PROPUNEREA MINISTERULUI TRANSPORTURILOR – Investitii de peste 1 miliard de lei in modernizarea de locomotive si vagoane de calatori

Ministerul Transporturilor si Infrastructurii vrea sa modernizeze 55 de locomotive electrice, sa converteasca 20 de locomotive diesel in locomotive electrice cu acumulatori si sa modernizeze 139 de vagoane de calatori. Valoarea investitiei ce urmeaza sa fie finantata prin PNRR se ridica la 1,037 miliarde de lei, inclusiv TVA.

Ministerul Transporturilor si Infrastructurii prin Autoritatea pentru Reforma Feroviara raspund de modul de utilizare a sumelor respective, arata un proiect de Hotarare de Guvern pentru aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea si oportunitatea efectuarii cheltuielilor aferente proiectului de investitii “Modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcarii trenurilor de calatori, conversia a 20 locomotive diesel hidraulice de manevra in locomotive electrice cu acumulatori si modernizarea a 139 vagoane de calatori”.

Prezentul proiect privind Modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcarii trenurilor de calatori, conversia a 20 locomotive diesel hidraulice de manevra in locomotive electrice cu acumulatori si modernizarea a 139 vagoane de calatori, vizeaza doua aspecte principale:

  • Modernizari de locomotive si vagoane;

Pentru stabilirea costurilor estimative ale proiectului, au fost utilizate rezultatele analizelor realizate de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii in anul 2021, pentru fundamentarea Planului National de Redresare si Rezilienta al Romaniei.

Au rezultat urmatoarele elemente unitare de cost pentru implementarea proiectului:

  • ”, arata documentul.

Scopul obiectivului de investitii “Modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcarii trenurilor de calatori, conversia a 20 locomotive diesel hidraulice de manevra in locomotive electrice cu acumulatori si modernizarea a 139 vagoane de calatori”, ce apartin operatorilor de transport feroviar de calatori si prevazute a fi finantate din PNRR, ce are la baza Studiul de Fezabilitate nr.22/266/08.06.2022 privind realizarea unor investitii in parcul de locomotive si vagoane din Romania, aferente liniilor electrificate, in vederea reducerii poluarii, cresterii eficientei, accesibilitatii si gradului de digitalizare a transportului feroviar de calatori, este de a imbunatati calitatea serviciilor, sa sporeasca siguranta serviciilor de transport pentru calatori si sa sprijine operatorii de transport feroviar public de calatori.

Situatia materialului rulant care a determinat includerea investitiei in PNRR, in rezumat se prezinta astfel:

  • Varsta medie a materialului rulant este de 30 de ani;
  • Parcul de vagoane al operatorului de transport cu capital de stat, CFR Calatori, insumeaza 2.280 unitati cu o vechime medie de 30 de ani, cu mentiunea ca peste 770 de unitati sunt mai vechi de 20 de ani, iar peste 220 unitati sunt mai vechi de 40 de ani. Parcul activ de vagoane al societatii este de aproximativ 840, insuficient pentru o operare fara riscuri a rutelor cuprinse in mersul trenurilor aferent anului 2019, respectiv a obligatiei de serviciu public;
  • Parcul de locomotive al CFR Calatori este de peste 1.080 unitati, din care parcul activ insumeaza numai circa 440 de unitati. Varsta medie a parcului de locomotive inventariat se prezinta astfel: locomotive electrice 38 ani, locomotive diesel 44 ani, iar automotoare 49 ani. Cele mai noi locomotive au fost livrate in perioada 2009-2011.

