Comisia Europeana a aprobat un ajutor de stat in valoare de 1,9 milioane de euro pentru a despagubi compania aeriana nationala Tarom pentru pagubele suferite in perioada pandemiei de coronavirus.
Sprijinul de stat va lua forma unei injectii de capital. De asemenea, sprjinul de 1,9 milioane de euro acordat Romaniei pentru Tarom este in linie cu normele privind ajutoarele de stat, arata Comisia.
„Masura este destinata sa despagubeasca operatorul aerian pentru pagubele suferit pe 14 rute in perioada 1 iulie – 31 decembrie 2020 din cauza pandemiei de coronavirus si a restrictiilor de calatorie impuse de Romania si alte tari pentru a opri raspandirea virusului”, informeaza Comisia.
Aceste despagubiri vin dupa o alta masura aprobata de Comisia Europeana la data de 2 octombrie 2020, care era destinata sa despagubeasca Tarom pentru pagubele inregistrate in perioada 16 martie – 30 iunie 2020.
Din cauza restrictiilor in vigoare, Tarom a inregistrat o scadere semnificativa a traficului si a profitabilitatii in perioada pandemica.
Comisia a analizat masura in temeiul articolului 107 alineatul (2) litera (b) din TFUE, care ii permite Comisiei sa aprobe masurile de ajutor de stat acordate de statele membre pentru a despagubi anumite intreprinderi sau anumite sectoare (sub forma de scheme) pentru daunele cauzate in mod direct de evenimente extraordinare. Comisia considera ca masura adoptata de Romania va acoperi pagubele care au legatura directa cu pandemia de coronavirus.
De asemenea, Comisia a constatat ca masura este proportionala, deoarece compensatia nu depaseste ceea ce este necesar pentru acoperirea daunelor. Din aceste motive, Comisia a ajuns la concluzia ca masura romaneasca este in linie cu prevederile UE privind ajutoarele de stat.
Situatia financiara a companiei Tarom s-a deteriorat constant in perioada 2016-2020, atat la nivelul rezultatului din exploatare, cat si la nivelul fluxului de numerar. Tarom estimeaza pierderi de 230,13 milioane lei in 2021, la jumatate fata de cele raportate in anul 2020, de 431,3 milioane lei.
Veniturile totale preconizate pentru 2021 sunt de 1,19 miliarde lei, aproape duble fata de 2020. De asemenea, potrivit scenariului standard, considerat cel mai realist, anul 2024 ar fi anul in care rutele ajung profitabile, iar anul 2023 ar fi anul in care fluxurile de numerar devin pozitive.