principii economice, iar tarifele si preturile practicate in domeniul energiei electrice si a gazului sa cuprinda numai cheltuielile directe si pe cele indirecte si un profit rezonabil pe care legiuitorul il poate stabili.
De asemenea, solicitam eliminarea din lantul de distributie si furnizare a intermediarilor (traderilor) care sunt principalii vinovati pentru crearea acestei crize a energiei. Acest lucru se poate face prin Legea de aprobare a OUG 119/2022.
Prin demersul nostru nu dorim sa intervenim in politicile economice ale producatorilor, transportatorilor, distribuitorilor si furnizorilor de energie, atat timp cat acestea nu pun in pericol existential sectorul transporturilor feroviar si rutier, dar cerem cu fermitate interventia urgenta pentru respectarea legislatiei si luarea tuturor masurilor necesare de catre Parlamentul Romaniei pentru iesirea cat mai urgenta din aceasta criza provocata artificial si salvarea tuturor sectoarelor economice si sociale.
Concurenta si piata libera nu inseamna jungla si profituri uriase in dauna consumatorilor de energie, ci inseamna aplicarea corecta a legilor economice. Preturile si tarifele in energie nu se pot stabili dupa bunul plac al fiecarui furnizor, ci pe baza costurilor si cheltuielilor reale de productie, transport, distributie si furnizare, la care trebuie sa se adauge un profit rezonabil. Toate guvernele europene aplica legi nationale pentru echilibrarea proceselor economice in situatii de criza si salvarea tuturor sectoarelor economice si nu prin alimentarea practicilor monopoliste si speculative in beneficiul celor care, conjunctural, ajung in pozitii favorabile.
Solicitam toate aceste masuri intrucat consideram ca domeniul energiei si gazelor este vital pentru intreaga economie a tarii, in egala masura si pentru sectorul transportului feroviar si rutier.
Din acest motiv, am depus la Parlamentul Romaniei, Camera Deputatilor, o adresa prin care cerem amendarea OUG 119/2022 in sensul celor sustinute in prezentul Comunicat de presa.
In cazul in care Parlamentul Romaniei nu va lua masuri ferme pentru inlaturarea efectelor economice deosebit de grave, patronatele si sindicatele din sectorul “Transporturi” vor organiza impreuna proteste si greve, precum si alte actiuni legale, pana la rezolvarea problemei cresterii nejustificate a tarifelor la gaze si energie electrica.
Agentii economici si angajatii din domeniul transporturilor nu doresc decat sa isi desfasoare activitatea intr-o piata concurentiala corecta si sa isi aduca aportul la dezvoltarea economica durabila a Romaniei, ca stat membru al Uniunii Europene”.