In prezent in marile orase, exista o crestere semnificativa a mobilitatii sociale, mai ales la orele de varf, se constata o aglomerare excesiva, datorita traficului auto (in principal, microbuze si autoturisme), care poate fi satisfacuta doar prin cresterea capacitatii de transport feroviar, respectiv a capacitatii  materialului rulant si a calitatii acestuia. Modernizarea parcului de material rulant utilizat in transportul feroviar public de calatori din Romania are in vedere modernizarea locomotivelor si vagoanelor de calatori pe reteaua feroviara din Romania, astfel incat sa asigure calatorilor conditii optime de transport pe reteaua feroviara nationala, atat din punct de vedere al confortului, cat si din punct de vedere al sporirii mobilitatii, prin introducerea unor noi oferte de servicii care sa tina cont de dinamica pietei transportului feroviar public de calatori din Romania si impreuna cu dezvoltarea si modernizarea infrastructurii feroviare de transport sa contribuie in mod semnificativ la cresterea economica, cat si la cresterea calitatii vietii”, se arata in Nota de fundamentare.

Pe fondul investitiilor scazute in modernizarea parcului de locomotive destinate remorcarii trenurilor de calatori, varsta parcului depaseste 30 ani, in timp ce o locomotiva din 10 are o vechime de peste 40 ani.

Vechimea ridicata este data de imbatranirea mai accentuata a parcului de locomotive diesel, in conditiile in care 16% din locomotivele electrice au o vechime cuprinsa intre 30 si 40 ani, iar singurele locomotive noi sunt cele electrice, totusi intr-o proportie de numai 1%. In conditiile in care locomotivele noi au fost puse in circulatie in perioada 2009 – 2011, acestea nu sunt omologate in conformitate cu Standardele Tehnice de Interoperabilitate.

Vitezele maxime de circulatie ale locomotivelor electrice destinate remorcarii trenurilor de calatori din parcul activ al Romaniei variaza intre 120 km/h si 200 km/h. Ponderea este detinuta de locomotivele apte de circulatie la 160 km/h, urmate de cele cu viteza maxima de 120 km/h.

Locomotivele cu viteza maxima proiectata de 200 km/h sunt locomotivele achizitionate in ultimii 15 ani, reprezentand si din acest punct de vedere doar 1% din parc.

Parcul de vagoane de calatori este, de asemenea imbatranit si nu respecta cerintele Standardelor Tehnice de Interoperabilitate, inclusiv din punct de vedere al respectarii normelor de transport privind persoanele cu mobilitate redusa. In timp ce peste 80% din parc are o vechime mai mare de 30 ani, numai 10% are o vechime mai mica de 15 ani.

Materialul rulant al operatorilor romani se confrunta cu multe probleme, care au un impact negativ asupra functionarii si nivelului de servicii.

Actuala flota de material rulant detinuta de toti operatorii de servicii de transport feroviar public de calatori din Romania, cu capital de stat sau privat,  a depasit deja sau este pe cale sa depaseasca ciclului sau de viata. Din acest motiv, exista riscul ca pana in 2023 sa nu mai existe o flota de material rulant disponibila pentru indeplinirea obligatiilor minime de serviciu public”, se mai arata in proiect.

Modernizarea de material rulant pentru transportul feroviar public de calatori va avea un impact semnificativ asupra nivelului calitatii serviciilor oferite, sigurantei calatorilor si imbunatatirii conditiilor de mediu, precum si asupra costurilor si a beneficiilor economice ale transportului feroviar de calatori.

Inlocuirea parcului de material rulant utilizat in transportul feroviar public de calatori din Romania are in vedere modernizarea de material rulant propriu al operatorilor de transport feroviar, care sa asigure calatorilor conditii optime de efectuare a calatoriilor pe reteaua feroviara nationala, atat din punct de vedere al confortului, cat si din punct de vedere al sporirii mobilitatii, prin introducerea unor noi oferte de servicii care sa tina cont de dinamica pietei transportului feroviar public de calatori din Romania si impreuna cu dezvoltarea si modernizarea infrastructurii feroviare de transport sa contribuie in mod semnificativ la cresterea economica cat si la cresterea calitatii vietii.

Articolul precedentPOD NOU PESTE DUNARE – Romania si Bulgaria au trimis o cerere comuna pentru construirea noii conexiuni Giurgiu – Ruse 
Articolul următorPROBLEME CU PODUL DE PESTE DUNARE DE LA BRAILA – Scriosteanu, In vizita neanuntata pe santier. CNAIR, prezenta zilnic la control

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.