Comisia Europeana anunta noi norme pentru imbunatatirea sigurantei rutiere si pentru a permite circulatia vehiculelor complet autonome in UE. Noul Regulament privind siguranta generala a vehiculelor incepe sa se aplice de miercuri, 6 iulie.
Acesta introduce o serie de sisteme avansate obligatorii de asistenta pentru conducatorul auto, cu scopul de a imbunatati siguranta rutiera, si stabileste cadrul juridic pentru omologarea vehiculelor automatizate si complet autonome in UE.
”Noile masuri de siguranta vor contribui la o mai buna protectie a pasagerilor, a pietonilor si a biciclistilor din intreaga UE, salvand, potrivit estimarilor, peste 25 000 de vieti si evitand cel putin 140.000 de vatamari grave pana in 2038”, arata Comisia Europeana.
Dat fiind faptul ca intrarea in vigoare a Regulamentului privind siguranta generala imputerniceste Comisia sa completeze cadrul juridic pentru vehiculele automatizate si conectate, Comisia va prezenta in aceasta vara norme tehnice pentru omologarea vehiculelor complet autonome, UE devenind astfel un pionier in domeniu.
„Tehnologia ne ajuta sa imbunatatim nivelul de siguranta al autoturismelor noastre. Noile functii avansate de siguranta obligatorii vor ajuta in continuare la reducerea numarului de victime ale accidentelor. Totodata, astazi facem ceea ce este necesar pentru a ne asigura ca normele noastre ne permit sa introducem in conditii de siguranta vehiculele autonome in UE, intr-un cadru care pune siguranta persoanelor pe primul loc”, spune Margrethe Vestager, vicepresedinta executiva si comisar responsabil cu o Europa pregatita pentru era digital.
Aceste norme vor contribui la cresterea increderii cetatenilor, la stimularea inovarii si la imbunatatirea competitivitatii industriei europene a autovehiculelor.
„Vehiculele noastre sunt din ce in ce mai automatizate, daca ne gandim la sistemele de asistenta pentru controlul vitezei sau la sistemele de mentinere a benzii de circulatie si de franare automata. Odata cu noua legislatie privind siguranta vehiculelor care se aplica de astazi, Europa se asigura ca aceasta tehnologie imbunatateste viata de zi cu zi a cetatenilor nostri si ca industria autovehiculelor dispune de un cadru previzibil si sigur pentru a continua implementarea unor solutii tehnologice inovatoare si pentru a-si mentine competitivitatea la nivel mondial”, spune Thierry Breton, comisarul responsabil pentru piata interna.
Norme privind siguranta generala
Incepand de astazi, noile masuri care introduc functii de siguranta pentru asistarea conducatorului auto includ:
• Pentru toate vehiculele rutiere (si anume, autoturisme, camionete, camioane si autobuze): asistenta inteligenta pentru controlul vitezei, avertizare la mersul inapoi cu camera sau senzori, avertizare cu privire la somnolenta si lipsa de atentie a conducatorului auto, dispozitive de inregistrare a datelor privind evenimentele, precum si semnal de oprire de urgenta;
• Pentru autoturisme si camionete: functii suplimentare, cum ar fi sistemele de mentinere a benzii de circulatie si franarea automata;
• Pentru autobuze si camioane: tehnologii pentru o mai buna recunoastere a posibilelor unghiuri moarte, avertizari pentru prevenirea coliziunilor cu pietoni sau biciclisti si sisteme de monitorizare a presiunii in pneuri.
Normele se vor aplica mai intai noilor tipuri de vehicule, incepand de astazi, si ulterior tuturor vehiculelor noi, incepand cu 7 iulie 2024. Unele dintre noile masuri vor fi extinse pentru a fi aplicate mai multor tipuri de vehicule rutiere pana in 2029.
Norme tehnice pentru automobilele automatizate
Pe baza Regulamentului privind siguranta generala, Comisia intentioneaza sa adopte in aceasta vara norme tehnice pentru vehiculele automatizate si conectate, axandu-se in special pe vehiculele automatizate care inlocuiesc conducatorul auto pe autostrazi (automatizare de nivel 3) si pe vehiculele complet autonome, cum ar fi navetele urbane sau robotaxiurile (automatizare de nivel 4). Noile norme vor alinia legislatia UE la noile norme ale ONU privind automatizarea de nivel 3 si vor stabili o noua legislatie tehnica a UE pentru vehiculele complet autonome, primele norme internationale de acest tip.
Normele tehnice stabilite prin intermediul unui act delegat si al unui act de punere in aplicare vor permite efectuarea unei evaluari cuprinzatoare a sigurantei si a maturitatii vehiculelor complet automatizate inainte ca acestea sa fie introduse pe piata UE. Ele vor include procedurile de incercare, cerintele in materie de securitate cibernetica, normele de inregistrare a datelor, precum si monitorizarea performantei in materie de siguranta si cerintele de raportare a incidentelor de catre producatorii de vehicule complet autonome.
Comisia a prezentat textul revizuit al Regulamentului privind siguranta generala in 2018. Normele au abordat necesitatea imbunatatirii sigurantei vehiculelor si a sigurantei rutiere, deoarece, potrivit studiilor, erorile umane apar in 95% din accidente. Ulterior, Parlamentul European si statele membre ale UE au adoptat regulamentul in noiembrie 2019.
Intre timp, Comisia a adoptat o serie de regulamente de punere in aplicare conexe referitoare la diferitele masuri de asistenta pentru conducatorul auto introduse de regulament.
Propunerea Comisiei de revizuire a Regulamentului privind siguranta generala a insotit, de asemenea, publicarea strategiei UE privind mobilitatea automatizata, care prezinta un set cuprinzator de actiuni ale UE in vederea implementarii sistemelor de mobilitate conectate si automatizate. Strategia a prevazut actiuni care vizeaza implementarea tehnologiilor si a infrastructurilor esentiale, instituirea unui cadru adecvat de reglementare a pietei interne a UE si asigurarea faptului ca mobilitatea automatizata aduce beneficii cetatenilor europeni.